مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کاهش چشمگیر شرکت‌کنندگان «نمایشگاه حمل‌و‌نقل پاک»/ آب رفتن تعداد تولیدکنندگان موتور برقی از 8 سال پیش تاکنون

تولیدکنندگان حمل ونقل پاک گلایه های فراوانی دارند، اما حرف مشترک همه آنها عدم تخصیص یارانه برای مصرف کنندگان این صنعت است تا با دلگرمی مشتریانشان، چرخ های صنعت آنها هم رونق بگیرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از فارس، نمایشگاه حمل و نقل پاک تهران با یک سال وقفه امسال به مدت دو روز در بوستان گفتگو تهران برگزارشد، اما این نمایشگاه همچون سال‌های گذشته رمق نداشت.

تعداد شرکت کنندگان نمایشگاه کاهش چشمگیری داشت و شرکت کننده ها تحریم و تورم عامل اصلی کاهش شرکت کنندگان عنوان می کردند.

با این وجود جمعی از شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران و استارتاپ ها و همچنین و شرکت های خصوصی در بحث حمل و نقل پاک (اتوبوس، اسکوتر، دوچرخه برقی و ون های برقی) به نمایندگی از فعالان این عرصه در این نمایشگاه حضور داشتند.

نمایش یک دستگاه اتوبوس برقی مشابه اتوبوس برقی هایی که قرار است 50 دستگاه آن تا چند صباحی دیگر در خیاباهان های پایتخت به صورت آزمایشی وارد چرخه حمل و نقلی شوند در کنار موتورسیکلت ها، دوچرخه ها و اسکوترهای ساخت داخل امید به وجود ظرفیت های داخلی برای رسیدن به هوای پاک می دادند اما دل تولید کنندگان آنچنان هم به نویدها و وعده های مسئولان گرم نبود.


بیشتر بخوانید:

بازدید شهردار تهران از غرفه شرکت «ایران دوچرخ» در نمایشگاه حمل‌ونقل پاک/ حمایت و پشتیبانی «علیرضا زاکانی» از شرکت‌های کمک کننده هوای پاک


مهدی حسن زاده مشاور یکی از استارت تاپ های حاضر در این نمایشگاه که در زمینه اسکوترهای برقی  فعال است گفت: برنامه ما ارائه خدمات حمل و نقل اشتراکی و خدمات هوشمند در شهرها است و در قدم اول با اسکوترهای برقی شروع کرده ایم.

سروکله اسکوترهای برقی این تیم در مراکز تفریحی مثل پارک چیتگر و بوستان لاله پیدا شده و حسن زاده این راه را برای معرفی این وسیله جدید حمل و نقلی  به  مردم  دانست و گفت:  به این روش در مدت کوتاهی آموزش استفاده از اسکوترها را هم در محل امن و تفریحی پیاده سازی می کنیم.

اسکوتر بهترین وسیله اشتراکی برای حمل و نقل پاک در فواصل کوتاه درون شهری

وی با اشاره به اینکه طبق آمار بیشتر جابه جایی در شهرها در فواصل کمتر از 5 کیلومتر است و این جا به جایی به راحتی می تواند با این وسیله سبک و پاک انجام می شود، گفت: در شهرهای پیشرفته سالهاست در هسته مرکزی شهرها بخش قابل توجهی شهروندان با این اسکوترهای برقی  تردد می کنند  چون این روش جابه جایی هم امن است و هم پاک و چون اشتراکی است نیازی به هزینه کرد زیادی هم برای شهروندان ندارد.

حسن زاده از انتظار خود و دیگر همکارانش در حوزه حمل و نقل پاک از حمایت های شهرداری سخن گفت و ابراز داشت: اگر مدیران شهری باور داشته باشند که این نوع حمل و نقل در سیستم حمل و نقلی کمک کننده است می توانند تولید آن را توسعه دهند و به موازات فرهنگ سازی و آموزش در راستای تجاری سازی زیرساختهای این حوزه  را هم توسعه دهند.

اسکوترها و دوچرخه های اشتراکی 50 درصد سهم حمل و نقل شهرهای پیشرفته را به خود اختصاص داده اند

وی معتقد است که این مُدهای حمل و نقلی هم باید همچون مترو و اتوبوس یارانه بگیرند، و به این ترتیب از استارتاپ ها حمایت شود چون اسکوتر و دوچرخه اشتراکی هم نوعی از حمل و نقل عمومی هستند. همانطور که در کشورهای اروپایی و شهرهای اسکوترها جای خودشان را باز کرده اند و دوچرخه ها پیشرو هستند و بالای 50 درصد جا به جایی ها با سیستم های پاک انجام می گیرد و به سرعت شهرهای دنیا در این باره در حال سرمایه گذاری هستند.

اما مساله حمایت های دولتی به شکل تخصیص یارانه مورد تاکید نماینده یک موتور ساز دولتی هم بود، آقای درخشان نماینده شرکت نیرو محرکه که در این نمایشگاه با فارس به گفت و گو پرداخت گلایه های زیادی از رها شدن تولید کنندگان موتور برقی در میانه تصمیم گیری های ناتمام پرداخت و تاکید کرد: تنها راه نجات این صنعت پرداخت رایانه به مصرف کننده است تا بازار تولید رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تولید کننده ها  نیازمند حمایت ارگان های دولتی داند و نباید در کنار آن از فرهنگسازی دور ماند، گفت: مهمترین چالش موتورسیکلت های برقی این است که این صنعت نوپا هزینه های بالایی دارد که با توقعات قشر مخاطبش که عمدتا افراد ضعیف جامعه هستند همخوانی ندارد.

موتوربرقی ها متولی ندارند

این تولید کننده از حمایت دولتی در دیگر کشورها برای جا افتادن استفاده از این نوع موتورسیکلت ها سخن گفت و ابراز داشت: معمولا در کشورهایی که این موتورسیکلت جا افتاده است، دستگاههای دولتی و حمایتی با یارانه فاصله قمیت تولید و توان خرید مصرف کننده را پر کرده اند اما متاسفانه در سال های گذشته هیچ نهاد ومتولی خاصی برای حمایت را از مصرف کننده ها نکرده تا بازار این نوع حمل ونقل پاک رونق بگیرد. و تا زماینکه این فرآیند شکل نگیرد این بازار ماهیت تجاری نخواهد داشت.

یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا موتورسیکلت ها هستند و کارشناسان می گویند 4 برابر خودورها آلودگی در کلانشهری مثل تهران تولید می کنند، و تنها راه آن تبدیل سوخت این وسیله به سوخت پاک است.

باید نهادهایی در این فاصله بنشینند و قدرت خرید مصرف کننده را تامین کنند.

وعده های محقق نشده و آب رفتن تعداد تولیدکنندگان موتور برقی از 8 سال پیش تاکنون

درخشان می گفت: سال 1393 بیش از 40 شرکت در نمایشگاه حمل و نقل پاک حاضر شدند و به آنها برای وعده اقساط بدون بهره به مصرف کننده دادند تا بازار این موتورها را رونق دهند اما این وعده ها عملی نشد. و این عدم تحقق وعده ها باعث شد امسال تنها 4 شرکت فعال از آن تعداد با انگیزه د رنمایشگاه حاضر شوند.

وی توان صنعتی برای داخلی سازی قطعات این موتورها را هم بالا دانست و گفت: حتی اخیرا صنایع دفاع و چند شرکت خصوصی اعلام کرده اند توان تولید سواپ باتری (تعویض و شارژ مجدد) را هم دارند.

شیب تهران را بهانه نکنید؛ دوچرخه برقی و دنده ای دوچرخه سواری مسیر را هموار می کند

یعقوب آزاده دل مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک  نیز به حمایت از دوچرخه های اشتراکی به عنوان یک وسیله نقلی عمومی با بیان اینکه معتقدم آلودگی هوا هم موجب بازدارندگی استفاده از دوچرخه  نیست، گفت: شیب داشتن تهران را دلیل عدم کارایی دوچرخه می دانند در حالیکه شهرهایی که از تهران شیب شان بیشتر امروزه با کمک دوچرخه های دنده ای و برقی به سمت استفاده از دوچرخه سوق پیدا کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرهای اروپایی که توپوگرافی کم شیبی دارند، به سمت دوچرخه های برقی رفته اند تا مسافت های بیشتری را رکاب بزنند، تاکید کرد: پس ما هم می توانیم از دوچرخه در شهرهای مان استفاده کنیم.

کسی پای کار دوچرخه های اشتراکی نمی آید

وی درباره اینکه چرا مسیر دوچرخه های اشتراکی در تهران به صورت انحصاری به یک شرکت واگذار شده است، گفت: این مسیرها انحصاری نیست ما به شرکت هایی که دوچرخه های نسل چهار داشته باشند، پروانه فعالیت می دهیم  اما طی 2 سال گذشته با وجود 2 بار انتشار فراخوان کسی پای کار نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل پاک هم مثل همه مُدهای حمل و نقلی نیاز به یارانه دارد، گفت: در کنار اتوبوس، تاکسی، مترو و حتی خودروی شخصی باید  از وسایل حم لو نقل پاک هم حمایت کنیم.

همه حاضران در این نمایشگاه به دنبال این بودند که تصمیم گیران را مجاب کنند که تسهیلات اصلی در حمل و نقل پاک را متوجه مصرف کننده کنند تا چرخه تجاری آن شکل بگیرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران  در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از اختصاص سرفصلی از بودجه سال 1401 به حمل و نقل پاک سخن گفت و ابراز داشت: اهتمام داریم که کار جدی در این زمینه انجام دهیم. حالا با این وعده شهردار  باید باز هم منتظر نشست و دید که آیا این دوره مدیریت شهری  به توسعه حمل ونقل پاک عمل رونق می دهد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
فارس
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا