مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی صنعت موتورسیکلت چین در نیمه اول سال 2021

بازار موتورسیکلت‌های چینی به سرعت در حال رشد است، به‌ طوری که در نیمه اول سال 2021 کل فروش بازار داخلی 9.2 میلیون بوده‌ است که 24.4 درصد در مقایسه با سال 2020 (یعنی زمانی‌که فروش فوریه به‌دلیل بیماری کووید 19 کاهش یافت) و 28.8 درصد در مقایسه با سال 2019 افزایش یافته‌ است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بازار موتورسیکلت‌ها در چین از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. به لطف حمایت‌های قوی دولت، اقتصاد چین در بخش وسایل‌نقلیه از جمله موتورسیکلت‌ها، با سرعت زیادی در حال رشد است.

علاوه‌براین، با توجه به این‌که یارانه‌های دولتی قابل ارائه به تولیدکنندگان در حال کاهش است، موتورسیکلت‌های برقی به سرعت در حال جایگزین شدن موتورسیکلت‌های قدیمی هستند. همچنین سود کثیری که از این بخش به‌دست آمده است باعث شده که اقتصاد در این زمینه، مقیاسی قوی محسوب شود و اسکوتر‌های برقی از نظر قیمت و عملکرد، رقابتی عمل کنند.

بازار چین بعد از آنکه وسایل‌نقلیه برقی در سال گذشته بیش از 50 درصد از کل بازار را از آن خود کردند، به سرعت تغییر کرد. برند‌های جدید در حال رونق هستند و در این میان برند Yadea نه تنها در بخش وسایل‌نقلیه برقی بلکه در همه زمینه‌ها با پشت سرگذاشتن رکورد بیش از 5 میلیون فروش در سال 2019 بازار را در دست گرفته و به سرعت رشد کرده است.

Xinri Sunra و Niu و کمپانی‌های دیگر به سرعت در حال رشد هستند. زیرا، عرضه آن‌ها نسبتاً محدود است. برند‌های قدیمی فروش داخلی را کنار گذاشته و تلاش خود را بر روی صادرات متمرکز کرده‌اند.

در نیمه اول 2021 کل فروش بازار داخلی 9.2 میلیون بوده است که 24.4 درصد در مقایسه با سال 2020 ( یعنی زمانی که فروش فوریه به‌دلیل بیماری کووید 19 کاهش یافت) و 28.8 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته است.  

این بازار یک رکورد جدید در تمام دوران را برای پایان سال 2021 پیش‌بینی می‌کند و سهم بیشتری را برای سرمایه‌گذاران اسکوتر‌های برقی تخمین می‌زند.

در سال 2020 مجددا این صنعت به بزرگترین صنعت بازار جهانی تبدیل شد

سال 2020 مقارن با شیوع کووید 19 بود و این موضوع منجر به تغییر و تحول تعاملات انسانی و فعالیت‌های اقتصادی گردید. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییرات برروی روندهای صنعت جهانی موتورسیکلت‌ها اشاره کرد. در حین این وقایع، چین، کشوری که پایگاه اصلی این ویروس بود، پس از 4 سال مجددا رهبری جهانی در صنعت دو‌چرخ‌ها را پس گرفت.

در سال 2016 پس از وضع قوانین شدیدتر در استفاده از دو چرخ‌ها، بازار چین با کاهش حجم میلیون‌ها دستگاه رهبری خود را در جهان از دست داد و این در حالی بود که بازار هند، به سرعت در حال رشد بود و رهبری این صنعت را در دست گرفت.

در سال جاری هند در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار جهانی است در حالیکه چین در این مورد به جایگاه خوبی دست یافته است و پیش‌بینی می‌شود که امسال را نیز مانند سال 2019 به پایان برساند.

پس از کاهش 20 درصدی سود حاصله از این صنعت در سطح جهانی در سه ماهه اول سال 2020، که عمدتاً ناشی از تعطیلی ماه فوریه در بیشتر مناطق چین بود، نرخ رشد بازار در سه ماهه دوم 3.0 درصد و سه ماهه سوم 7.6 درصد افزایش یافت.

این روند مثبت حتی در سه ماهه چهارم نیز وجود داشت و پس از ماه اکتبر 12 درصد رشد داشت و بازار داخلی در ماه نوامبر با 1.6 میلیون فروش، 5.4 درصد رشد کرد و پس از 11 ماه اول سال، با فروش 15.7 میلیون، 4.0 درصد افزایش یافت.

داده‌های گزارش شده برای تمام انواع موپدها، اسکوتر‌ها و موتورسیکلت‌های سه و چهار چرخ است و این اطلاعات دو‌چرخه‌های الکتریکی، اسکوتر‌های ضربه‌ای و وسایل‌نقلیه کوچک چینی که اسکوتر‌های سبک نامیده می‌شود را شامل نمی‌شود.

اسکوتر‌های الکتریکی و دوچرخ‌های سبک بیش از 20 درصد از کل سهم بازار را تشکیل می‌دهند.

چیزی که در این بازار بسیار جالب است، سرعت رشد بخش اسکوتر‌های برقی است. همان‌طور که می‌دانید، بازار چین همیشه بزرگ‌ترین بازار در بخش خودروهای برقی بوده است و به‌دلیل فشار شدید دولت‌‎ها به‌سمت خودرو‌های کم آلاینده، وسایل‌نقلیه الکتریکی، یک اقدام کلیدی در درازمدت برای کاهش آلودگی کلان شهرها محسوب می‌شوند.

در سال 2020، رشد وسایل‌نقلیه الکتریکی تقریباً خوب بوده است و همه کمپانی‌های مربوط به این زمینه مانند NIU در وضعیت خوبی قرار داشتند. همچنین کمپانی  YADEA گزارش کرده است که در سال 2020 بیش از 10 میلیون فروش دوچرخه و نزدیک به 6 میلیون اسکوتر/موپد عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی و تحلیل صنعت موتورسیکلت چین در سال 2020/ معرفی 10 شرکت برتر موتورسیکلت در چین

یک شرکت چینی در سال 2020 رتبه دوم تولید موتورسیکلت جهان را به دست آورد

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
سمیه آموت‌سر
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا