بومی‌سازی دانش مواد اولیه باتری‌های لیتیمی در ایران

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق به بومی‌سازی دانش فنی و تولید مواد اولیه کاتد باتری‌های لیتیمی، شدند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مهران جوانبخت عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید پذیر گفت: شرکت‌های خودروسازی در جهان، متقاضی اصلی باتری‌های لیتیم یون در راستای کاهش مصرف انرژی شده‌ و علاوه بر این، انتظار می‌رود اجرای مقررات سخت‌گیرانه در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروهای فسیلی، تقاضا برای خودروهای برقی را افزایش دهد، که به نوبه خود، نیاز به باتری‌های لیتیم یون را بیشتر می‌کند.

وی عنوان کرد: بازار باتری‌های لیتیم یون در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۶.۷ میلیارد دلار بوده و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. این باتری‌ها در حال حاضر بهترین ترکیب از نظر چگالی انرژی، چگالی توان، بازده، سیکل پذیری و قیمت را برای محصولات مختلف مانند تلفن‌های هوشمند و خودروهای برقی دارد.

جوانبخت با بیان اینکه فناوری تولید مواد پیشرفته یکی از کلیدی‌ترین فناوری‌ باتری‌های لیتیمی است، افزود: با توجه به کاربرد گسترده‌ی باتری های لیتیومی در سیستم حمل و نقل الکتریکی، تولید و فرآوری مواد مورد نیاز از اهمیت بالایی برخودار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امروزه کشورهای محدودی در دنیا قادر به تولید سلول های لیتیمی هستند زیرا برای تولید این مواد چالش های مختلفی از جمله تامین منابع لیتیم وکبالت، تولید مواد کلیدی اولیه گرید باتری، دانش فنی تولید مواد پیشرفته و قیمت تمام شده، وجود دارد.

وی اظهار کرد: در همین راستا، شرکت دانش بنیان کیمیاگهر مهر با همکاری مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید پذیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای روی تولید مواد اولیه باتری‌های لیتیمی داشته که از آن‌جمله می‌توان به تولید گرید باتری نمک‌های آلومینیوم سولفات، لیتیم سولفات، لیتیم کلرید، نیکل کلرید، نیکل سولفات، کبالت سولفات، منگنز سولفات و سدیم دی هیدروژن فسفات، اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدید پذیر افزود: این مواد بایستی عاری از حضور فلزات مضر بوده و درجه خلوص ۹۹.۹۵درصد داشته باشند و به منظور رسوب دهی پیش ماده NCA (لیتیم نیکل کبالت آلومینیوم اکسید)، NCM (لیتیم نیکل کبالت منگنز اکسید)، LCO (لیتیم کبالت اکسید)، LMO (لیتیم منگنز اکسید) و LFP (لیتیم آهن فسفات) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: از جمله مواد کاتدی تولیدی این شرکت دانش‌بنیان نیز می‌توان به تولید نانومواد LMO و نانوکامپوزیت های پایه NCM و LFP اشاره کرد که نتایج آنها به صورت چند مقاله بین المللی و دو اختراع (US Patent) در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.

جوانبخت در پایان اظهار امیدواری کرد که با آغاز کار دولت سیزدهم، شورای عالی عتف و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که خود از دانشمندان برجسته ملی و بین المللی بوده با رویکردی جدید از این طرح‌های کلان و راهبردی در کشور، حمایت نماید.

گفتنی است، باتری‌های لیتیمی(Lithium battery) گونه‌ای از باتری‌های نوع اول بوده که در آن از لیتیم به حالت فلزی یا ترکیبات آن به عنوان آند استفاده می‌شود. این باتری‌ها دارای توان بالاتر در واحد وزن کمتر و مدت نگهداری و عملکرد بالایی هستند ولی از نظر قیمت در مقایسه با پیل‌های مشابه از قیمت بالاتری برخوردار است. این باتری‌ها از ولتاژ ۱٫۵ ولت تا ۳٫۷ ولت را تأمین می‌کنند.

انتهای پیام/

زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
منبع
آنا
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا