مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شهردار تهران: بايد وجود موتورسیکلت‌ها ضابطه‌مند باشد

شهردار تهران با اشاره به معضلات مختلف شهر تهران بر لزوم بهره گیری از کمک نخبگان و فرهیختگان برای حل این معضلات تاکید کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در نشست هم اندیشی کارگروه های تخصصی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: ما در یک رقابت نفس گیر میان پیشرفت و توسعه ایرانی اسلامی و از سوی دیگر توسعه غربی هستیم. وقتی صحبت از پیشرفت و توسعه ایرانی اسلامی می کنیم یعنی نسبت انسان با خدا ولی در نگاه توسعه ای غربی، انسان جایگزین خدا است. در نگاه توسعه ای غربی طبیعت اسیر انسان و بهره کشی از آن در حد اعلا خواهد بود اما درنگاه ایرانی اسلامی ما حق نداریم هر کاری با طبیعت بکنیم.

وی افزود: جامعه یک هویت واحد دارد و اساس آن بر مبنای فرهنگ و تعلیم و تربیت شکل می گیرد. این دو جهان بینی و دو نگاه میانشان رقابت وجود دارد. ما نسبت به جامعه و طبیعت پیرامونی مسئولیت بزرگی داریم و نمی توانیم نسبت به آن غفلت کنیم. اگر صحبت از سلامت و خدمت به جامعه و صحبت ازمحیط زیست است باید نگاهی دقیق به محیط زیست پیرامون خود داشته باشیم.

وی ادامه داد: تا به امروز بسیار کار شده، به شکلی که در حوزه فضای سبز شاهد ارتقای سرانه فضای سبز بوده ایم و امکانی فراهم شده که به سمت یک فضای سبز درخور و شایسته برویم. البته بین مناطق تهران تفاوت هایی وجود دارد. در منطقه ای این سرانه دو متر است و در منطقه ای دیگر چند ده برابر این است. این تفاوت معنادار است و باید نسبت به حل آن گام برداریم. باید به شهر تهران و محیط زیست آن با صورت بندی جدیدی از مسئولیت ها نگاه کنیم.

به گفته زاکانی، شهر تهران یک کلانشهر به معنای کلانشهر متعارف نیست بلکه خود یک کشور است که اثرات آن الگویی برای سایر شهرها و نمادی برای سایر کشورهای اسلامی است. این مسئولیتی بزرگ در اداره یک کلانشهر است. به این ترتیب اثرات و اتفاقات تهران در سایر کلانشهرها دیده می شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه در محیطی فعال هستیم که بازیگران و اثرگذاران متعددی در آن وجود دارد، افزود: مدیریت واحد شهری هنوز محقق نشده است. ما نیازمند این هستیم که در مدیریت شهری میان شورا و شهرداری در یک پیوستگی و نگاه واحد به گونه ای عمل کنیم که نقش آفرینی ویژه ای در تهران داشته باشیم. امروز توجه به اینکه به عنوان یک نهاد خدمتگذار اجتماعی نقش آفرینی کنیم از اهمیت بسزایی برخوردار است. در چنین نگاهی شورا و شهرداری نمی تواند کارها را به دیگری واگذار کند و در مسئولیت های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی، اقتصادی و … باید شهرداری نقش آفرین باشد و نقش شهرداری باید واضح و مشخص باشد. از این منظر نگاه شهرداری تحول در روح و کالبد شهر است. که با همکاری ۱۰۰ درصدی با سایر دستگاه ها و مسئولین این گام های بلند برداشته خواهد شد. البته این نگاه جامع حمایت و حضور مردم را نیاز دارد.

وی ادامه داد: امکان ندارد در یک چارچوب محدود برای خود تصمیم بگیریم بلکه در مورد همه چیز می توانیم از نقش و ظرفیت نخبگان و صاحبان تجربه بهره بگیریم. نخبگان و فرهیختگان می توانند در کنار هم ظرفیت ها را افزایش دهند. لذا دست نیاز به سمت نخبگان و فرهیختگان شهر دراز کردیم تا به ما کمک کنند. خوشبختانه در همین راستا شورای شهر تهران نیز با تشکیل ۱۳ کارگروه ذیل کمیسیون سلامت کار بسیار بزرگی را تحقق بخشیده و این کار برای شورا و شهرداری آورده های بسیاری در پس خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مسئولیت های ما بزرگ است. باید شبکه نخبگان ملی و موثرین شهر را بشناسیم و از این شبکه در جهت توسعه تهران بهره بگیریم. شهرداری تهران در تمام اجزاء از جریان اندیشه ورزی به درستی استفاده می کند و برای عملکرد بهتر جوهره فکری خود را افزایش می دهد. بی تردید، هم شورا و هم شهرداری به فرهیختگان و نخبگان نیاز دارد. ما در این مسیر عقب افتادگی های خاصی داریم.

زاکانی با بیان اینکه وقتی صحبت از سلامت روح و روان شهر می کنیم یعنی توجه به همه ابعاد زندگی و یکی از مشکلات شهر تهران بی هویتی در حوزه شهرسازی است، ادامه داد: در حوزه مسائل اجتماعی وقتی به عدد ۲۱ هزار معتاد متجاهر بر می خوریم که بخشی از آنها شبانه روز در تهران تردد دارد. مشکلاتی که به ما بر می گردد، در شهر تاثیرگذار است. نمی توان نزدیک به ۴۰۰۰ کودک خیابانی و استثمار روی آنها را مشاهده کرد و آرامش روحی داشت. در دوره قبل برخی آقایان می گفتند این نوعی زیست است و این موضوع را باید رها کنیم. در حالیکه این روح و روان شهر را آزار می دهد.

وی با بیان اینکه در تهران از لحاظ بهداشتی از هر نقطه دیگری در کشور عقب تر هستیم، اظهار کرد: میزان ارائه خدمات بهداشتی در تهران قابل مقایسه با هیچ نقطه ای نیست. نمی توانیم نسبت به این موارد بی تفاوت باشیم. در شهری زندگی می کنیم که با خیابان ها و ماشین هایش دائما آلودگی های مختلفی همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و هدر رفت وقت انسان و ظرفیت ها را شاهد هستیم و شهرداری در کنار سایر دستگاه ها وظیفه نقش آفرینی دارد و نمی تواند نسبت به این موارد بی تفاوت باشد.

شهردار تهران به وجود ۴.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران اشاره کرد و گفت: ما نمی گوییم در شهر نباید موتورسیکلت وجود داشته باشد اما باید وجود آنها ضابطه مند باشد و در نهایت خود را به سمت استفاده از موتور برقی و … سوق دهیم. در شهرداری ما احساس می کنیم نوکر مردم هستیم و خدمت به مردم وظیفه ماست. در این راستا ما نیازمند فکر نخبگان و فرهیختگان هستیم. ما در شهری زندگی می کنیم که با ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و سه گسل در پیرامون آن ناایمن است که برای حل هر یک از این موارد نیاز به اندیشه ورزی و کمک نخبگان و فرهیختگان داریم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا