مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چرا گرمای هوا بر کیفیت رانندگی راکبان موتورسیکلت تاثیر می گذارد؟/ استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای فرهنگ و روش خاصی دارد

سرمای زمستان و امتداد جاده های ارتباطی، برای راکبان موتورسیکلت‌ها یک چیز را به ارمغان دارد و آن هم سردی غیرقابل وصف است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از هرمز، موتورسیکلت را می توانیم یکی از پرطرفدارترین وسیله های نقلیه در سراسر جهان بنامیم، چرا که هم قیمت خرید آن نسبت به سایر وسایل نقلیه مناسب تر و هم در تردد های بین شهری سریع تر به مقصد می رسد، اما این وسیله، جزو پرخطرترین وسیله های نقلیه دنیا نیز به شمار می رود.آستانه تحمل افراد در فصول سال علی الخصوص در تابستان و زمستان برای انسان ها متفاوت بوده و این موضوع برای مراقبت از خود در برابر خطر نیز صدق می کند.

گرمای شدید تابستان در نقاط جنوبی ایران و همچنین سرمای سوزناک زمستان در نیمه شمالی کشور، همیشه بر مخاطرات راکبان موتورسیکلت ها افزوده است، که ماحصل آن نیز زمین خوردن های راکبان این وسیله نقلیه پر خطر و حتی تصادفات مرگبار می باشد.

حسین پور، یکی از موتورسیکلت سواران بندرعباسی اظهار کرد: استفاده از هر وسیله نقلیه ای فرهنگ و روش خاصی دارد و موتورسیکلت سواری نیز از این قائله مستثنی نمی باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ موتورسواری در ایران به یک ناهنجاری تبدیل شده است گفت: آمار راکبان غیرقانونی بیش تر از آن چیزی است که در آمارهای ارئه شده می گنجد.

این شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه قریب به ۲۰ سال است که موتورسیکلت سوار هستم، تصریح کرد: افراد برای استفاده از وسایل نقلیه موتوری، نیازمند یادگیری از طریق آموزشگاه ها و همچنین دریافت گواهی نامه معتبر در این زمینه هستند اما در حال حاضر این قاعده توسط بسیاری از افراد رعایت نمی شود.

حسین پور با توجه به فرا رسیدن فصل سرما در کشور عنوان کرد: زمستان یکی از آن فصولی است که می تواند افزایش خطر بیشتری برای جان راکبان موتورسیکلت ها داشته باشد، زیرا احساس سرما برای راکبان این وسیله نقلیه دوچندان خواهد بود.

دمای هوا هنگام موتورسواری کاهش پیدا می کند

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: سرما و رطوبت هوا در حالت سکون یک عدد ثابتی است اما هنگامی که با موتورسیکلت در حال تردد هستیم، دمای هوا کاهش پیدا می کند و این تغییر آنی دمایی، بر بدن تاثیراتی منفی می گذارد.

عالی زاده یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی که او نیز قریب به ۱۰ سال از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه استفاده می کند، گفت: در یک رستوران به عنوان پیک موتوری مشغول به فعالیت هستم و موتورسیکلت جزئی از عوامل منابع درآمدی ام می باشد.

وی با اشاره به سرمای زمستان در بندرعباس اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه سال جاری سوز سردی را در شهر بندرعباس احساس می کنیم که این سرما بر اثر موتورسواری برای ما راکبان بیشتر احساس می شود.

مردم جنوب، تحمل گرما را بیش از زمستان دارند

این شهروند بندرعباسی ابراز کرد: مردمان جنوب طاقت تحمل گرما را بیش از سرما خواهند داشت و هرچه سریع تر لحظه شماری می کنند که فصل زمستان به پایان برسد.

عالی زاده ضمن اشاره به اینکه موتورسواری یکی از پرخطرترین ها به شمار می آید گفت: از تمام کسانی که علاقه به این وسیله نقلیه دارند خواهشمندم تمام نکات ایمنی را رعایت کنند تا با خطر جدی مواجه نشوند.

موتورسواری در زمستان چیزی جز پیشانی یخ زده به ارمغان نمی آورد

محمدی از شهروندان ساکن محله گلشهر بندرعباس نیز در این رابطه گفت: موتوسواری در سوز سرمای زمستان چیزی جز پیشانی یخ زده و انتقال سرما از طریق گوش، دست و پا به بدن به ارمغان نمی آورد.

این شهروند بندرعباسی افزود: سرمای زمستان باعث می شود که برخی از راکبان موتورسیکلت ها یک دست خود را در جیب کاپشن گذاشته و با یک دست دیگر وسیله نقلیه شان را هدایت کنند که بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط کشور نیز مساله یخ زدگی زمین در سرمای زمستان ثابت شده است که این موضوع نیز بر کاهش امنیت رانندگی به خصوص تردد موتورسیکلت سوران بی تاثیر نمی باشد.

محمدی به گرمای جنوب در فصول دیگر سال نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله در فصل تابستان دمای هوای بیش از ۴۰ درجه را در استان هرمزگان شاهد هستیم، که این گرمای هوا بر کیفیت رانندگی راکبان موتورسیکلت تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه  برخی از راکبان برای فرار از گرما و خنک کردن بدن، سرعت تردد را افزایش می دهند گفت: همین اقدام باعث کاهش کنترل موتورسیکلت و بروز خسارت های غیرقابل جبران می شود.

محبی، یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی است که قریب به ۱۵ سال از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه استفاده می کند.

این شهروند بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: همیشه سعی کرده ام با رعایت تمام شیوه نامه های رانندگی از مسیری به مسیر دیگر تردد نمایم.

لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی

وی بر لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی از قبیل کلاه و دستکش استاندارد اشاره و عنوان کرد: در بسیاری از زمین خوردن ها همین دو وسیله ایمنی می تواند از صدمات غیرقابل جبران جلوگیری کند.

این شهروند بندرعباسی با باین اینکه در کسب تجربی استفاده از این وسیله نقلیه یک سری از موارد نیز پنهان می ماند، گفت: آگاهی از نحوه نگهداری این وسیله نقلیه پرخطر به خصوص در فصول بحرانی سال نظیر زمستان قابل اهمیت است.

لوازم متورسیکلت باید بررسی شود

محبی بر لزوم بررسی کردن برخی از تجهیزات این وسیله نقلیه به خصوص در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: لوازمی همچون لنت،روغن موتور،شمع، صفحه  کلاچ،لاستیک و … را باید بررسی نماییم که در مسیرهای مواصلاتی دچار مشکل نشویم.

وی در پایان با بیان اینکه شهروندان بهتر است برای استفاده از این وسیله نقلیه، در آموزشگاه های رانندگی علوم لازم را کسب نمایند گفت: مخاطرات موتور سواری به خصوص برای افراد مبتدی و تازه کار بسیار زیاد است و هر لحظه امکان دارد آسیب فیزیکی ببینند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
هرمز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا