مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

داودکریمی: زیرساخت‌های اجرایی منع تردد وسایل نقلیه آلاینده از سال 1401 مهیا نیست

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص قابلیت اجرایی منع تردد خودروها و موتورسیکلت‌های آینده در کلانشهرها از سال 1401 مطابق با آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک گفت: اجرای موضوع این بند از آیین‌نامه با پارادوکس‌‌ها و موانع متعددی از جمله معاینه فنی مواجه است که به عنوان سدی در برابر تسریع در اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا عمل می‌کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، داود کریمی اظهار داشت: پیرو رای دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف سن فرسودگی از ماده 8 قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست پیشنهاد جایگزینی سن مرز فرسودگی با سن فرسودگی را مطرح کرد.

وی در خصوص آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک که در خرداد ماه سال جاری به تصویب رسید و ابلاغیه اجرایی آن نیز اخیرا به هیات دولت ارسال شد، گفت: تغییری در این آیین‌نامه اعمال نشده و سن مرز فرسودگی جایگزین سن فرسودگی شده است. بر اساس ابلاغیه اخیر، سن مرز فرسودگی به مرحله اجرا رسیده و همچنین مالکان بر اساس سن و نوع خودروها، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی در دفعات متعدد و در دوره‌های زمانی یک ساله شده‌اند.

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلت‌هایی که به سن مرز فرسودگی رسیده‌اند، از سال 1401 و در شهرهای دارای اولویت آلایندگی توضیح داد: اگر این خودروها و موتورسیکلت‌ها قادر به دریافت گواهی معاینه فنی نشوند، با حکم منع تردد مواجه خواهند شد و تردد مشروط به دریافت این گواهی است.

کریمی در خصوص قابلیت اجرایی و زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرای این بند از آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک تصریح کرد: عدم اجرای دقیق معاینه فنی و فقدان نظارت موثر و دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی و همچنین فقدان امکانات کافی نظارتی و سیستمی از قبیل دوربین‌‌های شناسایی پلاک خودروهای فرسوده در کلان شهرها و جاده‌ها و عدم برخورداری شهرداری‌ها و پلیس راهور از امکانات پارکینگ برای هدایت تعداد زیاد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، اجرای موضوع این بند از آیین‌نامه را با پارادوکس‌‌ها و موانع متعدد مواجه نموده که به عنوان سدی در برابر تسریع در اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی برای اجرای این بخش از قانون مبنی بر کنترل تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده قابل تصور نیست، ادامه داد: مکانیزمی برای هدایت به مراکز اسقاط برای آن دسته از خودروها و موتورسیکلت‌هایی که به سن مرز فرسودگی رسیده‌اند و علاوه بر آن، قادر به پاس کردن معاینه فنی نیز نیستند، وجود ندارد و اسقاط اینها منوط بر اراده مالک است.

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اضافه کرد: فروش خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و یا نگهداری آنها در پارکینگ‌ها از راه‌های پیش روی مالکان این دستگاه‌ها است و الزامی به اسقاط نیست، زیرا این آیین‌نامه مبتنی بر حفظ حقوق مالکیت شخصی شهروندان است به طوری که اگر این خودروها و موتورسیکلت‌ها نتوانند گواهی معاینه فنی را دریافت نمایند، هر چند ممکن است با منع تردد مواجه شوند، اما الزامی بر تحویل آنها به مراکز اسقاط وجود ندارد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبرخودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا