تحلیل قابل تأمل اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست از وضعیت معاینه فنی و شرایط وسایل‌نقلیه فرسوده در کشور

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

اسماعیل کهرم: دور هم می‌نشینند و خروجی مصوبات تکراری است. آیا در طول این ۱۰ ماه گذشته نمی‌دانستیم که با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم؟ از ۳ میلیون موتورسیکلت شاید ۱۵ عدد معاینه فنی داشته‌باشند و قریب به اتفاق موتور‌ها در تهران و شهر‌های بزرگ دودزا هستد. مگر می‌شود اتوبوس و مینی‌بوس قدیمی بدون در جا کار کردن شروع به حرکت کند؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز سایت شعار سال نوشت: ما هم به سخنان ایشان اضافه می‌کنیم. آیا به تعارض منافع موجود در طرح ترافیک اندیشیده اید؟ خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان هزینه می‌کنند؟ چه کسی نظارت می‌کند، خدا می‌داند. البته اگر نظارتی وجود داشته باشد! از وزارت اطلاعات بخواهید (نه سازمان بازرسی با فعالیت لاکپشتی) بررسی کند چند درصد مدیران شهرداری و خانواده هایشان طرح ترافیک دارند. آقای چمران، آقای زاکانی، لطفا از خواب بلند شوید.

شعار سال: تصویب کرده‌اند که از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و در جا کار کردن باید جلوگیری شود. چطور می‌توان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های قدیمی را بدون گرم کردن حرکت داد؟ هر بار صحبت از نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی می‌شود هم که تحریم هستیم و بودجه نداریم و …در واقع مصوبات این کمیته و حرف‌های مسوولان چندان با واقعیت تطابق ندارد.

پس از روز‌های اغلب آلوده پاییز امسال دهمین نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری تهران صبح امروز برگزار شد. خروجی این نشست مصوباتی بود که اغلب در روز‌های آلوده پاییز و زمستان مورد تاکید مسوولان ذی‌ربط قرار می‌گیرد، اما حاصلی ندارد. مواردی، چون جلوگیری از تردد موتور سیکلت‌ها و خودرو‌های دودزا و فاقد برگه معاینه فنی، جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌ها یا ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها بخشی از مصوبات این نشست بود.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست برخی موارد تصویب شده در نشست اخیر کمیته آلودگی هوای تهران را بررسی کرد. او در مورد موتور سیکلت‌های دودزا و عدم نظارت دقیق بر آن‌ها توضیح داد: «ریشه اصلی آلودگی هر سال تهران بی‌خیالی مسوولان است. در ۱۰ ماه گذشته هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده‌است. در حالی که همه می‌دانیم الان وقت وارونگی هواست. در واقع آذر و دی و بهمن ما شاهد پدیده وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌ها هستیم. در همه این چند ماه هر چقدر فعالان محیط‌زیستی پیشنهادات‌شان را مطرح کنند-پیشنهاداتی که هر بار از آن صحبت می‌کنند- هیچ کس هیچ کاری نمی‌کند تا می‌رسیم به اواخر پاییز و اوایل زمستان. عده‌ای در این زمان تازه دور هم می‌نشینند و حرفی هم برای گفتن ندارند تنها چشم‌شان به حق ماموریت فوق‌العاده ست. در نهایت مشخص است که خروجی مصوبات تکراری می‌شود.»

او ادامه داد: «شما اگر یک نفر را یک باره از خواب بیدار کنید و از او بپرسید برای رفع آلودگی هوا چه باید کرد، همین مصوبات تکراری را بیان می‌کند که مثلا باید جلوی تردد اتومبیل‌ها و موتور‌های دودزا را گرفت و …، اما این پرسش مطرح است که چرا در طول سال اساسا این اتومبیل‌های دودزا حق تردد دارند. بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت داریم. اغلب آن‌ها در باک‌شان روغن می‌ریزند؛ و این روغن‌سوزی باعث دودزا بودن است. شاید از بین بیش از ۳ میلیون موتور سیکلت ۱۵ تا معاینه فنی داشته باشند. این رقم عجیب، اما واقعی ست.»

کهرم افزود: «برای این که پروانه تولید بگیرید باید معاینه فنی داشته باشید. اما معاینه فنی موتور در شرایط عادی انجام می‌شود در حالی که در تهران موتور به نوعی وسیله حمل بار هم محسوب می‌شود. هر موتور چند ترک آدم را این طرف و آن طرف می‌برد؛ بنابراین در شرایط ایده آل موتور را تست می‌کنند و موجوز تولید می‌دهند، اما بعد از استفاده موتور به روغن سوزی می‌افتد؛ بنابراین می‌توان گفت قریب به اتفاق موتور‌ها در تهران و شهر‌های بزرگ دودزا هستد. در کنار این نزدیک به ۴۵ درصد از اتومبیل‌ها هم معاینه فنی ندارند چه برسد به موتور سیکلت‌ها.»

او با اشاره به شرایط زیرساختی گفت: «اساسا ما برای نصف اتومبیل‌های موجود هم زیرساخت لازم و ایستگاه‌های کافی معاینه فنی نداریم. به همین دلیل هم مجلس قانون معاینه فنی را تغییر داد چرا که باید برای گرفتن معاینه فنی یک هفته در صف می‌ماندیم.»

این فعال محیط‌زیستی در مورد قدیمی بودن ناوگان اتوبوسرانی هم توضیح داد: «تصویب کرده‌اند که از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و در جا کار کردن باید جلوگیری شود. چطور می‌توان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های قدیمی را بدون گرم کردن حرکت داد؟ هر بار صحبت از نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی می‌شود هم که تحریم هستیم و بودجه نداریم و …در واقع مصوبات این کمیته و حرف‌های مسوولان چندان با واقعیت تطابق ندارد.»

کهرم در مورد ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها نیز گفت: «آنقدر سوخت مایع مازوت داریم که انبار‌ها پر می‌شود. به هر حال باید مصرف شود. به همین دلیل این سوخت را برای مصرف به نیروگاه‌ها می‌فرستند تا برق تولید کنند. این سوخت را قبلا به امارات می‌فروختیم که بعد از این که امارات متوجه شد گوگرد موجود در آن ۷ برابر استاندارد جهانی ست از ما خرید نکرد و در نهایت مال بد ماند بیخ ریش صاحبش.»

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
شعار سال
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا