مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مسئله معاینه فنی موتورسیکلت‌ها چگونه حل می‌شود؟

هزینه معاینه فنی موتورسیکلت‌ها ۱۲ هزار تومان با اعتبار یک ساله است و موتور‌های نو تا ۴ سال نیازی به معاینه فنی ندارند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داریوش گل علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، درباره آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: موتورسیکلت‌ها از نظر آلاینده‌های گازی و انتشار ذرات معلق کمتر از دو میکرون، سهم بسیار زیادی دارند. از ۱۲ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در کشور حدود ۸۷ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند و باید از رده خارج یا نوسازی شوند. در تهران ۳ میلیون موتور شماره‌گذاری شده وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه در حال تردد روزانه هستند.

علیزاده ادامه داد: برای اینکه سهم این موتورسیکلت‌ها در آلایندگی کاهش پیدا کند، چند اقدام مانند از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده و ارتقای استاندارد آلایندگی موتورسیکلت در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده است. برای مثال؛ تولید موتور‌سیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده و شماره‌گذاری آن‌ها ممنوع است همچنین در حال حاضر موتورسیکلت‌ها بر اساس استاندارد یورو ۳ تولید می‌شوند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست بیان کرد: طبق تکلیفی که مشخص شده، تولیدکننده موتورسیکلت باید به ازای شماره گذاری هر دستگاه، یک موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کند، اما مشکلاتی نظیر اختلاف قیمتی زیاد، برای جایگزینی و تامین موتورسیکلت‌های فرسوده وجود دارد. برای مثال اسقاط موتور حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد. به همین دلیل افراد تمایل زیادی از خود نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: از طرفی بحث برقی کردن موتورسیکلت‌ها در میان است که شهرداری و وزارت کشور در این موضوع تکلیف مشخصی دارند که شهرداری اقداماتی خوبی انجام داد، اما عملیاتی نشد. تولید‌‎کنندگان نتوانستند طبق خواسته‌ها پیش روند و در حال به ازای شماره گذاری ۷ دستگاه موتورسیکلت، یک دستگاه خودرو سواری فرسوده را از رده خارج می‌کنند. طبق برنامه، تولید‌کنندگان ۱۰ درصد توان خود را باید به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهند که در این حوزه به دلیل اشکالاتی، نتوانستند موفق عمل کنند، چون قیمت موتورسیکلت برقی زیاد است و در حال حاضر ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد.

موتورسیکلت وسیله‌ای است که همه قشر‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و برخی از قشر‌ها برای تامین معیشت خود، حمل بار و مسافر استفاده می‌کنند. در تهران بر اساس شیبی که وجود دارد، یک موتور با قدرت ۳ هزار وات نیاز است. بخش عظم گرانی موتورسیکلت برقی، مربوط به باتری آن است که حدود ۴۰ درصد را شامل می‌شود؛ بنابراین باید زیرساخت‌های لازم برای تولید باتری در کشور فراهم شود و شرکت‌های دانش بنیان در این قضیه بصورت جدی وارد شوند.

براساس مصوبه هیات وزیران در سال آینده، موتورسیکلت‌ها باید با تکنولوژی یورو ۴ منطبق شوند

محمدرضا گویا مدیر ارتباطات ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: متولی اصلی کنترل و برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی، پلیس است که بصورت مکانیزه یا فیزیکی آن را انجام می‌دهد. طبق قانون، معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه الزامی است. سیستم کاربراتوری موتورسیکلت‌ها، مشکل اصلی آن‌ها محسوب می‌شود و بر اساس آمار ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های ایران کاربراتوری هستند که در صورت انجام معاینه فنی به دلیل اینکه سیستم کاربراتوری شرایط پایداری ندارد، کارایی زیادی حاصل نخواهد شد. برای مثال با یک پیج گوشتی به راحتی می‌توان سیستم سوخت رسانی موتور را دست کاری کرد و شرایط انتشار آلایندگی را تغییر داد.

هزینه معاینه فنی موتورسیکلت‌ها ۱۲ هزار تومان با اعتبار یک ساله است یعنی در واقع همان شرایطی که برای خودرو‌ها تعیین شده، برای موتورسیکلت‌ها هم پابرجاست و موتور‌های نو تا ۴ سال نیازی به معاینه فنی ندارند. شرایط معاینه فنی به اینگونه است که حدود مجازی را سازمان محیط زیست برای ما تعریف و تعیین می‌کند و ما بر اساس اعداد و ارقام مشخص شده، آلایندگی را بررسی و کنترل می‌کنیم پس از آن آزمون‌های چشمی مانند بررسی وضعیت ظاهر وسیله نقلیه، وضعیت زین، چراغ‌ها و نظایر آن را انجام می‌دهیم.

مدیر ارتباطات ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران تصریح کرد: از آنجایی که حداقل یک پنجم از آلودگی هوا مربوط به این حضور و تردد وسیله نقلیه در شهر است، لذا برنامه‌ریزی با هدف اعمال شرایط سختگیرانه‌تر استاندارد‌ها و قوانین تولید و پایش مستمر، ترغیب و تشویق، حمایت‌های مالی از راکبین این وسایل نقلیه، انجام مطالعات در بخش آلایندگی، ایمنی و همچنین دقت در ارزیابی و ارائه آمار موتورسیکلت‌های موجود در شهر و وضع قوانین بازدارنده جهت استفاده از موتورسیکلت‌های فرسوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


شهر تهران از ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز برخوردار است. در ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۰، حدود ۱۶۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات سیاهه انتشار در شهر تهران که ۱۳۹۶ منتشر شد، شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران سهم موتورسیکلت‌ها در تولید گاز‌های آلاینده گازی را ۲۱.۳ درصد و تولید ذرات معلق ۱۰.۱ درصد پیش بینی و اعلام کرده است؛ همچنین براساس مصوبه هیات وزیران در سال آینده، موتورسیکلت‌ها باید با تکنولوژی یورو ۴ منطبق شوند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا