مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چه موقع ایران در حوزه موتورسيكلت پيشرفت مى‌كند؟

نژادیان: برای پاسخ به این سوال اول باید ببینیم مزیت رقابتی شرکت‌های مونتاژکننده موتورسیکلت ایران چه چیزی است. اگر قرار باشد مدیریت در این حوزه با روش و مسیری که تا به امروز طی کرده است پیش برود، هیچ وقت به پیشرفت نمی‌رسد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: امروزه در كشورهاى توسعه يافته نه تنها فناورى بلكه «نوآورى فناورانه» مزيت رقابتى است. امروز، همه تلاش و دغدغه كشورها و صنايع دنيا اين است كه چقدر متكى به خودشان هستند، چقدر خالق فناورى هستند، چقدر انتقال‌دهنده فناورى هستند و ما هنوز به‌دنبال اين هستيم رئيس چه كسى باشد، نفر اول چه كسى باشد و چه کسی بیشتر فروخته است.

امروزه كشورهاى توسعه یافته فراتر از بحث توليد كالا و خدمات رفته‌اند و در واقع به‌سمت توليد فناورى حرکت می‌کنند. يعنى مسئله آن‌ها توسعه فناورى است و حوزه موتورسیکلت ایران هنوز در مرحله مونتاژ هم گير دارد. پس در دنيا الان صرفا بحث توليد نيست بلكه بحث توسعه فناورى است.

اما، ما هنوز از واردات موتورسيكلت ذوق زده مى‌شويم و فكر مى‌كنيم خيلى كار مهمى كرديم که تحريم را دور زديم و چند دستگاه موتورسيكلت وارد كرديم و بدتر از آن صنف ما هم ذوق زده‌تر می‌شوند.

ما در حوزه موتورسیکلت ایران مديريت به معناى واقعى نداشته‌ايم بلكه بيشتر وجود يك بازار بكر باعث رشد شركت‌ها شده است و در ادامه افزايش پول باعث شده کارخانه‌ها بچرخند. البته اين موضوع براى شركت‌هاى سالم است و الباقى شركت‌ها علاوه‌بر‌اين شرايط از راه‌هاى ديگر نيز رشد كردند.

قابل ذکر است که انجمن صنعت موتورسيكلت ايران و حتى خود شركت‌ها انقدر درگير مسائل روزمره بودند و هستند و انقدر كارخانه‌ها به‌دنبال رقابت‌هاى منفى هستند كه هميشه از بحث نوآورى‌هاى بيشتر غافل بودند.

فعالان این حوزه بیشتر از این که به‌دنبال راه‌حل‌های بیرونی بگردند اول از همه باید به درون خود رجوع کنند. زیرا، اگر صاحب فناوری روز دنیا هم باشیم ولی خودخواهی‌ها و بدخواهی‌ها هر روز بیشتر شود در نهایت این حوزه پیشرفت نخواهد کرد.

ما در این حوزه همیشه با دعواهای زیرپوستی و بدخواهی‌هایی مواجه بودیم و هستیم که باید متوقف شود و در نهایت از طرح‌ها و ایده‌ها استقبال گردد تا بتوانیم به پیشرفت این حوزه امیدوار شویم.

اگر با دید صنفی بخواهیم نگاه کنیم، نباید مصلحت را فدای منفعت کرد و این یک فرمول ساده و اولیه برای پیشرفت است.

البته فعالان این حوزه می‌توانند طبق قبل پیش بروند. اما، نتایج بهتر از قبل نمی‌بینند. در واقع اگر جامعه‌ای از تاریخ درس نگیرد و مرتب تاریخ را تکرار کند، چیزی بهتر از گذشته قسمت آن نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

در حوزه موتورسیکلت، ما صنعت نداریم بلکه فقط یک تعداد کارخانه داریم

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا