مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آیا برای پرهیز از بیکاری نیروی کار، مونتاژکنندگان موتورسیکلت استفاده از برگه اسقاط خودرو را پذیرفتند؟

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن اشاره به موانع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: زمانی تولید موتورسیکلت افزایش می‌یابد که موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه مصرف خارج شوند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، بهمن ضیاءمقدم ضمن اشاره به موانع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: زمانی تولید موتورسیکلت افزایش می‌یابد که موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه مصرف خارج شوند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اظهار داشت: قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در مهر ماه سال 97 به تصویب رسید و بدون ارائه مهلت زمانی و آمادگی تولیدکنندگان در آبان ماه همان سال اجرایی شد.

وی افزود: اجرای این مصوبه شش ماه به طول انجامید و در سه ماه نخست اجرای آن، ملزومات موردنیاز از سوی تولیدکنندگان موتورسیکلت، مراکز اسقاط، ستاد اجرایی فرمان امام، پلیس راهور، حتی ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور به عنوان بانی از رده خارج سازی خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده فراهم نبود به طوری که ایجاد سامانه اسقاط نیز در مدت زمانی بیش از دو ماه عملیاتی شد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های اجرای این مصوبه موجب تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت‌سازی تا بهمن یا اواخر سال 97 شد، گفت: در اواخر سال 97 با حمایت وزارت صمت و ارائه مستنداتی، اجرای این مصوبه یک سال به تاخیر افتاد.

ضیاء مقدم در ادامه بیان کرد: در زمان اجرای این مصوبه در سال 98، مشکلات سامانه اسقاط از طریق ستاد مدیریت حمل ونقل مرتفع شد و مراکز اسقاط نیز با تصویب در ستاد بنیاد حمل‌ونقل، قادر به تامین برگه اسقاط خودرو به عنوان معادل شد.

وی با اشاره به جمعیت 16 هزار نفری نیروی کار شاغل در صنعت موتورسیکلت گفت: برای پرهیز از بیکاری نیروی کار و ایجاد معضلات اجتماعی، تولیدکنندگان استفاده از برگه اسقاط خودرو و معادل‌سازی آن با موتورسیکلت را پذیرفتند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران عنوان کرد: در حال حاضر موتورسیکلت در بازار فرسوده‌ها بهایی ندارد و از سوی دیگر، قیمت موتورسیکلت افزایش یافته و مهم‌تر از آن، ماده 8 آیین‌نامه هوای پاک مبنی بر لزوم اسقاط توسط مالکان موتورسیکلت‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، در حمایت از مصرف‌کنندگان کم‌درآمد حذف و با حذف سن فرسودگی، اسقاط منوط به اخذ معاینه فنی شد.

ضیاء مقدم با بیان اینکه یک بازوی موثر نظارتی بر اجرای معاینه فنی موتورسیکلت.وجود ندارد، گفت: اخذ معاینه فنی موتورسیکلت الزامی است اما آماری مبنی بر مراجعه مالکان برای دریافت معاینه فنی موتورسیکلت‌هایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکنون به ازای تولید هفت موتورسیکلت یک خودرو اسقاط می‌شود و از دو سال و نیم گذشته تاکنون، پلاک گذاری هفت دستگاه موتورسیکلت منوط به خرید برگ اسقاط یک دستگاه خودرو شده است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان خاطرنشان کرد: زمانی تولید موتورسیکلت افزایش می‌یابد که موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه مصرف خارج شوند. با حذف سن فرسودگی، تردد و خرید و فروش موتورسیکلت‌های با عمر 10 و 15 سال آزاد شد و بازار تقاضایی برای تولید موتورسیکلت نو وجود ندارد. تعمیرات موتورسیکلت با هزینه‌ای حدود یک میلیون تومان جایگزین خرید موتورسیکلت‌های کنونی با کف قیمتی 20 میلیون تومان شده است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا