مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سردار حميدى: موتورسیکلت‌های سنگين قاچاق اسقاط می‌شوند

رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد شبانه دیگر تأثیرگذار نیست، گفت: این طرح اثر خودش را در مقطعی گذاشت، اکنون ترددهای شبانه خیلی کم نشده است، راه فرار آن را پیدا کردند همچنین تردد شبانه در مقطعی از جغرافیای تهران کنترل می‌شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تسنیم؛ سردار محمدحسین حمیدی در برنامه تلویزیونی درباره ترافیک تهران، اظهار کرد: در تاریخ هشتم تیر 1344 روزنامه اطلاعات با تیتر “وضع رانندگی در تهران تعجب‌آور است” به چاپ رسید، در آن زمان تهران حدود یک‌میلیون نفر جمعیت، 70 تا 80 هزار خودرو و به‌نقل از رسانه‌ها، در آن زمان ترافیک وحشتناکی در هسته مرکزی داشت.

رئیس پلیس راهور تهران افزود: در تهران دو مسئله “ترافیک” و “آلودگی هوا” کم شد اما حل نشد و متناسب با شرایط افزایش جمعیت، خودرو و توسعه شهری، تهران تغییراتی به خود دید.

وی تصریح کرد: در سال 1351، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت که “ترافیک تهران قاراشمیش است”، تهران در سال 1355 تقریباً 4 میلیون و 530 هزار جمعیت و یک‌میلیون و 750 هزار خودرو داشت.

این مقام انتظامی با بیان اینکه سال 1279 نخستین خودرو وارد کشور شد، گفت: به‌مرور افزایش جمعیت و خودرو را تا سال 1335 داشتیم، در آن مقطع به‌دلیل تغییرات روی‌داده در ساخت‌وسازهای شهری و افزایش مهاجرت از مناطق مختلف به‌سمت تهران، جمعیت به‌صورت کاملاً تصاعدی رشد پیدا کرد همچنین به این میزان افزایش خودرو را نیز در تهران داشتیم.

حمیدی خاطرنشان کرد: در سال 1335، جمعیت تهران حدود یک‌میلیون و 560 هزار نفر بود و 750 هزار خودرو در این شهر وجود داشت تا اینکه در سال گذشته جمعیت تهران به عدد 13 میلیون (ثابت و شناور) و تعداد خودروها و موتورسیکلت نیز به بیش از هشت میلیون رسیده است.

رئیس پلیس راهور تهران با اعلام اینکه روزانه 4 تا 5 میلیون نفر صبح‌ها وارد تهران می‌شوند و بعدازظهر خارج می‌شوند، اضافه کرد: بخشی از ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی مربوط به جمعیت شناور است.

وی ادامه داد: در سال 1351 مصاحبه کردند و گفتند شهر قاراشمیش است، از آن موقع به بعد، شهر توسعه پیدا کرد و اگر کمربندی‌ها، تونل‌ها و بزرگراه‌ها احداث نمی‌شد، حداقل تهران باید در 20 سال گذشته قفل می‌شد اما به‌مدد سیستم‌ها و سامانه‌های در اختیار مدیریت شهری و توسعه و عمران و آبادی در سطح شهر، ترافیک تهران از قفل شدن در دهه‌های گذشته نجات پیدا کرده اما آلودگی تهران بیشتر شده است.

این مقام انتظامی با اعلام اینکه بنابر آمارها، روزانه 20 میلیون سفر در تهران انجام می‌شود، متذکر شد: هرچه تقاضای سفر بیشتر شود، آلودگی نیز بیشتر می‌شود همچنین عمده سفرها با خودروهای شخصی و عمومی صورت می‌گیرد که سوخت فسیلی و دیزلی دارند و این موارد باعث افزایش آلودگی در تهران است.

حمیدی افزود: این‌گونه نیست که فقط در نیمه دوم سال، شاهد آلودگی هوا در شهر تهران باشیم، در سایر ایام سال نیز آلودگی تهران به چشم دیده می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران با طرح این سؤال که تهران تا چه‌حد می‌تواند گسترش پیدا کند و آیا تهران برای زندگی انسان‌ها فضای مناسب خواهد داشت، یادآور شد: در تهران تنها در یک مقطع و آن هم در ایام کرونا، ترافیک وجود نداشت زیرا محدودیت‌های تردد وجود داشت و خارج از دوره کرونا، اگر به تاریخچه نیز بنگریم، خواهیم دید ترافیک و آلودگی تهران، تحت هیچ عنوان حل نشده بود.

روند نزولی فوتی‌های تصادفات تهران در یک دهه اخیر

وی تصریح کرد: با وجود رشد جمعیت، خودرو و توسعه شهر، در دهه گذشته به‌دلایل مختلف همچون اصلاح قانون، افزایش سامانه‌ها، بازدارندگی قوانین، تغییرات روی‌داده در حوزه هندسی و آموزش‌ها، روند تصادفات فوتی در سطح شهر تهران کاملاً نزولی بود و از یک‌هزار و 54 فوتی در سال 1389 به 584 نفر در سال 1399 کاهش پیدا کرد.

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه سهم تصادفات فوتی تهران نسبت به کل کشور در سال 1389، 4.5 درصد بود و این رقم در سال گذشته به 3.5 درصد رسید، گفت: در حوزه ایمنی و ترافیک اقدامات خوبی انجام شده است اما این کافی نیست همچنان شاهد ترافیک و آلودگی هوا هستیم، هر زمان توانستیم مسئله ترافیک را حل کنیم و خودروها سوخت پاک داشتند، می‌توانیم بگوییم هوایمان نیز پاک است.

حمیدی با بیان اینکه شهر تهران در دوره‌های گذشته به‌سمت خودرومحوری پیش رفته است، اضافه کرد: حتی در زمان توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نیز روی سوخت فسیلی کار کردیم، ناوگان دیزلی را در سطح شهر تردد دادیم که BRT و اتوبوس‌ها نمونه بارز آنهاست، اینها جز آلودگی چیزی از خود باقی نمی‌گذارند.

رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: مدیریت شهری اکنون با چالش بزرگ “ناوگان فرسوده” مواجه است، تعداد همین ناوگان فرسوده نیز کم شده است، ما پیش از کرونا، 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که اکنون این تعداد به 2 هزار اتوبوس در روز رسیده است لذا جمعیت در اتوبوس و مترو متراکم می‌شود و مشکلات بعدی را به وجود می‌آورد لذا هرچه حمل‌ونقل عمومی ضعیف‌تر عمل کند، سفر نیز افزایش پیدا می‌کند و ترددها سنگین‌تر می‌شود.

وی با اظهار اینکه ترافیک در تهران در روزهای شنبه نسبت به روزهای دیگر هفته، کمی خلوت‌تر و منظم‌تر است، خاطرنشان کرد: در چهارشنبه‌ها نیز سفرها شروع می‌شود و برخی برای خرید به تهران می‌آیند اما تحلیل دقیقی درباره افزایش سفر در روزهای هفته وجود ندارد اما با توجه به مشاهدات عینی، کاهش و افزایش سفر در دو روز شنبه و چهارشنبه روی می‌دهد.

لزوم ورود دولت به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک تهران

این مقام انتظامی در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای حل ترافیک تهران از دید رئیس پلیس راهور تهران وجود دارد، گفت: این‌که توقع داشته باشیم مشکلات شهر تهران را تنها، مدیریت را فعلی یا قبلی شهر تهران حل کند، دور از ذهن است، برای حل این دو معضل (آلودگی و ترافیک) باید دولت مستقیماً وارد شود.

حمیدی ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی را در تهران باید روی زمین بیاوریم، به‌طور مثال می‌توانیم از LRT [قطار ریلی روزمینی] استفاده کنیم، مادامی که در هسته مرکزی شهر، تعمیرگاه بزرگ شرکت واحد و در جنوب شهر، باربری زیاد داشته باشیم، باید شاهد ترافیک و آلودگی هوا در آن مناطق باشیم لذا جابه‌جایی آنها نیاز به عزم ملی دارد حتماً باید مدیران کشور در این رابطه کمک و زیرساختها را فراهم کنند تا شبکه باری شهر تهران به خارج از شهر منتقل شود یعنی فضاهایی که با عنوان باربری عمدتاً در منطقه 16 تهران وجود دارد به فضای سبز و پارک تبدیل شود تا کیفیت زندگی مردم آن منطقه بالا رود.

رئیس پلیس راهور تهران با تأکید بر اینکه “نمی‌خواهیم زحمات گذشتگان را نادیده بگیریم”، به برخی از اتفاقاتی که منجر به کاهش ترافیک می‌شود، اشاره و خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال، محاسبه کردیم اگر حدود 90 “رمپ” و “لوپ” اضافه و اصلاح شود، منجر به کاهش 700 کیلومتر مسافتی می‌شود که مردم در طول روز طی می‌کنند یا اینکه باید خودروهای فسیلی حمل‌ونقل عمومی جمع‌آوری و خودروهایی همچون خودروهای برقی یا ریلی جایگزین شود، این پروژه‌ها سنگین است و اگر بخواهیم این موارد را تنها به گردن مدیریت فعلی شهر اندازیم، منطقی نیست.

وی درباره طرح ممنوعیت تردد شبانه نیز گفت: اصالت طرح ممنوعیت تردد شبانه به دوره شیوع و پیک کرونا برمی‌گردد، دورهمی‌های خانوادگی و تراکم جمعیت در حمل‌ونقل عمومی بیشترین سرایت کرونا را داشت لذا کارشناسان حوزه بهداشت و درمان طرح مذکور را پیشنهاد دادند و این طرح نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد، اکنون محدودیت شبانه در حوزه ترافیک آسیب ایجاد کرده است و مردم نیز از این طرح ناراضی هستند اما ما منتظریم دوستان در شبکه بهداشت و درمان درباره تأثیر این محدودیت بر سرایت کرونا اظهار نظر شفافی داشته باشند و این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد شبانه دیگر تأثیرگذار نیست، گفت: این طرح اثر خودش را در مقطعی گذاشت، اکنون ترددهای شبانه خیلی کم نشده است، راه فرار آن را پیدا کردند، مجوزهایی اخذ شده است، خیلی‌ها به‌راحتی 10 شب به بعد تردد می‌کنند همچنین نواقصی نیز در سیستم‌ها و سامانه‌ها وجود دارد و تردد شبانه در مقطعی از جغرافیای تهران کنترل می‌شود.

لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه با کاهش فوتی‌های کرونا صحت ندارد

حمیدی درباره این موضوع که گفته می‌شود مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به پلیس گفته‌اند با پایین آمدن تعداد فوتی‌های روزانه کرونا به زیر 100 نفر، ممنوعیت تردد شبانه نیز لغو خواهد شد، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد.

رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر ساعت طرح ترافیک منجر به افزایش ترافیک شده است، یادآور شد: طرح ترافیک از سال 1358 اعمال شد و در آن زمان اثر مثبت خودش را گذاشت، در همین دوران کرونا، برای کاهش فشار به حمل‌ونقل عمومی و استفاده بیشتر مردم از خودرو، طرح ترافیک کمتر شد و تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد همچنین با افزایش ساعت طرح ترافیک، بخش زیادی از سفرهای غیرضروری حذف شد.

وی افزود: بعد از افزایش ساعت ترافیک در صبح و بعدازظهر، در هسته مرکزی شهر، 20 درصد کاهش سفرهای غیرضروری و در رینگ بعدی طرح ترافیک، 10 درصد کاهش تردد با خودروی شخصی را شاهد بودیم.

این مقام انتظامی با ابراز اینکه “هنوز به دوران پیک ترافیک تهران نرسیده‌ایم”، متذکر شد: پیش‌بینی می‌شود در زمان بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، ترافیک به دوره پیک خود برسد که پیشنهاد دادیم در آن زمان نیز ساعت طرح ترافیک مجدداً افزایش یابد که متناسب با شرایط آن موقع تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

توقیف موتورسیکلت‌های سنگین مخاطره‌آمیز است

حمیدی به بحث تردد موتورسیکلت‌های سنگین در شبکه معابر شهری و بزرگراهی نیز اشاره و بیان کرد: مدتی است که در این رابطه طرح‌هایی اجرا کردیم، این طرح‌ها بعضاً مخاطره‌آمیز است، برای توقیف موتورسیکلت‌ها به‌راحتی و با ابراز و امکانات موجود نمی‌توان این کار را انجام داد و نیاز به برنامه‌ریزی زیادی دارد.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به توقیف 155 دستگاه موتورسیکلت سنگین گفت: خیلی از این موتورسیکلت‌های سنگین سند ندارند، مالکیت آنها مشخص نیست و برای اسقاط آنها اقدام می‌شود البته اگر مالک موتورسیکلت سنگین مشخص نباشد و قاچاق باشد، موتورسیکلت اسقاط خواهد شد اما در صورت سنددار بودن و مشخص بودن مالکیت، از آنها تعهد اخذ می‌شود که در صورت تردد مجدد در سطح شهر، یک سال توقیف خواهند شد لذا با این هزینه‌های سنگین، قدری تردد آنها کمتر شده است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تسنیم
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا