دولت هند بهدنبال افزایش فروش موتورسیکلت و اسکوترهای برقی است
به گزارش موتورسيكلت نيوز، هند پیشنهاد کرده بهمنظور کاهش آلودگی و وابستگی به سوختهای فسیلی، بیشتر موتورسیکلتها و اسکوترها بین ۶ تا ۸ سال آینده برقی شوند. سازمان اتاقفکر Niti Aayog که نارندرا مودی، نخستوزیر هند، آن را رهبری میکند، نقشی اساسی در سیاستگذاریهای دولتی این کشور برعهده دارد. پیشنویس این طرح پیشنهادی توصیه میکند خودروهای سهچرخ (توکتوک) محبوب نیز الکتریکی شوند. بهگفتهی منبعی که نخواست نامش فاش شود، این پیشنهاد هنوز بهصورت عمومی اعلام نشده و باید از تصویب اعضای دولت بگذرد.
هند بیش از ۲۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت و اسکوتر تا سه ماه اول سال ۲۰۱۹ فروخته است و یکی از بزرگترین بازارهای وسایل نقلیهی دوچرخ در جهان بهشمار میرود. در همین دوره، تنها ۳.۳ میلیون دستگاه خودرو و وسایل نقلیهی تجاری فروخته شد. براساس آمار انجمن تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی هند، تعداد موتورسیکلتهای الکتریکی فروختهشده، تنها ۱ درصد از کل را ازآنِ خود کردهاند؛ اما فروش موتورسیکلت الکتریکی طى خرداد ٩٧ تا ٩٨، با افزایش دوبرابری از ۵۴ هزار و ۸۰۰ به ۱۲۶ هزار دستگاه رسید.
منبع خبر دراینزمینه گفت:
ما در بخش خودرو الکتریکی عقب ماندهایم. هند تصمیم گرفته درزمینهی وسایل نقلیهی دوچرخ و سهچرخ پیشتاز شود.
اگر این طرح پیشنهادی با تأیید وزارتخانههای صنایع سنگین و حملونقل جادهای و نیرو روبهرو شود، بازار جدیدی برای شرکتهای جهانی ژاپنی مانند یاماها و سوزوکی ایجاد خواهد شد که طرحهایی برای عرضهی موتورسیکلت الکتریکی و سهچرخه برقی در هند دارند.
دولت مودی در سال ۲۰۱۷ هدف بلندپروازانهای برای الکتریکیکردن تمام خودروها و وسایل نقلیهی تجاری جدید تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرد؛ اما مقاومت صنعت خودرو باعث شد این طرح با تغییراتی روبهرو شود. دولت هند اکنون انتظار دارد خودروهای الکتریکی ۱۵ درصد از کل فروش محصولات جدید را در مدت پنج سال دراختیار داشته باشد. هماکنون سهم فروش خودروهای الکتریکی از کل بازار هند به ۱ درصد میرسد.
تلاش برای متقاعدکردن خودروسازان بهمنظور تولید خودرو الکتریکی بهدلیل نبود سیاست مشخص برای ایجاد انگیزه در تولید و فروش و فقدان زیرساخت شارژ دولتی و هزینهی هنگفت باتری، بهطورعمده با شکست روبهرو شده است. منبع ناشناس افزود طرح پیشنهادی اخیر با ارائهی مشوقهای تولید و فروش موتورسیکلت و اسکوتر برقی بهدنبال اصلاح این موضوع است؛ درحالیکه جریمههایی برای تولید مدلهای بنزینی در نظر میگیرد. طرح پیشنهادی دولت هند پس از بازخورد تولیدکنندگان صنعت خودرو نهایی خواهد شد.
هیرو الکتریک (Hero Electric) و استارتاپهایی مانند اتر انرژی (Ather Energy) و ۲۲ موتورز (Twenty Two Motors) و اوکیناوا (Okinawa) هماکنون اسکوتر برقی در این کشور میفروشند. اسفند ماه گذشته، کابینهی هند برنامهای تصویب کرد که در سه سال آینده، حدود ۱.۴ میلیارد دلار صرف پرداخت یارانهی خودروهای الکتریکی و هیبریدی شود.
نويسنده: ابوالقاسم اسلامى