محمدعلی نژادیان: احتمال تهدیدهای امنیتی، یکی از دلایل محدودیتهای استفاده از موتورسنگین است/ مونتاژکنندگان در هر صنعتی تا زمانی که دانش علمی و محیط زیستی خود را افزایش ندهند نمیتوانند پیشرفت خوبی داشته باشند

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی نژادیان کارشناس صنعت موتورسیکلت درباره اینکه دلیل اصلی که کشور ما مانع استفاده از موتورهایی با حجم بالا میشود اظهار کرد: چند دلیل وجود دارد که مانع از اجازه تردد موتورهای سنگین میشود که مهم ترین ها عبارتنداز شرایط و موقعیت خیابانها و اتوبانهای ما مناسب استفاده از حجم های بالا نیست معمولا افرادی که سوار بر این موتورسیکلتها میشوند خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر هیجانات قرار میگیرند و باعث ایجاد حادثه میشوند و عامل بعدی این است که فرهنگ موتورسواری هنوز به طور کامل برای همه افراد علاقه مند تبیین نشده و نیاز به کار دارد. وجود تهدیدهای امنیتی یکی از دلایل محدودیت های استفاده از موتورسیکلت های سنگین باشد زیرا استفاده از انواع دوچرخ برای فرار از دست پلیس و رهایی از ترافیک مورد پسند تروریست ها و یا افراد خلافکار است.
این کارشناس در پاسخ به این سوال که چرا موتورهایی که در کشور های خارجی تولید می شوند در مقایسه با حجم و نوع نسبت به موتور های داخلی ایران ارزانتر هستند، گفت: تقریبا این موضوع همانند خودرو است. به طور کلی علاوه بر گمرک، مواردی چون خواب سرمایه و نوسانات ارز در قیمت موتورسیکلتها تاثیرگذار است.
وی درباره این سوال که اگر ممنوعیت واردات موتورسیکلتها به دلیل حمایت از شرکتهای داخل می باشد، چرا بعد از این همه مدت هنوز شرکتهای داخلی پیشرفت چشمگیری نسبت به خارجیها کسب نکرده اند، بیان کرد: مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت،در خصوص جنجال واردات موتورسیکلت سنگین توسط فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی متذکر شده بود «با توجه به توانمندیهای ایجاد شده برای تولید انواع موتورسیکلت تحت برندهای معتبر جهانی در داخل کشور و به دلیل محدودیتهای تخصیص ارز، خواهشمند است دستور فرماید سیاستها و رویههای معرفی ورزشکاران، ضوابط نقل و انتقال موتورسیکلتهای ورزشی و نیازهای سالیانه به تفکیک نوع موتورسیکلت را جهت امکانسنجی تولید داخل و برنامهریزی برای تأمین از طریق سازندگان داخلی به این دفتر ارسال نمایند.»
تفکر سیستمی، موضوعی که این صنعت از آن رنج میبرد
نژادیان در توضیح اینکه چرا صنعت موتورسیکلت ایران پیشرفت نکرده است دلایلی را بیان کرد:
- موضوعی که این صنعت از آن رنج می برد نداشتن «تفکر سیستمی» است که مبحث بسیار مفصلی است
- نگاه مونتاژکنندگان موتورسیکلت برای پیشرفت، به دولتها بوده است و نه به نخبگان ایران
- دولتها به دلایل مختلف با موتورسیکلت مخالف بودهاند. از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و مجموعهی پلیس طی دوران مختلف.اگر این دو مجموعه در جایی مورد ماخذه قرار گرفتند معمولا تقصیرهای آلودگی هوا و ترافیک را به گردن موتورسیکلتها انداختهاند.
- مقرون به صرفه نبودن اقتصادی برای ساخت قطعات اصلی مثل پیشرانه و تغییر سریع استانداردهای ملی و بین المللی
- رقابت های منفی در صنعت موتورسیکلت و عدم اتحاد و همیاری فعالان صنعت موتورسیکلت. اکثریت این صنعت همدیگر را قبول ندارند و همین موضوع باعث میشود به یکدیگر آسیب برسانند
- نهادینه شدن تفکر بازرگانی بهجای تفکر تولیدی در صنعت موتورسیکلت آسیبهای بسیاری را به بدنه این صنعت وارد کرده است. متاسفانه بهجای این که شرکتها بهدنبال برتری در تولید داخل و کسب فناوری باشند و به دستاوردهای ساخت داخل خود افتخار کنند، اما هنوز در تعداد فروش بیشتر با یکدیگر مسابقه دارند.
- عدم توجه به مسائل زیربنایی مانند موضوعات فرهنگی و اجتماعی
- مونتاژکنندگان موتورسیکلت به قطعهسازان فعال در این صنعت رحم نکردند و برای کمی سود بیشتر، واردات را ترجیح دادند و البته اختلافهای بین این دو قشر مانع رشد هر دوی آنها در دراز مدت خواهد شد
کارخانههای مادر، مخصوصا محصولات غیر چینی (برندهای معروف)،امکان داشتن پایگاه ساخت موتورسیکلت در ایران ندارند
این کارشناس افزود:البته در چند سال گذشته میزان استفاده از تولید قطعات داخل کاهش پیدا کرده است. اما، چند شرکت مونتاژکننده موتورسیکلت بهدنبال تولید بعضی از قطعات موتورسیکلتها هستند و سعی دارند داخلیسازی را گسترش دهند. اما، بر خلاف محصولات الکتریکی روند این صنعت برای خودکفایی قطعات موتورسیکلتهای بنزینی مثبت نیست مگر آن که انتقال تکنولوژی صورت پذیرد.
وی گفت:در حال حاضر، کارخانههای مادر مخصوصا محصولات غیر چینی (برندهای معروف)، بهدلیل تحریمها و نوع روابط سیاسی و اقتصادی علاوه براینکه بهطور مستقیم به ایران نمایندگی نمیدهند، امکان اینکه در ایران پایگاه ساخت موتورسیکلت داشته باشند را ندارند. همچنین شرکتهای معروف خارجی برای این که کیفیت و اعتبار برند خود را در کشورها حفظ کنند تا مورد خدشه وارد نشود، معمولا اجازه ساخت قطعات موتورسیکلت را به نمایندگان خود نمیدهند، مگر آن که مراحل تحت لیسانس طی شود که فعلا این موضوع نیز در ایران امکانپذیر نیست.
نگرانی از دست دادن بازار و عقب افتادن از دیگر همكاران خود در آمار فروش، سدی در برابر پیشرفت و توسعه
نژادیان راجع به موتورسیکلتهایی با فناوری روز بیان کرد: هر سال علاوه بر تدوین و ارتقای استانداردهای ملی و بینالمللی جدید، نسخههای جدید موتورسیکلتها نیز وارد بازار جهان میشوند و این باعث میشود که تولید قالبها و قطعات موتورسیکلتها در ایران با هزینه بسیار زیاد مواجه شود و این موضوع در کنار رقابتهای منفی بین مونتاژکنندگان داخلی و نوسانات ارز، کار را برای خودکفایی مشکل میکند. اما، اگر تکنولوژی باتری پیشرفت کند و نصب ایستگاههای شارژ موتورسیکلتهای برقی گسترش یابد، در این بخش از محصولات میتوانیم تولیدات داخلی موتورسیکلت را با فناوری روز شاهد باشیم.
این کارشناس درباره پیشرفت و توسعه صنعت موتورسیکلت مطرح کرد: ایران طى ٥٠ سال گذشته فقط تفكر مونتاژ و فروش داشته و به اصول بازاریابی علمی توجه نداشته است. صنعتى كه مىتوانست انتقال تكنولوژى را از همهجاى دنيا در زمانهاى طلايى به ايران منتقل كند. اما بهدليل رقابتهاى داخلى و نگرانی از دست دادن بازار و عقب افتادن از همكاران خود در آمار فروش در اين حوزه فرصتهای پیشرفت و توسعه را از دست داد. در نتیجه بهزودى با رقیبی مواجه مىشود بهنام «علم و دانش» كه ديگر با پول نمىتواند آن را بهدست آورد و با آن رقابت کند، بلکه در خوشبینانهترین حالت باید در خدمت علم و دانش باشد و این واقعیتی است که در طول تاریخ برای بسیاری از صنایع اتفاق افتاده و خواهد افتاد.
وی ادامه داد: مونتاژکنندگان فعلی موتورسیکلت در کشور اکثرا فروشنده موتورسیکلت بودهاند و شاید اگر از ابتدا تولیدکننده بودند، وضعیت امروز صنعت موتورسیکلت از سمت مونتاژ به تولید پیشرفت بیشتری کرده بود. البته در حال حاضر مونتاژکنندگان میگویند برای خودکفایی در حال تلاش هستیم و این جای امیدواری دارد. اما به شرطی که مسیر خودکفایی را اشتباهی طی نکنند و در حد شعار باقی نماند.
مونتاژکنندگان در هر صنعتی تا زمانی که دانش علمی و محیط زیستی خود را افزایش ندهند نمیتوانند پیشرفت خوبی داشته باشند. اگر امروز صنعتگران ایران به فکر جان هموطنان خود بودند و برای حفظ ایمنی بیشتر با هم رقابت کردند جای امیدواری است. اما، تا زمانی که تفکر فروش بیشتر باشد نتیجهاش این است که باید روی قیمت مانور دهند و این ممکن است از کیفیت محصولات خود بکاهند.
نژادیان تصریح کرد: این که فقط ادعای تمدن 2500 ساله داشته باشیم و به خود افتخار کنیم که هویت ایرانی-اسلامی داریم کافی نیست. زیرا، زمانی میتوانیم چنین ادعاهای بزرگی را داشته باشیم که علاوه بر فکر جان و مال مردم ایران، برای جان و مال همه مردم جهان نیز ارزش قائل باشیم. در نتیجه با چنین دیدگاهی، به فکر تولید محصول باکیفیت و پیشرفت و توسعه خواهیم بود تا علاوه بر تولید ناب به یک صادرکننده باانصاف نیز در منطقه خاورمیانه معرفی شویم.
وی افزود:در کنار نام هر کشوری، اولین چیزی که به اذهان خطور میکند مهم است. به فرض وقتی نام محصولات ژاپنی را میشنویم بهدنبال آن «کیفیت» در ذهنها نقش میبندد، وقتی نام محصولات آلمانی را میشنویم بلافاصله «قدرت» در ذهنها نقش میبندد. پس حداقل کاری کنیم که وقتی نام ایران شنیده میشود مردم دنیا «انصاف» را به یاد بیاورند. اگر این ملاک ما شد در نتیجه محصول باکیفیت طراحی و تولید خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج میبرد
پیشبینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است
پایان پیام/