مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دعوت برای پیوستن به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» شروع شد/ دولت جدید پاسخگو باشد

نژادیان: وقتی نظارت درست دولتی برای اثبات ادعاهای مونتاژکنندگان وجود ندارد، مردم باید خود مطالبه‌گری کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: وقتی یک چوب کبریت نمی‌شود از کشورهای مطرح در حوزه موتورسیکلت وارد کرد، چطور عده‌ای ادعای نمایندگی و واردات موتورسیکلت‌های برند را دارند؟ آیا نمی‌شود موتورسیکلتی در چین تولید شود و بعد از یک دور دریایی و ثبت شرکت در ترکیه و دبی مبداء را تغییر داد؟ این سوال‌هایی است که صحت و سقم آن باید بررسی و راستی‌آزمایی شود.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: دستگاه‌های مرتبط با صنعت موتورسیکلت باید درج نام کشور سازنده را در اسناد و مدارک موتورسیکلت‌ها و حتی بر روی قوای محرکه جدی بگیرند و ادعاهای اخذ نمایندگی و نام کشور سازنده را استعلام و راستی آزمایی کنند. همچنین باید بین کشور صاحب برند و کشور سازنده تفکیک قائل شد و در صورت واردات از کشورهای ثالث نام هر دو کشور و شرکت‌های اصلی و مونتاژکننده آن در مدارک موتورسیکلت درج شود.

حق خریدار است تا بداند موتورسیکلتی که به نام اورجینال و با قیمت نجومی می‌خرد (ساخت کدام کشور است؟ چه سالی ساخته شده است؟ کارخانه مادر ساخته یا کارخانه‌های تحت لیسانس؟ و تامین قطعات و خدمات آن چند سال است و…)

نژادیان افزود: شرکت‌ها باید برندی را که از کشورهای ثالث وارد می‌کنند و یا تحت لیسانس است، به‌طور صادقانه به خریداران و سازمان‌های مرتبط اعلام کنند. زیرا، این حق مصرف‌کننده است که بداند موتورسیکلتی که با قیمت‌های نجومی خرید می‌کند برای کجاست و آیا طی 10 سال آینده بامشکل تامین قطعه مواجه خواهد شد یا خیر؟

وی گفت: با توجه به این که دولت طی 8 سال گذشته در خصوص اخذ «گواهی فعالیت نمایندگی شرکت خارجی» و راستی‌آزمایی مدارک مونتاژکنندگان کوتاهی داشت، ازاین‌رو، یکی از کارهای مهم دولت جدید باید تعیین تکلیف این گواهی و روال دریافت آن باشد تا به اسم کشورهای صاحب‌نام در تولید موتورسیکلت حقی از مصرف‌کنندگان ضایع نشود. همچنین باید بررسی شود موتورسیکلت‌هایی که تا به امروز به‌عنوان کشورهای معروف و شرکت‌های برند فروخته شده است توسط کدام کشور و کدام کارخانه‌ها ساخته شده و در صورت مشخص شدن عدم صداقت باید از طریق صدا و سیما فراخوان داده شود و هر چه سریع‌تر نسبت به جبران خسارت به خریداران اقدام شود.

محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: در بند «ر» ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی آمده است:‌ واردات کالا‌های دارای نشانی یا نام یا علامت یا مشخصات دیگری بر روی خود کالا یا روی لفاف آن‌ها به‌منظور فراهم کردن موجبات اغفال خریدار و مصرف‌کننده نسبت به سازنده یا محل ساخت یا خواص یا مشخصات اصلی آن کالا ممنوع است.

وی عنوان کرد: علاوه‌بر قانون امور گمرکی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صراحت ورود برخی کالا‌ها به کشور را جزء مصادیق قاچاق دانسته است.

نژادیان افزود: بند «ث» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: آن کالا‌هایی که مشمول بند «ر» ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی هستند قاچاق تلقی می‌شود.

ممکن است نمایندگان شرکت‌ها و فروشندگان خرد موتورسیکلت سوال کنند که اگر شرکتی به ما دروغ گفت و ما هم اعتماد کردیم و به خریدار گفتیم تکلیف ما چه هست؟

پاسخ: با توجه به این که می‌دانید ایران تحریم بوده است باید تحقیق می‌کردید و یا موقع خرید از شرکت فاکتور، قرارداد، نامه یا… بگیرید و در آن جزییات محصولی که به نام ژاپنی یا اروپایی یا اورجینال به شما فروخته شده است درج شود. مانند: سال ساخت، کشور سازنده، تحت لیسانس است یا توسط شرکت مادر ساخته شده است و…

سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که برای شکایت و پیگیری هرگونه فساد اقتصادی و ظلم به خریدار با کجا باید تماس گرفت؟

به مراجع زیادی می‌توانید تماس بگیرید از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اطلاعات سپاه (تلفن: ۱۱۴)، وزارت اطلاعات (تلفن: ۱۱۳)، پلیس ۱۱۰ و…

آیا اگر شرکتی کالایی را با مارک ایرانی وارد کند مجاز است؟

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت اظهار کرد: واردات کالا با علائم و برند‌های داخلی مشمول بند «ر» ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی بوده و طبق قانون ورود آن‌ها به کشور ممنوع است.

وی گفت: همچنین طبق بند «ج» قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز: اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی‌ربط با قصد متقلبانه نیز مصداق قاچاق شناخته شده است.

مثال: به فرض ممکن است مونتاژکنندگان قطعه‌ای مانند چراغ و… را در چین سفارش داده و با برند ایرانی به کشور وارد کنند که بگویند ما ساخت داخل هم داشته‌ایم یا به فرض به‌دلیل کیفیت برتر کالای ایرانی این کار صورت پذیرد.

برای مشاهده قانون امور گمرکی اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده اخباری که مسئولان باید درباره «حقوق مصرف‌کنندگان» موتورسیکلت پیگیری کنند اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده خبرهای مربوط به «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» اینجا را کلیک کنید.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام سال ۱۴۰۲ رو شما وهمکارانتان تبریک عرض میکنم خواستم ببینم درمورد قرعه کشی موتور به کسانی که جریمه نشده اند چظور باید ثبت نام کرد چون من حدود بیست و نه ساله موتور دارم تا جای که استعلام کردم اصلا جریمه نشدم میشه راهنمایی کنید از خراسان رضوی قوچان مزاحم میشم باتشکر

    1. باسلام
      ضمن تشکر و تبریک عید نوروز، می توانید از روابط عمومی پلیس راهور سوال بفرمایید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا