مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سیدمحمد آقامیری: لزوم برقی کردن ۶۰ درصد موتورسیکلت‌های تهران

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما باید به وضعیتی برسیم که خودروها و موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر در حال تردد باشند و بعد دست به تصمیم‌گیری برای ممنوع کردن ورود وسایل نقلیه‌ غیربرقی که از سوخت‌های بنزینی استفاده می‌کنند به بعضی نقاط شهر بزنیم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از میزان، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برنامه‌ی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش حجم آلودگی هوا گفت: ما باید دنبال یک تدبیر جدی باشیم. چون این سوخت‌هایی که امروز در حمل و نقل ما مورد استفاده قرار می‌گیرد دودزا هستند و تولید آلودگی می‌کند. ما باید به سمت بهره گیری از سوخت‌های پاک برویم.

وی ادامه داد: تلاش برای استفاده از سوخت پاک هم در نهایت به اینجا ختم می‌شود که خودروهای برقی تولید بشود. البته این موضوع برقی شدن وسایل حمل و نقل هم شامل خودروها می‌شود و هم موتورسیکلت ها. در حال حاضر حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران در رفت و آمد هستند که هر کدام از این‌ها به اندازه‌ی ۴ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند. یعنی باید تصور کنیم به جای ۴ میلیون موتورسیکلت ۱۶ میلیون پراید در سطح شهر در رفت و آمد هستند.

لزوم برقی کردن ۶۰ درصد موتورسیکلت‌های تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: این وضعیت ما را به این نقطه می‌رساند که باید برای موتورسیکلت‌های تهران یک فکر اساسی بکنیم. اگر قرار باشد موتورسیکلت برقی وارد کنیم هزینه‌ی کمتری به بار خواهد آورد تا اینکه بخواهیم خودروها را برقی بکنیم. اگر ما بتوانیم ۵۰ تا ۶۰ درصد از موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم و در مرکز شهر به ویژه آن نقاطی که حجم آلودگی هوا بالاتر است فقط خودروها و موتورسیکلت‌های برقی را مجاز به تردد بکنیم کمک بسیار موثری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

وی افزود: اما بخشی از برنامه‌ریزی‌های مربوط به این قضیه از دست شهرداری خارج است. در واقع این دولت است که باید این کارها را انجام بدهد. ما در مدیریت شهری تهران این امکان را نداریم که موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم. این کار از طریق اعطای تسهیلاتی که وزارت صنعت و معدن باید تخصیص بدهد امکان اجرایی شدن دارد. اگر این تسهیلات داده شود می‌توان بخشی از خودروها و موتورسیکلت‌ها را برقی کرد.

ایران‌خودرو باید سالانه ۲۰ درصد ظرفیتش را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهد

آقامیری خاطرنشان کرد: ایران‌خودرو دست ما نیست که بخواهیم این برنامه‌ها را به اجرا دربیاوریم. باید ایران‌خودرو به صورت سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت خودروسازی‌اش را به تولید خودروهای برقی اختصاص بدهد و بعد هر سال ۱۰ یا ۱۵ درصد به این ظرفیت تولیدی اضافه کند. با چنین اقدام‌هایی می‌توان به یک وضعیت دیگری رسید. اگر چنین شرایطی محقق بشود خواهیم توانست در آینده به موقعیتی برسیم که دیگر در تهران هیچ خودرو یا موتورسیکلتی که برقی نباشد پلاک‌گذاری نشود. یا حداقل وسایل نقلیه‌ی غیربرقی امکان ورود به مراکز حساس شهری را نداشته باشند. هدف‌گذاری ما باید این باشد که به چنین نقطه‌ای برسیم.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما باید اول به یک وضعیتی برسیم که خودروها و موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر در حال تردد باشند تا بعد دست به تصمیم‌گیری برای ممنوع کردن ورود وسایل نقلیه‌ی غیربرقی که از سوخت‌های بنزینی استفاده می‌کنند در بعضی نقاط شهر بزنیم. تحقق چنین هدفی مستلزم در پیش گرفتن یک برنامه‌ی اصولی است. برای رفتن به سمت چنین وضعیتی دولت باید دست به یک پشتیبانی جدی و واقعی بزند.

وی تاکید کرد: شهرداری به تنهایی از پس چنین کاری برنمی‌آید و نمی‌تواند چنین برنامه‌ای را اجرایی کند. حداکثر کاری که شهرداری می‌تواند بکند این است که خودروهای خودش را در یک پروسه‌ی ۱۰ ساله برقی بکند. البته ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهد شد. طبق قرار، خط خیابان جمهوری اسلامی راه‌اندازی خواهد شد و این اتوبوس‌های برقی در آنجا به کار گرفته خواهند شد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
میزانهمشهری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا