داریوش گل‌علیزاده: محصولات انژکتوری نیاز به نصب کاتالیست ندارند/ از سال آینده تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کلان‌شهرها ممنوع خواهد شد

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند و همچنان به آلوده کردن هوای کلان‌شهرها مشغولند!

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تسنیم، داریوش گل‌علیزاده” معاون هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به موضوع کاتالیست‌ها گفت: از سال آینده تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری که بیشترین حجم آلودگی موتورسیکلت‌ها را تولید می‌کنند، در کلان‌شهرها ممنوع خواهد شد و موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی نیز نیازی به نصب کاتالیست نخواهند داشت!

وی بدون اشاره به اینکه چرا موتورسیکلت‌های انژکتوری نیازی به نصب کاتالیست ندارند در حالیکه خودروهای انژکتوری با سطح آلایندگی کمتر از موتورسیکلت‌ها ملزم به نصب کاتالیست هستند، تصریح کرد: 86 درصد از موتورسیکلت‌های ما فرسوده‌اند که با جمع‌آوری آن‌ها از سطح کلان‌شهرها در سال آینده, مشکل حجم آلاینده تولیدی از طریق موتورسیکلت‌ها حل خواهد شد.

معاون هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی پایین بودن سطح استانداردهای مراکز معاینه فنی که منجر شده که حتی خودروهایی با سطح آلایندگی بالا نیز موفق به اخذ گواهی معاینه فنی شوند، گفت: حد مجاز تولید آلاینده خودروها معاینه فنی خودروها، توسط سازمان محیط زیست تعیین شده است و دلیل پایین بودن استانداردها این است که خودروهای داخلی که عموماً کیفیت ساخت پایینی دارند، بتوانند مجوز تردد را از معاینه فنی دریافت کنند!

وی ادامه داد: البته ارتقاء سطح این استانداردها در برنامه‌های سازمان محیط زیست قرار دارد که این برنامه باید به تدریج انجام شود چرا که مقابله با آلودگی هوا یک برنامه بلندمدت است! در حال حاضر فقط وسایل نقلیه‌ای که  استانداردهای یورو 5 را دارند، پلاک می‌شوند اما مشکلی که وجود دارد عدم تداوم این استانداردها است.

گل‌علیزاده درباره عدم تداوم استانداردها توضیح داد: خودرو صفر شرایط مطلوب را دارد اما به دلیل کیفیت ساخت پایین, خیلی زود شرایط ایده‌آل را از دست می‌دهد و چون گارانتی چهار ساله دارد در طی این چهار سال نمی‌توان آلاینده بودن آن را اثبات کرد!

معاون هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره تحمیل هزینه 30 میلیارد دلاری آلودگی هوا در کشور در سال گذشته تصریح کرد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، این هزینه از طریق مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا, هزینه‌های درمانی و آسایش از دست رفته شهروندان حاصل شده است و اگر موارد دیگری مانند ضرر مالی تعطیلی کشور در روزهای آلودگی هوا, اختلال نظام آموزشی, لغو پروازها و …, را محاسبه کنیم برآورد خسارات بیشتر از این رقم خواهد شد.

وی درباره نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی گفت: خودروهای دیزلی شامل اتوبوس و کامیون در تهران 32.8 درصد آلودگی ناشی از ذرات معلق را تولید می‌کنند که اگر این خودروها ملزوم به نصب فیلتر دوده شوند حجم زیادی از آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه متحرک کاهش پیدا می‌کند.

گل‌علیزاده با اشاره به لزوم تخصیص بودجه مورد نیاز برای مقابله با کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: بسته اقدامات جامع کاهش آلودگی هوا توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور تهیه شده و در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار گرفته است؛ اجرایی شدن این اقدامات نیاز به بودجه 75 هزار میلیاردی دارد که در صورت تخصیص این بودجه, معضل آلودگی هوا در کشور تا حد زیادی حل خواهد شد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تسنیم
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا