مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفى TVS زپلین، موتورسیکلت هیبریدی ساخت هند

به گزارش موتورسيكلت نيوز، شرکت موتورسیکلت‌سازی TVS، شاید در جهان چندان شناخته شده نباشد، ولی بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین برندهای دنیا در این صنعت است. مصداق این ادعا، فروش بالای محصولات این شرکت هندی و همکاری نزدیک آن با برندهای شناخته‌شده‌ی سوزوکی و بی‌ام‌و است.

در سال ١٣٩٥، سوزوکی در مجموع، یک میلیون و ۳۶۷ هزار دستگاه موتورسیکلت به فروش رساند؛ در حالی‌که TVS بیش از ۳ میلیون دستگاه فروش داشت. از معروف‌ترین محصولات این شرکت هندی، می‌توان به بی‌ام‌و G310R و آپاچی RR 310 اشاره کرد که با همکاری دو شرکت هندی و آلمانی عرضه می‌شود.

مقامات TVS سال ١٣٩٦ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی دهلی نو (Auto Expo) با مدل مفهومی و هیبرید زپلین (Zeppelin) حضور نسبتاً پررنگی داشتند. قوای فنی این مدل مفهومی شامل پیشرانه‌ی بنزینی تک سیلندر با حجم ۲۲۰ سی‌سی (اتصال با تسمه به چرخ عقب) به همراه موتور برقی ۱.۶ اسب بخاری و باتری لیتیوم-یون ۴۸ ولتی است. قدرت ۱.۶ اسب بخار تولیدی توسط موتور برقی، مقدار قابل توجهی نیست و شاید حتی جارو برقی معمولی هم قدرت بیشتری تولید کند؛ به همین خاطر نباید انتظار قدرت بالایی را از مدل نهایی و تولیدی این موتورسیکلت مفهومی داشت. از سویی دیگر، خروجی پیشرانه‌ی بنزینی، قدرت ۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸.۵ نیوتن‌متر فراهم می‌کند که اعداد معقولی برای استفاده‌ی روزانه هستند.

اما از طرفی، نباید گشتاور آنی موتور برقی زپلین و ترکیب آن با پیشرانه‌ی ۲۲۰ سی‌سی را هم دست کم گرفت. با توجه به تصاویر منتشر شده، مدل مفهومی زپلین از طرح ساده‌ی پیشرانه‌ی هواخنک استفاده می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد که جایگاه رادیاتور نیز در آن تعبیه شده است. احتمالاً حداقل نسخه‌ای از مدل نهایی و تولیدی با پیشرانه‌یی بزرگ‌تر و رادیاتور عرضه شود. از نظر طراحی، زپلین شباهت زیادی به موتورسیکلت هوندا CB400 دارد که چراغ‌های زیباتر و بدنه‌ی جمع‌وجورتری پیدا کرده است. زپلین به تجهیزاتی مانند اکشن کمرا (Action Camera) برای ضبط تصاویر جذاب نمای اول شخص و صفحه‌ی لمسی استارت مجهز است.

به‌نظر می‌رسد ساخت موتورسیکلت‌های هیبرید در دستور کار شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی قرار گرفته‌ است. سال ١٣٩٥ بود که هوندا از اسکوتر PCX هیبرید رونمایی کرد. اخیراً هم یک گروه فرانسوی به‌دنبال ساخت مدل هیبرید ۱۸۰ اسب بخاری با پیشرانه‌ی روتری ونکل (Wankel) موسوم به فیوریون (Furion) هستند. تفاوت مهم زپلین با دیگر مدل‌های مفهومی هیبرید معرفی شده، طراحی آن و وجود آینه‌ها، چراغ‌های راهنما، گلگیرها و جایگاه نصب پلاک است. در واقع احتمال رونمایی مدل نهایی و آغاز به‌کار خط تولید این مدل در مدت زمان کم، کاملاً وجود دارد.

نويسنده: ميلاد زنگانه

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا