مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مستند «پسر بد دوست‌داشتنی» به تلویزیون آمد/ موتورسیکلت و مخالفان و موافقانش

مستند «پسر بد دوست‌داشتنی» درباره موتور و طرفداران و مخالفان این وسیله نقلیه می‌پردازد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از مهر، پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند از ششم شهریور با پخش ۷۳ اثر راه یافته به بخش مسابقه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. مستند «پسر بد دوست داشتنی» به کارگردانی محمد صفا نیز یکی از این مستندهاست.

محمد صفا درباره سوژه مستند جدید خود گفت: این فیلم درباره وسیله نقلیه پرکاربرد این روزهای ما یعنی موتورسیکلت است. وسیله‌ای که در عین دوست‌داشتنی بودن برای عده‌ای، نظرات مخالف عده‌ای دیگر از مردم را به همراه دارد. در این فیلم مستند با زاویه نگاه‌های مختلف به این پدیده پرداخته‌ایم؛ برای مثال در سالیان اخیر با افزایش اتومبیل‌ها در شهر تهران و ترافیک سنگین شهری این وسیله به دلیل سرعت بالاتر در انتقال مسافر و بار محبوب شده است. هم‌چنین عده‌ای علاقه‌مند به موتورهای لوکس هستند و عده‌ای دیگر آن را وسیله‌ای برای حمل و نقل اقشار ضعیف‌تر می‌دانند.

وی اضافه کرد: فیلم مستند «پسر بد دوست‌داشتنی» نگاهی اجتماعی و مردمی به این پدیده پرکاربرد دارد. نزدیک به ۱۲ میلیون موتورسیکلت در سطح کشور داریم که بیش از ۲ میلیون آن در تهران تردد می‌کنند. بسیاری از آنها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و زمینه‌ساز اتفاقات تلخی می‌شوند، هم‌چنین مسئولین نیز فکری برای آن نکرده‌اند.

صفا درباره مشاغلی که تحت تاثیر موتورسیکلت ایجاد شده است، گفت: در بخش دیگری از مستند به مشاغلی می‌پردازیم که به واسطه موتورسیکلت ایجاد شده است. از جمله مشاغل صواب و ناصوابی که این وسیله نقلیه به وجود آورده است می‌توان به پیک موتوری، موتورساز، موتورفروش، موتورباز، کیف‌قاپ، موبایل قاپ و زورگیر اشاره کرد.

خیلی‌ها دل پری از موتور دارند خیلی‌ها هم دوستش دارند

این کارگردان با اشاره به نامگذاری این مستند عنوان کرد: بخش «بد» آن اشاره‌ای به کارکردهای منفی این وسیله نقلیه دارد؛ خیلی‌ها دل پرخونی از آن دارند و او را دوست ندارند. چرا که جان خیلی‌ها را گرفته و آلودگی‌های صوتی، هوا و … ایجاد می‌کند؛ در نقطه مقابل، بخش «دوست‌داشتنی» آن به این دلیل انتخاب شده است که خیلی از مردم علاقه‌مند بدان هستند و معتقدند که موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای بسیار سریع و کار راه‌انداز است.

وی درباره روند تولید این مستند گفت: کارمان را از تیرماه سال ۱۳۹۹ آغاز کردیم و نزدیک به ۵ ماه فیلمبرداری داشتیم. این مستند مصاحبه محور نیست و خیلی سراغ کارشناسان نرفتیم چرا که تاکنون مستندهای این مدلی بسیار زیاد ساخته شده است بلکه سعی کردیم با زبانی طنازانه تلنگری به موتورسواران بزنیم تا فرهنگ استفاده از این وسیله بهبود پیدا کند. روایت فیلم براساس نریشن پیش می‌رود و صدای آشنا و گرم آقای نصرالله مدقالچی اتفاقات روایت می‌شود. این مستند برای اولین بار از تلویزیون در قالب جشنواره تلویزیونی مستند پخش می‌شود.

کارگردان مستند «میکل آنژ افغانستان» که پیش از این نیز در جشنواره تلویزیونی مستند حضور داشته است، گفت: در چهار دوره قبلی جشنواره با ۳ فیلم مستند «میکل آنژ افغانستان»، «دکتر صالحی» و «مسیر هشت میلیمتری» حضور داشتم و مستند «پسر بد دوست‌داشتنی» چهارمین تجربه حضورم در این رویداد است. به نظرم تداوم جشنواره کمک خوبی به مستندسازان است و به نظر می‌رسد که از دوره اول تا به امروز، اتفاقات مثبتی برایش رخ داده است. بسیاری از مستندسازان از این رویداد استقبال کردند و آثارشان را به جشنواره فرستادند.

وی ادامه داد: به نظرم هر چه قدر که فضا بازتر شده و سلیقه‌های مختلف فرصت ارائه فیلم‌هایشان را داشته باشند، مخاطبان با فیلم‌های متنوع‌تری روبه‌رو می‌شوند. امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که جشنواره فیلم‌ها را برای اولین بار پخش کند و فیلم‌های قبلاً پخش شده را دوباره نبینیم.

عوامل تولید فیلم مستند «پسر بد دوست‌داشتنی» عبارتند از: تصویربردار: علی بیات، صدابردار: مهران چوبیندری، تدوین: بهار فنایی، نویسنده گفتار متن: علیرضا لبش، گوینده: نصرالله مدقالچی، تهیه‌کننده و کارگردان: محمد صفا، تهیه شده در اوما فیلم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
مهر
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا