مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پیشنهاد ساخت مخازن کوچک «ال‌پی‌جی» برای موتورسیکلت‌ها

دادرس: هزینه احداث جایگاه‌های LPG از CNG کمتر است و شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند برای توسعه جایگاه فعالیت کنند. البته همه چیز بستگی به مدل توسعه دارد مثلا اگر قرار باشد LPG در موتورسیکلت‌ها استفاده شود، اصلا نیازی به احداث جایگاه نیست بلکه مخازن کوچک LPG (اسپری مانند) می‌توانند در خارج از شهر پر شده و در پمپ بنزین‌ها به فروش برسند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از فارس، ‌اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی CNG در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبه قانونی مجلس در قانون بودجه 1400 مبنی بر توسعه اتوگاز در کشور گفت: باید توجه داشت که افزودن LPG به سبد سوخت به نحوی صورت گیرد که خلاهای CNG را در جایگزینی با بنزین و گازوئیل پر کند.

وی افزود: گام اول برای اصلاح وضعیت سبد سوخت کشور، قیمت‌گذاری صحیح بنزین، گازوئیل، LPG و CNG در تناسب با یکدیگر است. طبق توصیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی، تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی باید از یک نسبت و تناسب منطقی برخوردار باشد. یعنی نباید در یک سبد سوخت، قیمت یک حامل انرژی خیلی بالا باشد و قیمت حامل انرژی دیگر خیلی پایین تعیین شود.

گازمایع باید خلاهای CNG را در سبد سوخت پر کند نه اینکه کلا حذف شود

دادرس اظهار داشت: به طور کلی وقتی عرضه یک حامل انرژی کم است و شما آن را ارزان قیمتگذاری می‌کنید  طبیعی است که تقاضا بالا می‌رود و در سبد سوخت کشور مشکل ایجاد می‌شود درحالی که می‌توان این مشکل را با قیمت‌گذاری منطقی حل کرد.

رئیس انجمن صنفی  CNGگفت: ضمنا خدمت شما عرض کنم که دولت نمی‌تواند یک سبد تک سوختی را برای مردم فراهم کند بلکه تمامی حامل‌های انرژی باید در این سبد سوخت قرار داشته باشند منتها هر یک در جایگاه خاص خودش. اگر CNG سوخت ملی باشد LPG نیز باید خلاهای آن را پر کند نه اینکه کلا از سبد سوخت حذف شود. با رگولاتوری و تنظیم‌گری همه این مشکلات قابل حل است و ما نباید با حذف LPG صورت مسئله را پاک کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت‌ها در طول سال‌های اخیر گازمایع را به قدری خوار و ذلیل کردند که نه آن را صادر می‌کنند و نه در داخل عرضه استاندارد و مناسبی صورت می‌گیرد. حتی گازمایع می‌تواند نقش قابل توجهی در حل مشکل کسری گاز در صنایع ایفا کند و به صورت SNG جایگزین گاز طبیعی در صنایع شود. شما میدانید که در بحران گاز، اولین جایی که گاز آن قطع می‌شود صنایع هستند.

پیشنهاد استفاده از سوخت LPG در موتورسیکلت‌های کلان‌شهرها

دادرس درباره مدل توسعه LPG در کشور اظهار داشت: موتورسیکلت‌ها مصرف‌کنندگان خوبی برای LPG مازاد در کشور هستند. در کشورهای پیشرفته بدین صورت است که سه عدد اسپری 1.5 کیلوگرمی حاوی LPG در زیر باک موتورسیکلت‌ها نصب می‌شود و این وسیله می‌تواند تا 150 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی  CNGگفت: این مخازن کوچک 1.5 کیلوگرمی LPG در کشورهای مختلف در سوپر مارکت‌ها و جایگاه‌های بنزین و گاز و ابزارفروشی‌ها به فروش می‌رسند و ایمنی آنها نیز کاملا تایید شده است. طبق آمار بین 20-30 درصد مصرف پمپ بنزین‌های کشور مربوط به موتورسیکلت‌هاست.

وی گفت: طبق آخرین آمار اعلامی حدود 12-13 میلیون موتور سیکلت در کشور وجود دارد و اگر ما بتوانیم در این تعداد موتورسیکلت از گازمایع استفاده کنیم هم مصرف بنزین کاهش می‌یابد و میتوان با قیمت بالاتری نسبت به LPG آن را صادر کرد، هم آلودگی‌های زیست‌محیطی در کلانشهرها کاهش می‌یابد زیرا LPG سوخت پاک است و هم یک کمک مالی به موتورسیکلت‌هاست که صاحبان آنها عمدتا از اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند.

لزوم اصلاح قیمت LPG برای افزودن به سبد سوخت کشور

دادرس با اشاره با الزامات افزودن LPG به سبد سوخت کشور گفت: البته قیمت LPG در داخل کشور نیاز به اصلاح دارد ولی باید در مقایسه با قیمت بنزین ارزان‌تر باقی بماند. در مصوبه مجلس در قانون بودجه 1400 قیمت LPG معادل دوسوم قیمت بنزین یارانه‌ای تعیین شده بود. شرکت‌های توزیع‌کننده گازمایع نیز این آمادگی را دارند که این مخازن کوچک موتورسیکلت‌ها را پر کرده و خدمات موردنیاز را به آنها ارائه دهند.

رئیس انجمن صنفی  CNGگفت: استفاده از LPG در موتورسیکلت‌ها یک پیشنهاد است و می‌تواند بررسی کارشناسی دقیق‌تری صورت بگیرد. به طور کلی درباره نحوه استفاده از گازمایع در سبد سوخت و اینکه در کدام بخش باید استفاده شود باید کار کارشناسی صورت بگیرد و از خبرگان این حوزه مشورت گرفته شود. محل استفاده از گازمایع در سبد سوخت با توجه به آمایش جغرافیایی در سطح کشور باید تعیین شود.

اولویت توسعه عمومی با CNG است

وی گفت: افزودن LPG باید با سه قاعده کلی وارد سبد سوخت شود، اول اینکه کاربری این سوخت مشخص شود، اولا در کدام خودروها و موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شود، ثانیا در کدام ناحیه از کشور با در نظر گرفتن آمایش جغرافیایی توسعه پیدا می‎کند و ثالثا قیمت‌گذاری آن در داخل کشور باید اصلاح شود.

دادرس گفت: با توجه به ضریب نفوذ 98 درصدی گاز طبیعی در کشور، اولویت توسعه عمومی و سراسری یک سوخت با سوخت cNG است. با توجه به اینکه در حال حاضر 4.5 میلیون خودروی CNGسوز در کشور موجود است باید از این صنعت حمایت کرد. یک پنجم خودروهای کشور CNGسوز هستند ولی این عدد برای خودروهای LPGسوز یک بیستم است. پس باید متناسب با همین اعداد از این دو سوخت حمایت کرد.

رئیس انجمن صنفی  CNGگفت: در دنیا بی‌سابقه است که در کشور حدود یک میلیون خودروهای LPGسوز وجود داشته باشد ولی دولت آنها را به رسمیت نشناخته و هیچ آماری از آنها نداشته باشد و توزیع‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بدون شناخت یکدیگر به صورت غیراستاندارد از LPG استفاده کنند.

دوگانه‌سازی بین LPG و CNG در سبد سوخت باطل است، هر یک جایگاه خاص خود را دارند

وی افزود: در کشورهای پیشرفته بازار خودش انتخاب و حرکت می‌کند و اساسا دوگانه‌سازی بین سوخت‌ها مورد قبول نیست. یعنی دوگانه‌ای بین CNG و LPG وجود ندارد، در نتیجه ما نباید برای هیچ سوختی محدودیت تعریف کنیم.

دادرس گفت: امنیت انرژی در هر کشوری باعث توسعه پایدار آن خواهد شد. اگر ما به ترکیب ساختار مصرف دست بزنیم و مردم را صرفا به استفاده از یک سوخت معتاد کنیم و بعدا برای آن محدودیت ایجاد کنیم، تبعات منفی در حوزه تنش اجتماعی و امنیت انرژی را در آینده‌ای نزدیک خواهیم داشت.

رئیس انجمن صنفی  CNGگفت: طرح افزودن 2 میلیون تن LPG به سبد سوخت کشور می‌تواند ابتدا به صورت آزمایشی در کیش، قشم، چابهار و مناطقی که دسترسی به شبکه گاز سراسری ندارند اجرایی شود تا بعد از بررسی ابعاد مختلف آن به صورت جدی‌تری وارد سبد سوخت شود. در این مناطق گازمایع می‌تواند جایگزین بنزین شود و بنزین معادل آزادشده با قیمت بالاتر صادرات شود.

LPG همانند CNG سوخت بسیار ایمنی است

وی تاکید کرد: LPG همانند CNG سوخت بسیار ایمنی است و در صورت رعایت استانداردها هیچ مشکلی در استفاده از این دو سوخت نیست و در دنیا از هر دو سوخت استفاده می‎شود. دلیل حوادث غیرمترقبه حوزه LPG استفاده غیراستاندارد و تبدیل کارگاهی غیراستاندارد آن است. اگر دولت در مناطق مشخصی زیر نظر سازمان استاندارد مجوز ارائه خدمات را صادر کند، LPG نیز همانند CNG سوخت مطمئنی است.

دادرس گفت: هزینه احداث جایگاه‌های LPG از CNG کمتر است و شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند برای توسعه جایگاه فعالیت کنند. البته همه چیز بستگی به مدل توسعه دارد مثلا اگر قرار باشد LPG در موتورسیکلت‌ها استفاده شود، اصلا نیازی به احداث جایگاه نیست بلکه مخازن کوچک LPG (اسپری مانند) می‌توانند در خارج از شهر پر شده و در پمپ بنزین‌ها به فروش برسند. در نتیجه افزودن این سوخت برای کشور توجیه اقتصادی خواهد داشت که البته میزان این توجیه به مدل توسعه بستگی دارد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
فارس
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا