مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چرا برای تصویب قوانین و بخشنامه‌ها از فعالان صنعت موتورسیکلت دعوت نمی‌کنند؟

ضیاءمقدم: انجمن به‌دنبال تاسیس آزمایشگاه و واحد تحقیق و توسعه بود تا از توان نخبه‌های کشور استفاده کند، اما تا برنامه‌ریزی می‌شود با قانون جدید مواجه می‌شویم ناچار طرح‌های پیش‌‎بینی شده عقب می‌افتند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تغییرات قوانین و صدور بخشنامه‌‎ها در دهه ۹۰ برای صنعت موتورسیکلت به نوعی رکورددار است. شاید نیم قرن تولید یک مدل موتورسیکلت که به‌عنوان «موتورکار» معروف است و بازار پرتقاضای آن سبب شد تا فعالان این صنعت از فناوری‌‎های روز جهان غافل بمانند در این اتفاق بی تاثیر نبوده است. هنگامی که محصولی بازار پرتقاضا داشته باشد صنعتگران کمتر به فکر تغییر رویه هستند همان‎گونه که در صنعت خودرو با تولید محصولی با کمترین ستاره در کیفیت (پراید) روبه‌‎رو بودیم. با وجود گذشت سال‌‎ها از عمر طراحی و تولید آن، این خودرو تا تابستان ۱۳۹۹ تولید می‎‌شد. موتورسیکلت CG۱۲۵ کاربراتوری سرنوشتی همچون پراید داشت که تولیدکنندگان در سال ۹۵ ملزم به انژکتوری کردن آن شدند.

وسایل‌نقلیه کاربراتوری به‌دلیل مصرف سوخت بالا و این‌که امکان تغییر میزان سوخت‌‎رسانی از سوی صاحب موتورسیکلت وجود دارد، به‌طور عموم برای شتاب بیشتر دستکاری شده و مقدار سوخت بیشتری مصرف می‌شد و به همان نسبت هم آلایندگی آن افزایش می‌یافت.

 اما و اگرهای اجرای استاندارد یورو۵

به‎ گفته فعالان این صنعت با تغییر انجین این مدل از کاربراتوری به انژکتوری، تولیدکنندگان ایرانی، بازار عراق و افغانستان را از دست دادند و بازار این دو کشور به دست چینی‎‌ها افتاد. دلیل تقاضای پایین CG۱۲۵ انژکتوری هم گران بودن انژکتور و تعمیر سخت آن عنوان می‎‌شود. بنابراین، بازار موتورسیکلت انژکتوری محدود به داخل شد.

بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت درباره وضعیت بازار موتورسیکلت در کشور گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، بازار موتورسیکلت همچون سال‌های قبل نبوده و افراد ترجیح می‌دهند موتورسیکلت قدیمی خود را تعمیر و از آن استفاده کنند. همچنین با وجود چنین شرایطی شرکت‌های موتورسیکلت‌‎ساز ناگزیر هستند برای بقای خود مشوق‌هایی برای مشتریان در نظر بگیرند تا آن‌ها مبادرت به خرید کنند. فروش اقساطی از آن جمله است.

وی با بیان اینکه موانع بر سر راه تولید صنعت به‌‎ویژه موتورسیکلت همچنان وجود دارد، عنوان کرد: تعدد بخشنامه‌ها و الزام قوانین دست و پای تولید را بسته است. به‌عوان نمونه امسال فعالان صنعت موتورسیکلت ملزم بودند محصولات خود را براساس استاندارد یورو۵ تولید کنند در حالی که زیرساخت‌های آن فراهم نبود. با رایزنی‌های انجام شده، اجرای آن به سال بعد موکول شد.

وی گفت: سازمان ملی حفاظت محیط‎زیست بر اساس مسوولیتی که برعهده دارد برای تصویب قوانین و بخشنامه‌ها از فعالان این صنعت دعوت نکرده و به نوعی اعمال سلیقه می‌کند. برای اجرای برخی قوانین و برخی از بخشنامه‌ها لازم است مذاکراتی بین نهاد مجری و فعالان صنعت موردنظر انجام شود تا مصوبات در اجرا با چالش کمتری روبه‌‎رو شوند. 

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت اظهار کرد: بارها انجمن نامه‌‎نگاری کرده و در جلسات مشترک عنوان کرده با توجه به توان داخلی، اجرای استاندارد یورو۵ برای موتورسیکلت تا ۲ سال آینده امکان‌پذیر نیست، اما فقط با یک سال تعویق قانون موافقت شد.

ضیامقدم درباره موانع موجود برای اجرای این قانون گفت: آمادگی و مجهز شدن آزمایشگاه‎‌ها از نکات بسیار مهم است. محصولات این صنعت بیشتر از چین وارد می‎‌شود. البته برندهای دیگر هم در بازار موتورسیکلت کشور حضور دارند، اما درصد زیادی را به خود اختصاص نمی‎‌دهند و بخش اعظمی از تولیدات مربوط به محصولات چینی است. از این‌‎رو قطعات مورد نیاز آن‌ها که در داخل تولید نمی‌‎شود از جمله انجین تا حدود ۹۴درصد باید از چین تهیه شود. از سوی دیگر امکانات موجود چین براساس الزامات قوانین خودشان است.

او یادآور شد: در حوزه الزام استاندارد یورو۵، دوباره در حال تکرار اشتباهات گذشته هستیم. تجارب حرکت به سمت تولید محصولات انژکتوری (بعد از ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری) دوباره در حال تکرار است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در توضیح بیشتر گفت: در بحث الزام تولید انجین انژکتوری، تولیدکنندگان، انجین‎‌های مورد نیاز را از چین تامین می‎‌کردند که این کشور الزامی برای تولید موتورسیکلت انژکتوری در بحث مدل CG۱۲۵ نداشت. ازاین‎‌رو حدود یک سال‎‌ونیم زمان برد تا انجین انژکتور این مدل پرتیراژ با هزینه فعالان صنعتی ایران در چین طراحی و تولید شد.

 تیراژ اقتصادی پاشنه آشیل صنعت

ضیامقدم در پاسخ به این پرسش که چرا این هزینه برای تولید در داخل انجام نشد، گفت: طراحی و تولید انجین، سرمایه‌‎گذاری سنگینی نیاز دارد و بر اساس تیراژ مورد نیاز داخل، این هزینه ‎کرد توجیه اقتصادی نداشت.

او گفت: از شرکت‎‌های دانش‌‎بنیان برای داخلی‌سازی انجین انژکتوری دعوت شده بود، اما براساس تیراژ مورد نیاز اعلام کردند صرفه‌ ‎اقتصادی ندارد.

این فعال صنعت عنوان کرد: ارز از کشور خارج شد تا واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) چینی مطالعه کرده و انجین سفارشی تولیدکنندگان ایرانی را تولید کنند. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه برای رعایت استاندارد یورو۵ این موضوع دوباره در حال تکرار است، گفت: اجرای استاندارد یورو۵ نیاز به تغییراتی در قطعات داخلی انجین دارد که زمان‌بر است. انجمن طرح پیشنهادی خود را برای اجرای این استاندارد ارائه داد، اما نهادهای مجری به آن توجهی نکردند.

 تعدد بخشنامه‌ها و قوانین

ضیامقدم در پاسخ به این پرسش که چرا انجمن با اعضای خود پیش از الزام قوانین به سوی فناوری روز حرکت نمی‌کند، گفت: تولیدکنندگان هم به‌دنبال ارائه محصولات بهتر هستند، اما به سوابق چند سال اخیر این صنعت نگاه کنید. آمار الزامات قانونی برای این صنعت را از سال ۹۵ بررسی کنید. چند قانون و بخشنامه برای این صنعت اجرا شده است؟ در هیچ کشوری این‌گونه نیست. برای اجرای یک استاندارد حداقل فاصله زمانی ۴ سال مقرر می‌شود؛ اما در ایران از سال ۹۵ تا ۹۹ بیش از ۴ قانون برای صنعت موتورسیکلت تدوین و ابلاغ شد؛ ممنوعیت تولید موتورسیکلت کاربراتوری، الزام اسقاط یک موتورسیکلت فرسوده برای نوشماره‌ها، تبدیل استاندارد یورو۳ به یورو۴، یورو۴ به یورو۵ و… . قوانین متاسفانه غیرکارشناسی است و  قابلیت اجرا ندارد.

او ادامه داد: در کدام کشور الزام شده که تولیدکننده، باید موتورسیکلت برقی تولید کند و اگر تولید نکند باید گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری محصولاتش ارائه دهد. برگه اسقاطی هم  برای موتورسیکلت نیست و تولیدکننده  ناگزیر است از برگه اسقاط خودرو استفاده کند. این امر نیز کمکی به بازار تقاضای تولیدکننده موتورسیکلت نمی‌‎کند.

 توقف تولید در بازه‌های زمانی مختلف

این فعال صنعت موتورسیکلت اعلام کرد: هنوز با گذشت بیش از ۲ سال از اجرای بند ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک مبنی بر تولید موتورسیکلت برقی با چالش مواجه هستیم. با ستاد مدیریت سوخت و پلیس چالش داریم و نمی‌توانیم گواهینامه اسقاط تهیه کنیم.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر، در دوره‌های مختلف، اجرای دو بند قانون هوای پاک، سبب  توقف تولید برخی  فعالان صنعت موتورسیکلت شد. چرا در مسائل کارشناسی این قانون از صنعتگران دعوت نکردند؟ در هیچ کشوری تولیدکننده را مکلف نمی‌کنند که موتورسیکلت فرسوده را خریداری و مراحل اسقاط را انجام دهد. در چنین شرایطی تولیدکننده چگونه می‌تواند آینده‌نگری داشته باشد و برنامه‌‎ریزی کند.

 درخواست تنفس پنج ساله

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در ادامه سخنان خود با اشاره به تولید موتورسیکلت بومی گفت: انجمن به‌دنبال تاسیس آزمایشگاه و واحد تحقیق و توسعه بود تا از توان نخبه‌های کشور استفاده کند، اما تا برنامه‌ریزی می‌شود با قانون جدید مواجه می‌شویم ناچار طرح‌های پیش‌‎بینی شده عقب می‌افتند. درخواست انجمن این است که یک تنفس پنج ساله بدهند و تولیدکننده موتورسیکلت را ملزم به انجام قوانین جدید نکند تا انجمن به دنبال طرح‌های جدید بر اساس فناوری روز برود.

ضیامقدم در پایان یادآور شد: تحریم‌ها، ارتباطات ما را محدود به چین کرده و در حال ‎حاضر محصولات چینی در کشور تولید می‌شوند. قوانین چین هم استاندارد یورو۵ را الزامی نکرده است. ازاین‌‎رو نمی‌توان محصول چینی ساخت، اما با استانداردهای روز اروپایی.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: مقاومت برخی فعالان صنعت موتورسیکلت در برابر تدوین استراتژی از عدم آگاهی است/ هر صنعتی در هر جای دنیا پیشرفت کرد دارای برنامه و راهبرد مدون بوده است

محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج می‌برد

محمدعلی نژادیان: شرکت‌ها به‌زودی وارد مرحله‌ای از تغییر شکل بازار موتورسیکلت خواهند شد که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اند

محمدعلی نژادیان: جلوگيرى از انحصار و ايجاد رقابت سالم باعث پیشرفت صنعت موتورسیکلت می‌شود/ فرهنگ عامل بسیار موثری در پیشرفت اقتصاد است

مدیر کویر موتور: انسجام مابین تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
دنیای اقتصاد
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا