مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی: در کشور تنها کلان‌شهری هستیم که برای موتورسیکلت‌های برقی برنامه داریم

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی، تردد خودرو‌های کاربراتوری اعم از تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی در پنجاه و یکمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی با مروری بر دستاوردهای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه، گفت:  در این جلسه به تبیین اقدامات مورد انتظار دبیرخانه از دستگاه‌های عضو این کارگروه برای کاهش آلودگی هوای استان پرداخته شده است.

او با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از استان‌های متأثر از مسئله گردوغبار است و هرساله به منابع اقتصادی اجتماعی و زیرساختی ما آسیب می‌رساند، افزود: در هفته جاری با شکل‌گیری توده پرفشار خزری و کم‌فشار صحرای قره قوم شاهد ناپایداری‌هایی در خارج از مرز بودیم که در تعامل با جبهه هرات و فعال‌سازی کانون‌های داخلی باعث خیزش گردوغبار و افزایش میزان ذرات معلق گردوغبار در هوای مشهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی  ادامه داد: در خصوص کانون‌های داخلی هم می‌توان به کانون بحرانی سرخس به‌عنوان خاستگاه گردوغبار شرق استان و دروازه ورودی گردوغبار اشاره کرد، که کانون‌های خارجی با تأثیر بر دشت‌های فرسایش پذیر و مستعد سرخس باعث ایجاد افزایش میزان گردوغبار در مشهد شد که ازنظر بهداشتی برای تمامی گروه‌ها شرایط ناسالمی رقم خورد.

همتی با اشاره به اینکه از نظر جغرافیای طبیعی در کمربند خشک قرار داریم و کشورهای همسایه شرقی و غربی هم با همین مشکل و پدیده مواجه هستند، بیان کرد: با توجه به رفتار این پدیده و شدت تأثیر، مقصر در درجه اول اقلیم است که موقعیت و جغرافیای ما ایجاب می‌کند که با این مسئله مواجه باشیم، اما نکته این است که عدم مدیریت پایدار سرزمین  و نقص در مدیریت منابع آب موجب استمرار گردوغبار و افزایش میزان و تعداد روزهای آلوده در مناطق تحت تأثیر شده است.

او با اشاره به‌ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی گردوغبار در سطح منطقه تصریح کرد: همان‌طور که برای مسئله گردوغبار در غرب کشور مجلس شورای اسلامی ورود کرد و نمایندگان مجلس مصوب کردند که اعتباراتی برای این استان‌ها اختصاص یابد، لازم است که برای امسال نمایندگان استان‌های شرقی کشور نیز به اجماعی برسند و از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای برنامه‌های کوتاه‌مدت تأمین کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در خصوص اجرای قانون هوای پاک تاکید کرد: طبق ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی خودروهای کاربراتوری، اعم از تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها ممنوعیت تردد دارند و با توجه به زمان کمی( از ابتدای سال ۱۴۰۱) که تا اجرای این قانون داریم لازم است که تمهیدات و تدابیر لازم با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی اتخاذ شود.

همتی با اشاره به تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا و تعیین سهم هریک از منابع انتشار ثابت و متحرک اظهار کرد: اگرچه توسط شهرداری و شورای اسلامی مشهد برنامه‌های خوبی برای کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی‌شده و مطالعاتی هم صورت گرفته است، اما به‌منظور اهمیت دادن به نتیجه مطالعات انجام‌شده در سیاهه انتشار و پیش‌بینی کیفیت آلودگی هوا و رفتار آلودگی مرتبط بر آن شهرداری مشهد باید هر چه سریع‌تر مطالعات مدل‌سازی آلودگی هوا را با انتخاب مشاور ذیصلاح به سرانجام برساند.

او افزود: اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون هوای پاک ضرورت دارد و همچنین اطلاعات لازم باید به دبیرخانه کارگروه ارائه شود تا اقدامات اجرایی در خصوص معاینه فنی موتورخانه‌ها و همکاری بیشتر اداره کل استاندارد استان اجرایی گردد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی  ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه شارژ خودروهای برقی را یک اتفاق خوب در مشهد دانست و ادامه داد: در کشور تنها کلان‌شهری هستیم که برای خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برنامه داریم و امیدواریم که به‌زودی شاهد توفیق بیشتر این برنامه در آینده نزدیک باشیم.

لزوم تسریع در تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوا

در ادامه سید کمال‌الدین میر جعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از عوامل آلودگی هوای مشهد موضوعات فرا بخشی است و باید با همکاری چندین دستگاه حل و رفع شود بنابراین در حوزه آلودگی هوا باید ابتدا آسیب‌شناسی لازم انجام و راه‌حل جایگزین و نسخه اجرایی تدوین‌شده و همچنین سهم دستگاه‌ها در آلودگی هوا مشخص گردد تا در گام دوم مدل‌سازی و بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با تعیین وظایف و تکالیف مشخص هر دستگاه در دستور کار قرارگرفته و اجرایی شود.

او در خصوص اجرای طرح کاهش آلودگی بازنگری شده، افزود: طرحی که برای اجرا مدنظر است به‌عنوان طرحی جایگزین مطرح بوده و باید از قابلیت پیش‌بینی راه‌های جایگزین نیز برخوردار باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر تدوین هر چه سریع‌تر طرح جامع کاهش آلودگی هوا، به نقش مؤثر صنایع و شهرک‌های صنعتی در آلودگی شهر مشهد نیز اشاره کرد و ادامه داد:  باید مشخص شود که آلودگی هوای مشهد چند درصد مربوط به شهرک صنعتی و چند درصد مربوط به اطراف مشهد است و ما به برنامه کوتاه‌مدتی و یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت در این راستا نیازمندیم.

میرجعفریان بیان کرد: با توجه به نقش زیاد مدیریت حمل‌ونقل همگانی در کاهش آلودگی هوا، خودروهای فرسوده باید هر چه سریع‌تر نوسازی و یا از رده خارج شوند و در این راستا خواستار توسعه خطوط مترو وبی آر تی و حمل‌ونقل عمومی و رساندن آن به حداکثر ظرفیت شد.

 در این جلسه گزارشی از کیفیت هوای مشهد و وضعیت آلاینده‌های هوا از سوی مرکز پایش آلاینده‌های محیط‌ زیست ارائه شد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا