مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مهدی اسماعیل‌بیگی: وقتی محصول تازه‌ای در کشور تولید می‌شود باید استانداردهای آن دو پله با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد

معاون حمل‌ونقل بار و کالای سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران: باید استانداردهای تولیدکننده‌ها را مطابق استانداردهای جهانی درنظر بگیریم. اما وقتی محصول تازه‌ای در کشور تولید می‌شود اما هنوز ظرفیت محصول کامل نیست باید استانداردهای آن نیز دو پله با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد تا شروع به گسترش و رشد کند. از این طریق از تولیدات داخلی هم حمایت می‌شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، امروزه حمل‌ونقل بخشی جدانشدنی از زندگی است و از منظر انرژی حدود 20درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده‌ کربن دی‌اکسید، حدود 30درصد میزان انتشار این آلاینده را به‌ خود اختصاص داده ‌است؛ از این رو مناسب است برای ایجاد یک زیست‌بوم پایدار در موضوع حمل‌ونقل در دنیا، نگاه ویژه‌ای صورت گیرد. باتوجه به نقش عمده خودروها در این بخش، فناوری‌های بسیار متنوعی برای بهبود عملکرد آن‌ها از منظر انرژی، اقتصاد و محیط‌زیست ارائه شده‌ است. مهم‌ترین فناوری در این زمینه خودروهای الکتریکی هستند. در سال ۱۸۸۰ ترووه، یک موتوربرقی «زیمنس» کوچک را ارتقا بخشید و آن را با یک باتری قابل شارژ در یک سه‌چرخه انگلیسی ساخت شرکت «جیمز استارلی» قرار داد و نخستین خودرو برقی جهان را اختراع کرد. این روزها صحبت از جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای بنزینی در کشور است. درباره این موضوع با مهدی اسماعیل‌بیگی، معاون حمل‌ونقل بار و کالای سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

همکاری دولت برای گسترش موتورسیکلت‌های برقی

معاون حمل‌ونقل بار و کالای سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درباره روند تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور گفت: «تقریبا دو سه‌سال است که موتور برقی در ایران تولید می‌شود. باتوجه به پیگیری‌های انجام شده، تولیدکننده‌های خاص موتور برقی در کشور آغاز به‌کار کردند، به این صورت که تولیدکننده‌های موتور بنزینی یا تولیدکننده‌های جدید، شروع به تولید موتوربرقی کردند. البته از ۱۰ سال گذشته کارهایی در زمینه تولید موتور برقی شروع شده بود، اما در این مدت تولیدات به خروجی درست و نتیجه‌بخش رسیده است . با این تفاصیل می‌توان گفت تولیدکننده اختصاصی موتور برقی در کشور داریم.» وی درباره مزایا و معایب موتورهای برقی افزود: «چندی پیش صحبت‌هایی مطرح شد مبنی‌بر اینکه موتور برقی کارآیی چندانی ندارد و در مقایسه با موتورهای بنزینی بسیار ضعیف و کم‌ظرفیت است که پس از پیگیری، این مشکلات رفع شد. درحال‌حاضر در تولیدات داخلی، موتوربرقی‌ داریم که از نظر قدرت و سرعت از موتوربنزینی بسیار بهتر است. هرچند۶ درصد حمل‌ونقل در شهر تهران بر عهده موتورسیکلت‌هاست، اما از لحاظ آلودگی هوا ۲۱ تا ۲۵درصد و از نظر آلودگی صوتی ۵۵درصد توسط این وسایل‌نقلیه تولید می‌شود. بنابراین اگر همه موتورهای بنزینی به برقی تبدیل شوند قطعا از این حجم آلودگی‌ کاسته خواهد شد. ازسوی‌دیگر از نظر راندن، موتورسیکلت‌های برقی برخلاف موتورهای بنزینی بسیار نرم هستند و برای راکبان و شهروندان ناراحتی وجود نمی‌آورند. اما شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین ایراد آنها هزینه بالاست‌. درحال‌حاضر رقیب موتورهای برقی، بنزینی‌ها هستند. به‌همین‌دلیل مردم وقتی می‌توانند با قیمت کمتر موتورسیکلت بنزینی تهیه کنند، کمتر سراغ موتورهای برقی می‌روند. در وهله نخست شهرداری باید همکاری‌های لازم را انجام دهد تا روند توسعه به مقصد نهایی خود برسد. دولت هم باید شرایطی را فراهم کند که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی گسترش یابد.»

استانداردهای سختگیرانه؟

وی با اشاره به کاربری متفاوت موتورسیکلت‌ها گفت: «باتوجه به مطالعات انجام‌شده توسط کارشناسان ما در دانشگاه تهران؛ دو گروه از کاربران، هدف مشخص تولیدات موتوربرقی هستند. دسته نخست؛ کاربرانی هستند که از موتور برای کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند مانند پیک‌موتوری. دسته دوم؛ کاربران حمل‌ونقلی هستند مانند کارمندها و دانشجویان.» مهدی اسماعیل‌بیگی درباره استانداردهای لازم در تولید این دسته از موتورسیکلت‌ها گفت: «استانداردهای این تولیدات قبلا در کشور وجود نداشت بنابراین تدوین و اعمال استانداردها زمان‌بر است. بنابراین باید استانداردهای تولیدکننده‌ها را مطابق استانداردهای جهانی درنظر بگیریم. اما وقتی محصول تازه‌ای در کشور تولید می‌شود اما هنوز ظرفیت محصول کامل نیست باید استانداردهای آن نیز دو پله با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد تا شروع به گسترش و رشد کند. از این طریق از تولیدات داخلی هم حمایت می‌شود.»

مافیای داخلی مانع تولید است

معاون حمل‌ونقل بار و کالای سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه افزود: «درحال‌حاضر بعید است بتوانیم در این زمینه‌ها با تولیدکننده‌های بزرگ دنیا رقابت کنیم. اغلب تولیدکننده‌های بزرگ، برنامه‌ریزی کرده‌اند که در ۲۰سال آینده دیگر خودروهای بنزینی تولید نکنند اما هنوز برای تولید خودروهای قدیمی سماجت داریم. درحال‌حاضر در کشور، تعداد تولیدکننده‌ها موتوربرقی وجود دارد که اگر سطح کیفی و تولیداتش در سطح یک جهانی نباشد، قطعا سطح دو جهانی به آن ها تعلق خواهد گرفت. یعنی اینکه ما قدرت و دانش طراحی این محصولات را داریم. اگر حاکمیت به معنای عام (شهرداری، پلیس، مجلس و …) شروع به حمایت از تولیدکننده‌ها کنند و مافیایی که باعث منع تولیدات داخلی می‌شوند، کمی عقب‌نشینی کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند، می‌توان گفت در 10 سال آینده جزو تولیدکننده‌های مطرح دنیا خواهیم شد. اما اگر این روند را انجام ندهیم در 10 سال آینده، همین روند ادامه پیدا می‌کند.»

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
دنیای خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا