مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمدعلی نژادیان خواستار رفع اجبار تولید سهم 10 درصدی موتورسیکلت‌های برقی در سبد محصولات سه ماهه مونتاژکنندگان شد

نژادیان: برای تصویب قوانین و همچنین تصمیم‌گیری برای جامعه، باید در چارچوب اصول تفكر سيستمى و swot یک تحليل صورت پذیرد تا از همه ابعاد (نقاط قوت، نقاط ضعف، تهديدها و فرصت‌ها) ديده شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: تفكر سيستمى در علم مديريت مى‌گويد هنگام تصميم‌گيرى فقط يك نقطه را نبينيم بلكه به‌طور وسيع آثار و تبعات تصميمات خود را در همه جا بررسى كنيم. در غير اين صورت ممکن است مشكل را در يكجا حل كنيم و چندين مشكل ديگر در جاى ديگر اضافه كنيم و در نهایت يك چرخه باطل به‌وجود مى‌آيد و صرفا يك سرى قوانين ناكارامد وضع كرده‌ايم.

شايد امروز دستگاه‌ها در پاسخ به اين‌كه براى آلودگى هوا چه كارهايى انجام شده به مراجع بالاتر و مردم بگويند ما قانون هواى پاك را وضع كرديم يا استاندارد يورو ٥ را می‌خواهیم اجرا کنیم ولى اگر اصلاحات لازم انجام نپذيرد و در زمان مناسب و به‌طور درست اجرا نشود، طی پنج سال يا ده سال آینده مردم مى‌پرسند پس چرا نتيجه اين قوانين را نمى‌بينيم؟! 


بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است


همچنين با توجه به اين‌كه طبق بيانات سردار سيدكمال هاديانفر از حدود ١٢ ميليون دستگاه موتورسيكلت موجود در سطح كشور تقريبا ٩٠ درصد آن فرسوده است. در نتيجه اگر در هر قسمتى از قوانين، اعم از قانون هواى پاك و حتى اجراى استاندارد يورو ٥ اصلاحات لازم انجام نشود، چرخه جايگزينى موتورسيكلت‌های نوشماره را با فرسوده‌ها كندتر مى‌كند و عملا می‌بینیم كه اين قوانين كه براى رفع آلودگى هوا هست به آلودگى هوا بيشتر كمك مى‌كند. دلیل این موضوع این است که از يك طرف هنوز چين به توليد انبوه موتورسيكلت‌هاى زير ٢٤٩ سی‌سی يورو ٥ نرسيده و از طرف دیگر اگر شركت‌ها پنج برابر توليد فعلى يعنى سالى يك ميليون دستگاه توليد كنند، تقريبا 11 سال طول مى‌كشد كه موتورسيكلت‌هاى فرسوده فعلى جمع‌آورى شوند. حال اگر مرتب يكسرى موانع ایجاد شود قطعا این چرخه طولانی‌تر شده و آلودگی هوا را بیشتر می‌کند.

ازاین‌رو، با توضيحات بالا و مواردی که در ادامه بیان می‌شود، مناسب است در شرايط فعلى کشور مسئولان سهم ١٠ درصدی موتورسيكلت برقى در سبد محصولات شركت‌ها (در مدت سه ماه) را كنسل کنند.

دلیل بیان این موضوع این است که ديوان عدالت ادارى بحث سن فرسودگى وسايل‌نقليه را برای اسقاط ابطال كرد و این موضوع منوط به معاينه فنى شد و عملا موتورسواران نیز برای معاینه فنی اقدام نمی‌کنند (طبق اعلام مسئولان مربوطه مراجعه در حد صفر است) و همچنین با توجه به افزايش قيمت موتورسيكلت‌ها و با عنایت به اين‌كه فعلا صاحبان موتورسيكلت‌هاى فرسوده، به‌دلیل قیمت پایین اسقاط، انگیزه‌ای برای از رده خارج کردن موتورسيكلت‌های خود ندارند و همچنین در كنار اين موضوع نیز توليد موتورسيكلت‌های برقى با شرايط فعلى ظلم به مصرف‌كننده است (به‌دليل كيفيت پايين، کم بودن عمر باتری و قيمت بالا) و هم يك مانع جدى و دغدغه مهم براى مونتاژكنندگان است.

در نتيجه پیشنهاد می‌شود تا زمانى كه يك پیشرفت و تحول اساسى در تكنولوژى باترى به‌وجود بيايد، حداقل اجبار توليد ١٠ درصدی محصولات برقی در مدت سه ماه متوقف شود و تعداد تولید این محصولات فعلا اختیاری باشد. باید دقت داشته باشیم که موتورسيكلت‌هاى برقی وارداتى فعلى به‌دلایل ذکر شده براى مصرف‌كننده حكم يك وسيله يك‌بار مصرف گران‌قيمت را دارد.

قابل ذکر است که منظور از پيشرفت و تحول اساسی در تكنولوژى که اشاره شد، یعنی باتری‌هایی تولید شود که سبك و ارزان باشد و زود شارژ شود و ديرتر شارژ آن تمام شود و…

بیشتر بخوانید:

چگونه ملاک اسقاط وسایل‌نقلیه، از «سن فرسودگی» به «معاینه‌ فنی» تبدیل شد؟/ شیوه جدید اسقاط چگونه است؟

تقاضای صاحبان موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است

دولت سن مرز فرسودگی موتورسیکلت‌ها را مشخص کرد/ هر شش ماه معاینه فنی بگیرید

تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها در سال 1399 برای معاینه فنی اعلام شد

دو مانع اصلی برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا