مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جایگزینی طرح موتورسیکلت برقی را شوراى شهر تهران پیگیری کند

یکی از طرح‌های اعضای شورای شهر چهارم، جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی بود که برای اجرا و توسعه این طرح بسیار مهم کلیدی در دوره مدیریت شهری پیشین قدمی برداشته نشد؛ حالا این شورای شهر ششم است که باید این طرح را به انجام برساند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تسنیم، آلودگی هوا یکی از معضلات مهم در کلانشهرها به خصوص شهر تهران است، سال‌هاست که پایتخت‌نشینان، آلودگی هوا را وجه جدا نشدنی زندگیشان تلقی کرده و دیگر وجود این معضل را پذیرفته‌اند!

اما فراموش نکنیم که امروزه آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ ومیرزودرس در جهان به شمار می‌آید؛ در واقع این موضوع یک چالش جهانی است اما اثرات آن به طور برجسته در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بسیار مشهود است.

 راهکارهای مختلفی رفع میزان آلاینده‌های هوا همواره مورد بررسی کارشناسان، صاحب‌نظران و مسئولان بوده و یکی عوامل اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهری مانند تهران، تردد میلیونی موتورسیکلت‌های بنزینی در سطح شهر است؛ جالب است بدانید روزانه نزدیک به 2 میلیون موتور سیکلت در سطح شهر تهران رفت و آمد می‌کنند و این در حالیست که موتورسیکلت‌‌های کاربراتوری بیش از 3 برابر یک خودرو سواری آلودگی تولید می‌کند!

سال 1393، پیش از سپرده شدن مدیریت شهری تهران به دست اصلاح‌طلبان، اعضای شورای چهارم شهر تهران طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌‌های برقی را مطرح کرد و با تعیین مصوبه‌ای در این باره، اقدامات قابل توجهی برای ترغیب دارندگان موتورسیکلت‌های بنزینی به استفاده از مورسیکلت‌های برقی به انجام رساند. این شورا تسهیلات خوبی نیز برای متقاضایان موتورسیکلت‌های برقی در نظر گرفت و شهرداری را ملزم به پرداخت آن کرد؛ به دنبال آن شهرداری تهران موظف شد تا به خریداران موتورسیکلت برقی، 2.5 میلیون تومان کمک بلاعوض یا 6.5 تومان وام بدون بهره پرداخت کند.

به دنبال این مصوبه قابل تحسین، دوره مدیریت شهری شورای چهارم به پایان رسید و با روی کار آمدن شورای پنجمی‌ها، این طرح بی‌نتیجه ماند و قیمت موتورسیکلت‌های برقی به دلیل رشد افسارگسیخته ارزی در دولت روحانی آنقدر بالا رفت که این تسهیلات 2.5 میلیون تومانی دیگر مشوق تلقی نمی‌شد.موتورهایی که پیش از این حدود 8میلیون تومان قیمت داشت به بیش از 50 میلیون تومان افزایش یافته است و دیگر پرداخت 2.5 میلیون تومان تسهیلات مدیریت شهری هم برای چنین قیمتی به متقاضیان، هیچ کمکی نمی‌کند!

پیش از این نیز حسین شهیدزاده؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: به دلیل تغییر قیمت موتورها از ابتدای سال جاری، این وام مزیت خود را از دست داده است زیرا در حال حاضر قیمت یک دستگاه موتورسیکلت برقی فکر نمیکنم کمتر از 50 میلیون تومان باشد.

وی افزود: سال 98 این رقم تقریبا حدود 80 درصد هزینه خرید موتور برقی را تأمین می‌کرد اما اکنون به دلیل تغییر قیمت‌ها، وام مذکور برای مصرف‌کننده کارگشا نیست و به همین دلیل متقاضی برای دریافت آن نداشته‌ایم و افراد برای تأمین باقی پول موتور دچار مشکل می‌شوند.

شهیدزاده خاطرنشان کرد: موتورهای بنزینی انژکتوری خوب در بازار حدود 28 میلیون تومان است که با وام 11 میلیون تومانی، بخش مناسبی از هزینه موتور تأمین می‌شود و نسبت به موتورهای برقی قابلیت اجرای بیشتری دارد.

قطعا در شرایط بسیار بد فعلی اقتصادی که میراث دولت حسن روحانی برای توده مردم است و مردم با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، تهیه موتورسیکلت‌های برقی جزو مسائل و موضوعات اصلی مردم نیست و مردم دغدغه تهیه این موتورها و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های بنزینی را ندارند.

پیش از این منصوری خادم رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکهمتأسفانه هنوز فرهنگ استفاده از موتورهای برقی در کشورمان جا نیفتاده است و خدمات پس از فروش آن به گونه‌ای نیست که مردم گرفتار نشوند، گفته بود: در حال حاضر یک موتورفروش ممکن است 100 دستگاه موتور انژکتوری و 4 موتور برقی در فروشگاه خود داشته باشد، شاید اکثر موتورهای معمولی آن به فروش برسد اما از 4 موتور برقی یکی از آنها فروخته می‌شود.

وی اذعان کرده بود کهباتری یکی، از مهمترین قطعات موتورسیکلت‌های برقی است و زمانی که می‌خواهیم چنین وسیله‌ای بین مردم جا بیفتد باید به فکر این موارد هم باشیم.

منصوری با بیان اینکه موتورسیکلت‌های برقی نیازمند ایستگاه شارژ برق هستند، ادامه داد: باید خدمات پس از فروش این موتورها مدنظر قرار گیرد، دولت هم به این حوزه ورود کند و یارانه‌ای درنظر بگیرد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

واردات موتورسیکلت‌های برقی به دلیل شرایط ارزی با هزینه بالایی برای متقاضیان تمام می‌شود؛ شاید بومی‌سازی این موتورها و به ویژه تولید داخلی باتری‌های قابل شارژ مورد نیاز این موتورها توسط شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه کمک‌کننده باشد تا این موتورها با هزینه کمتری به دست مردم برسد که البته اخیراً نیز یکی از شرکت‌های استارتاپی در این زمینه ورود پیدا کرده است.

دی ماه سال 99 سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری و معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه موتورسیکلت های برقی گفته بود: یکی از بحث های جدی در حوزه حمل و نقل، برقی سازی است. برقی‌سازی، ساختار خودروسازی کشور را متحول خواهد کرد و استارتاپ‌های زیادی به این حوزه ورود کرده‌اند از این رومشخص است که اگر شرکتهای خودروسازی وارد این حوزه نشوند، عقب می‌مانند و بعدها رهبر بازار خودرو نخواهند بود.

وی با بیان اینکه استارتاپ‌ها پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه این بخش دارند، ادامه داد: یکی از مشکلات این حوزه باتری است که تولیدات متعددی در این حوزه داریم به ویژه باتری‌های لیتیومی که در این سال‌ها مغفول مانده بود، توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در حوزه موتورسیکلت‌های برقی نیز چند سازنده خوب، توسعه پیدا کرده و حتی موتورهای 8 کیلووات به صورت تجاری در حال ساخت است؛ موتورهای برقی توسعه قابل توجهی در تکنولوژی پیداکرده است و بسیار توانمندتر از موتورهای بنزینی کار میکند و برای شهری مانند تهران که حدود 12 درصد از آلودگی اصلی آن موتورهای بنزینی است، برقی سازی یک ضرورت است؛ ایده سوآپ باتری باعث می‌شود هزینه تمام شده باتری به شدت کاهش پیدا کند و با موتورهای بنزینی قابل رقابت شود.

خوشبختانه از سال 96 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتری متوقف شده و جای خود را به موتورها انژکتوریداده است. این موتورها، یورو 4 هستند و میزان آلودگی بسیار کمتری نسبت به موتورهای کاربراتری دارند اما هیچ یک از موتورهای بنزینی به پای موتورهای برقی نمی‌رسند چرا که میزان آلودگی این موتورها، صفر است و با توسعه این موتورها بخش عمده‌ای از آلودگی شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور بهبود پیدا می‌کند.

یکی از مطالبات ما از مدیریت شهری جدید و شورای فعلی شهر تهران، اجرا و از سرگیری این مصوبه است به همین منظور، از کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران این موضوع را پیگیری کردیم و یکی از اعضای شورای شهر تهران قول اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی را داد اما گفت بعد از اینکه مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی را حل کردیم به سمت اجرای این طرح می‌رویم!

علی‌اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: موضوع موتورسیکلت‌های برقی فعلا در دستور کار کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیست چراکه اولویت‌های مهم‌تری در کمیسیون مورد بررسی است البته این معنای آن نیست که موضوع موتورسیکلت‌های برقی فراموش شود اما مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی فعلا موضوع مهم‌تری است.

وی با اشاره به اینکه در شورای پنجم به موضوع توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توجه زیادی نشده است، افزود: در حال حاضر اولویت کمیسیون حمل‌ونقل، کارهای بر زمین مانده است اما موضوع موتورسیکلت‌های برقی هم به‌زودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت چراکه در جلسات اولیه کمیسیون حمل‌ونقل نیز بر آن بحث شده است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: مسئله موتورسیکلت‌ها و خودروهای شهر یکی از موضوعات مهم در کمیسیون حمل و نقل است چرا که در فصل زمستان هم شاهد وارونگی هوا و آلودگی هوا هستیم.

قائمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای ششم قول پیگیر اجرای طرح موتورسیکلت‌های برقی می‌دهد؟ گفت: وظیفه ذاتی شورای شهر این است که پیگیر تمامی مسائل شهر باشد اما شهرداری تهران و مسئولان اجرایی باید قول اجرای طرح‌ را دهند؛ ما در شورای شهر در قالب طرح و نظارت‌های میدانی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و گزارش آن را به مردم خواهیم داد.

هرچند که مدیریت شهری قبلی در ظاهر تلاش خود را برای کاهش آلودگی‌ هوا از طریق طرح‌های نمایشی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو انجام داده بود اما اجرای طرح‌های این چنینی نمی‌تواند غبار را از چهره شهر پاک کند و کمکی به تنفس بهتر پایتخت نشینان کند البته می‌توان امیدوار بود اگر از شرکت‌های استارتاپی که در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت‌های برقی فعالیت می‌کنند، حمایت شود علاوه بر تولید موتورهای برقی با قیمت مناسب‌، در کاهش آلودگی‌های هوا، اقدامات ماندگاری صورت گیرد.

اگر بتوانیم حجم تردد موتورهای بنزینی را در سطح شهر کاهش دهیم، قدم‌های موثری در زمینه بهبود وضعیت هوا برداشته‌ایم و این موضوع علاوه بر اینکه نیازمند عزم جدی مدیران شهری و اعضای شورای شهر است، همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تسنیم
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا