مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پیشنهاد واریز بخشی از عوارض آلایندگی موتورسیکلت‌ها و خودروها به حساب صندوق ملی محیط زیست

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور دریافت عوارض آلایندگی وسایل نقلیه موتوری، با توجه به سهم بالای منابع متحرک موتوری در انتشار آلاینده‌ها، پیشنهاد شده است بخشی از درآمد ناشی از اجرای تکالیف بند«ب» ماده «۲۹» در زمینه پایش،کاهش، کنترل آلودگی هوا و اجرای برنامه‌های بهبود کیفیت هوا به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، داریوش گل علیزاده افزود: در اجرای تکالیف بند «ب» ماده «۲۹» قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده فصل هفتم مالیات وعوارض خاص، فهرست شهرهای آلوده برای اعمال عوارض سالانه وسایل نقلیه موتوری به دولت ارائه شده است. 

وی خاطرنشان کرد: شهرهایی که شاخص آلودگی آن ها در وضعیت ناسالم قرار دارد و متاثر از منابع آلایندگی ثابت و متحرک است در فهرست یاد شده قرار دارند، هم اکنون برای سیر مراحل کارشناسی در دستور کار کمیسیون امور زیربنایی ، صنعت و محیط زیست دولت قرار دارد. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست بند (ب) ماده (۲۹) عوارض سالانه  تمامی وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها به شرح ذیل تعیین می شود:

الف- وسائط نقلیه تولید داخل معادل یک هزارم قیمت فروش کارخانه و وسائط نقلیه وارداتی معادل یک و نیم در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مشمول عوارض سالانه می شود. مأخذ محاسبه عوارض موضوع این بند مأخذ مذکور در تبصره (۹) ماده (۴۵) این قانون است.

ب- وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ۱۰ سال پس از تولید با مأخذ مذکور در تبصره (۹ ) ماده (۴۵) این قانون و معادل یک بیستم نرخ‌های مندرج در جدول ماده مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه علاوه بر عوارض موضوع بند «الف» این ماده می شوند. پس از سال دهم تولید، هر سال به میزان ۱۰درصد (۱۰%) به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسائط نقلیه مذکور اضافه می شود تا حداکثر به ۲ برابر نرخ پایه افزایش یابد. 

وسائط نقلیه ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آن ها در جدول ذیل ماده ( ۴۵)  صفر است، تا سپری شدن  پنج سال از سال تولید، از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف است و پس از آن، وسائط نقلیه سنگین با نرخی معادل یک دهم نرخ‌های مندرج در ردیف( (Dجدول ماده (۴۵) و سایر وسائط نقلیه با نرخی معادل یک دهم نرخ‌های مندرج در ردیف (Cجدول مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی است. ) در مورد خودروهایی که تولید یا واردات آنها متوقف می شود، مأخذ محاسبه توسط سازمان و متناسب با آخرین سال تولید یا واردات تعیین می شود. فهرست شهرهای آلوده که وسائط نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهرهای مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می شوند، حداکثر تا پایان دی ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیأت وزیران برای اجراء در سال بعد تعیین می شوند.

تبصره -۹ وزارت کشور مکلف است با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.

آیین نامه اجرایی «تبصره ۱۱ ماده ۲۹» توسط وزارت کشور تهیه و پس از بررسی در کمیسیون فرعی اقتصاد، در دستور کار دولت قرار گرفته است. 

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا