مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نواب حسینی‌منش: باید موتورسواران را مجاب به اخذ معاینه فنی دوره‌ای کنیم

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: باید موتورسیکلت‌ها را مجاب به اخذ معاینه فنی دوره‌ای کنیم در این‌ صورت با سختگیرانه شدن استانداردها آن‌ها نیز موظف به نصب کاتالیست خواهند شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تسنیم، نواب حسینی‌منش درباره ضرورت نصب کاتالیست روی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: در حال‌ حاضر، الزامی برای نصب کاتالیست روی موتورها وجود ندارد اما به‌خاطر دارم زمانی‌ که خودروسازها موظف به نصب کاتالیست روی خودروها شدند بسیاری از راننده‌ها بعد از خرید خودرو، کاتالیست را برمی‌داشتند.

وی افزود: اصطلاحی بین راننده‌ها وجود داشت مبنی‌بر این‌که با برداشتن کاتالیست، نفس ماشین باز می‌شود و قدرت بیشتری می‌گیرد اما زمانی توانستیم مانع انجام این کار شویم که در مراکز معاینه فنی، خودروهای فاقد کاتالیست موفق به دریافت گواهی نمی‌شدند.

مدیرعامل سابق ستاد مرکز مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: این وضعیت درباره موتورسیکلت‌ها نیز می‌تواند صدق کند؛ اگر همه استانداردهای لازم را روی موتورسیکلت پیاده و آن‌ها را ملزم به نصب کاتالیست کنیم اما آن‌ها به مراکز معاینه فنی مراجعه‌ای نداشته باشند در نخستین اقدام، نسبت به برداشتن کاتالیست‌ اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:ما زمانی می‌توانیم این چرخه را مدیریت کنیم که ابتدا موتورسیکلت‌ها را مجاب به اخذ معاینه فنی دوره‌ای کنیم در این‌ صورت با سختگیرانه شدن استانداردها، آن‌ها نیز موظف به نصب کاتالیست خواهند شد؛ بنابراین پیش‌از این‌که الزامی برای نصب کاتالیست در نظر بگیریم باید شرایط اجرایی شدن آن را فراهم کنیم.

حسینی‌منش درباره نامشخص بودن سیر تخریبی کاتالیست‌ها و ضرورت ارتقاء سطح سنجش عملکرد کاتالیست‌ها اظهار کرد: کاتالیست رابطه مستقیمی با فلزات گران‌بهایی که در مخزن آن قرار گرفته، دارد که این فلزات با نوسانات نرخ ارز و ریال داخل کشور تغییر می‌کند و تفاوت قابل‌توجهی در کاتالیست 500 هزار تومانی با کاتالیست 2 میلیون و 500 هزار تومانی وجود دارد.

وی درباره این‌که در حال حاضر وجه مشترک کاتالیست‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت خودروها در این است که هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی به راحتی می‌توانند معاینه فنی دریافت کنند، گفت: این امر در بخش معاینه فنی عادی صدق می‌کند اما در معاینه فنی برتر چنین امکانی وجود ندارد؛ معاینه فنی عادی خودرو را در دور پایین موتور بررسی می‌کند اما در معاینه فنی برتر، در دور موتور بالا میزان آلایندگی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست افزود: این در حالی است که دور موتور خودروهایی که در شهر تردد دارند، بالاست و کاتالیست نقش بسزایی در کاهش آلایندگی آنها می‌تواند داشته باشد؛  چنانچه روزی اخذ معاینه فنی برتر برای همه خودروها الزامی شود، همه موظف به نصب کاتالیست با کیفیت بالا خواهند شد.

وی با بیان این‌که امروزه آلودگی هوا به‌اندازه مشکلات اقتصادی عدیده‌ای که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند در اولویت نیست، گفت: اگر گاز طبیعی به نیروگاه‌های حرارتی داده نشود مجبور به استفاده از مازوت خواهند بود تا بتوانند برق مورد نیاز مردم را تامین کنند، وقتی مصرف گاز در مصارف خانگی افزایش بی‌رویه‌ای پیدا می‌کند، دولت خودبه‌خود مجبور به سوزاندن مازوت می‌شود و شاهد افزایش آلودگی در کلانشهرهایی مانند اصفهان می‌شویم که به اندازه تهران خودرو ندارند و این نشان می‌دهد که خودروها به تنهایی عامل آلودگی هوا نیستند.  

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران اظهار کرد: من یکی از طرفداران معیانه فنی برتر بودم اما با توجه به مشکلات کلانی که در مصرف گاز و استفاده از مازوت با آن مواجه هستیم باید این نکته را در نظر داشت که همه این چرخه را باید با هم ببینیم و صرف پرداختن به خودروها و معاینه فنی مشکل حل نمی‌شود.

وی گفت: علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که عامل اصلی آلایندگی خودروها، مونوکسید کرین است در حالی که وقتی هوای تهران را در این روزها آلوده تعریف می‌کنیم، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون باعث آن شده و خودروها نقش چندانی در بروز آن ندارند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تسنیم
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا