مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تردد خودروهای کاربراتوری از سال آینده در اراک ممنوع خواهد شد

سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شهر اراک ۱۴۵ روز هوای ناسالم را تجربه کرد که نسبت به سال های گذشته که ۴۴ روز بوده روند افزایشی تقریبا چهار برابری داشته است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، مهدی مصطفوی دوشنبه ۲۷ دیماه در آستانه فرا رسیدن ۲۹ دیماه روز ملی هوای پاک در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: روز ملی هوای پاک امسال از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با شعار “حقوق عامه، اراده ملی” نامگذاری شده است که نشانگر اهمیت موضوع حقوق عامه دارد و در اصل ۵۰ قانون اساسی نیز بر حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، یک وظیفه عمومی و همگانی تلقی می‌شود و باید با یک عزم و اراده ملی محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هوای اراک در سال جاری در وضعیت مناسبی قرار نداشت، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شهر اراک ۱۴۵ روز هوای ناسالم را تجربه کرد که نسبت به سالهای گذشته که ۴۴ روز بوده روند افزایشی تقریبا چهار برابری داشته است. تنها هشت روز هوای پاک و ۱۴۹ روز هوای این شهر سالم بوده است. همچنین ۱۲۷ روز برای گروه‌های حساس ناسالم، ۱۶ روز برای تمام گروه‌های سنی در وضعیت خطرناک، یک روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک نیز تجربه شده است.

وی تشدید آلودگی هوای شهر اراک را متاثر از تداوم خشکسالی در نیمه نخست سال جاری دانست و گفت: عمده آلاینده های هوای اراک در نیمه نخست سال جاری را ذرات معلق در هوا تشکیل می‌دهد و در نیمه دوم سال نیز وقوع پدیده وارونگی هوا موجب شد تا در کنار آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت برخی صنایع نظیر نیروگاه و نیز تردد خودروها روزهای آلوده هوای این شهر افزایش یابد.

سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه اراک سومین شهر آلوده کشور به لحاظ تعداد روزهای آلوده بعد از شهرهای کرج و اهواز با فاصله ناچیز است، گفت: صنعتی بودن شهر اراک موجب شده است تا کار پایش مستمر و رصد دقیق فعالیت صنایع آلاینده توسط محیط زیست دنبال شود که امسال ۱۶۸۸ مورد پایش صنایع به دلیل زیست محیطی در قالب خود اظهاری و غیرخوداظهاری صورت گرفته است که منجر به شناسایی ۴۰ واحد صنعتی آلاینده در ۹ ماهه سال جاری شد که براساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به پرداخت یک درصد از عوارض فروش خود در قالب عوارض آلایندگی شدند.

وی تصریح کرد: پایش‌های صورت گرفته در دو سال اخیر منجر به صدور ۱۲۰ اخطاریه قانونی زیست محیطی برای واحدهای صنعتی و تولیدی آلاینده شده است و در همین رابطه ۱۳۱ پرونده قضائی تشکیل شده که در دست رسیدگی است و در حال حاضر هفت واحد صنعتی آلاینده در استان پلمب شده‌اند.

مصطفوی در خصوص تعیین خسارت صنایع آلاینده موضوع ماده ۱۲ قانون هوای پاک نیز گفت: براساس این ماده قانونی صنایع آلاینده علاوه بر پرداخت عوارض، ملزم به پرداخت خسارت‌های زیست محیطی هستند که به دلیل فقدان دستورالعمل در گذشته مسکوت باقی مانده بود و اجرایی نمی‌شد و خوشبختانه اخیرا با ابلاغ دستورالعمل برای نیروگاه شازند به عنوان اولین واحد تولیدی اجرایی شد و به عنوان یک عامل بازدارنده برای مابقی واحدها اعمال می‌شود.

وی افزود: سوخت نیروگاه شازند تا اوایل آذرماه از طریق گاز تامین می‌شد و پس از آن همزمان با افزایش مصرف گاز در کشور با سیستم مازوت سوزی فعالیت کرد. با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مقامات استانی سهمیه گاز برای نیروگاه در نظر گرفته شد که با توجه به سردی و گرمی هوا سهمیه گاز تخصیص داده شده، نوسان دارد و در حال حاضر حدود دو میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه شازند تامین می‌شود و در صورت کمبود ناگزیر به مازوت سوزی است.

این مقام مسئول در محیط زیست استان مرکزی به ارائه پیشنهادی برای تعمیرات دوره‌ای نیروگاه شازند اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد در یک مرحله انجام شد و نزدیک به دو هفته یک واحد نیروگاهی از مدار خارج شد. با خروج هر واحد نیروگاهی از مدار مصرف سوخت تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند که طبیعی است و ۲۵ درصد از میزان آلودگی هوا کاسته خواهد شد. امیدواریم از ابتدای بهمن ماه  یکی دیگر از واحدهای نیروگاهی برای تعمیرات از مدار خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه در کنار آلایندگی نیروگاه نباید از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه نیز غافل شد، تصریح کرد: به دلیل گستردگی و وسعت پالایشگاه باید سازوکارلازم برای کاهش اثرات زیست محیطی این واحد تولیدی و صنعتی اتخاذ شود.

او تردد خودروها را از دیگر منابع تاثیرگذار در آلودگی هوای شهر اراک بیان کرد و افزود: انجام دقیق معاینه فنی خودروها و نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها یکی از الزامات مهم برای کاهش میزان آلودگی هواست. طبق آمار ثبت شده در نیمه نخست امسال حدود ۲۴ هزار خودرو برگه معاینه فنی در استان  را اخذ کردند که این میزان با توجه به آلودگی هوای استان و حجم بالای خودروها کافی نیست و باید افزایش یابد و دستگاههای ذیربط باید رانندگان را مکلف به اخذ معایه فنی خودرو کنند.

مصطفوی با اشاره به افزایش سهم خودروها در آلودگی شهر اراک تصریح کرد: طبق قانون از ابتدای سال آینده ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در هشت کلانشهر آلوده کشور از جمله اراک اجرایی خواهد شد که با اجرای این طرح بخشی از آلودگی هوای کلانشهرها طبق مصوبه هیات وزیران کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه تکمیل رینگ دوچرخه سواری در اراک را از دیگر الزامات برای کاهش آلودگی هوا این شهر دانست و افزود: با وجود اینکه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است اما بطور کامل انجام نشده و باید فرآیند رینگ حرکت و مسیر دوچرخه سواری به ویژه در بخش مرکزی شهر تکمیل شود. با تامین زیرساخت‌ها فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان جایگزین در حوزه حمل‌ونقل شهری تقویت خواهد شد و یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش آلایندگی هواست.

او گفت: تالاب میقان اراک یکی از کانون‌های اثرگذار به دلیل ایجاد گردو غبار، در آلودگی هوای اراک است گرچه با ایجاد مه به افزایش میزان رطوبت هوا کمک می‌کند و البته محلی برای  زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

مصطفوی با اشاره به درگیری تالاب میقان اراک بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سه سال گذشته گفت: این بیماری مشترک بین دام و انسان است و قابل انتقال به انسان بوده و سرعت انتقال خیلی بالایی دارد. در پنجم آذرماه امسال اولین تلفات مربوط به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان به وقوع پیوست و با مشاهده این مورد، بلافاصله ستاد مقابله با این بیماری توسط محیط زیست و دامپزشکی که در راس این زنجیره قرار دارند تشکیل شد و مدیریت بحران استان نیز مدیریت این ستاد را برعهده گرفت.

وی به جمع آوری لاشه‌های پرندگان در تالاب که عاملی برای گسترش بیماری است به عوان نخستین اقدام ستاد مقابله با این بیماری اشاره کرد و گفت: از روزهای نخست شیوع این بیماری، جمع آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی با مشارکت همیاران محیط زیست انجام شد. گرچه باتلاقی بودن تالاب میقان اراک کار جمع‌آوری لاشه‌ها را سخت کرده و تنها افراد با تجربه می‌توانند در جمع آوری لاشه ها مشارکت داشته باشند.

او به جمع آوری روزانه بطور میانگین ۷۵ لاشه پرندگان در این تالاب اشاره کرد و افزود: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون ‌هزار و ۳۲۷ لاشه پرنده از تالاب میقان اراک جمع‌آوری شده است که حدود ۹۰ درصد آنها مربوط به گونه غاز خاکستری بوده است و از گونه هایی است که این بیماری بر روی آن تاثیر زیادی دارد. خوشبختانه از چند روز گذشته تعداد لاشه‌ها در تالاب میقان اراک روند کاهشی داشته که امیدواریم در روزهای آینده به صفر برسد.

مصطفوی بیان کرد: امیدواریم اعتباری خاص برای انجام کار علمی در خصوص درگیری سه ساله تالاب میقان اراک با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تخصیص یابد تا کانون بیماری در این تالار مهار شود و از انتقال بیماری به سایر نقاط خصوصا مرغداری ها جلوگیری بعمل آید.

وی افزود: از مردم انتظار می‌رود در صورت مشاهده پرنده‌ای که علائم غیرطبیعی دارند یا اگر شاهد تلفات پرندگان بودند حتما از نزدیک شدن و دست زدن به پرنده خودداری و با دامپزشکی یا محیط زیست برای انتقال پرنده یا لاشه تماس حاصل کنند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا