سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد قزوین: تمام استانداردهای موتورسیکلت و برخی از استانداردهای خودرویی برای «یوز» اخذ شده‌ است

برای درج آگهی رایگان کلیک کنید.

شماره‌گذاری نخستین خودرو برقی ایرانی ساخته‌شده توسط شرکت دانش‌بنیان پاراکس‌موتورز از شرکت‌های راه‌اندازی‌شده در مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با پلاک ملی، افتخار دیگری را برای این دانشگاه رقم زد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از آنا، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد قزوین از صدور مجوز شماره‌گذاری نخستین خودرو برقی ایرانی پس از طی مراحل مختلف طراحی، توسعه و اخذ استانداردهای ملی خبر داد.

احمد فخاریان افزود: تمام مراحل طراحی و توسعه آن توسط فارغ‌التحصیلان ارزشمند این دانشگاه که مبادرت به راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان کرده‌اند و با حمایت مرکز فناوری و نوآوری این دانشگاه انجام شده است.

وی اظهار کرد: این خودرو در واقع یک Quadricycle یا موتورسیکلت چهارچرخ است. این دسته جدید از وسایل نقلیه به‌عنوان راه‌حلی جدید در حمل و نقل شهری در کشورهای پیشرفته با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند، برخی ویژگی‌های مثبت موتورسیکلت دو چرخ و خودرو در طراحی آن به کار رفته است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از این طرح کلان ملی از سال ۹۴ تأکید کرد: این موتورسیکلت‌ چهارچرخ برای نخستین بار در ایران تولید شده و به‌طور کامل از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند.

این مسئول یادآور شد: تمام استانداردهای موتورسیکلت و برخی از استانداردهای خودرویی برای این محصول اخذ شده‌ است و اکنون تعداد ۱۰۰ دستگاه از این خودرو آماده ارائه به بازار است و محصولات بعدی بر پایه این پلتفرم وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.

خودرو برقی یوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از فارس، خودروی برقی یوز که توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده است مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ kw را دارا است  و با هر بار شارژ در حدود ۳ و  ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد به اندازه یک اتو، برق مصرف می‌کند. این خودرو با هربار شارژ توانایی پیمایش مسیری  ۱۰۰ کیلومتری را دارد اما درسفرهای درون شهری در جایی مانند تهران می‌تواند روزانه ۶۰ کیلومتر مسیر را طی کند.

این موتور چهارچرخ دو نفره است و وزنی معادل  ۴۸۰ کیلوگرم دارد و می تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. یوز ایرانی حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد.این خودروی برقی برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز مشکلی ندارد. نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. علاوه  بر این درب های آن به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و… از دیگر مشخصات و ویژگی‌های این خودرو است.

این خودروی برقی از ۹۰۰ قطعه تشکیل شده است که علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از ۹۰ قطعه ساز داخلی و افرای با تخصص‌های مختلف در ساخت آن مشارکت داشته اند. به صورت کلی حدود ۸۵ درصد از قطعات این محصول در داخل کشور ساخته شده و مابقی آن از خارج کشور تهیه شده‎ است.

یوز ایرانی چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مزایای مهم خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت است تا حدی که این مزایا موجب شده است  برخی از کشورها و دولت‌ها به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرند.

علاوه برکاهش آلودگی در کلانشهرها، کم حجم بودن و ابعاد کوچک این خودروهای برقی، رانندگی آسان و   کاهش خطر رانندگی و پایداری از جمله مزایای این خودروهای تمام برقی  دانش بنیان است که در صورت تولید انبوه برای مصرف‌کنندگان آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت دانش بنیان «پاراکس موتورز» نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین ۷۰۰۰ تا ۸۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش می‌رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵۰۰۰ یورو به هزینه آن اضافه کرد. اما تلاش می‌شود خودروی تمام برقی یوز با  قیمت کمتری به بازار عرضه شود.

بیشتر بخوانید:

پرویز کرمی خبرداد؛ ورود موتورهای چهارچرخ برقی «ایران‌ساخت» به خیابان‌های پایتخت

پایان پیام/

منبع
آنافارس
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا