مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرمایه‌گذاری یاماها در تولید موتورسیکلت سه‌ چرخ

به گزارش موتورسيكلت نيوز، با وجود فروش خوب یاماها در زمینه موتور‌سیکلت که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشت، برند ژاپنی به دنبال راه‌های غیر معمول برای افزایش درآمد خود شد. یکی از این راه‌ها به نظر می‌رسد تلاش برای گسترش زیرمجموعه‌های تولید سه‌چرخ‌های مدرن و جذب مشتری‌های جدید باشد. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد یاماها به دنبال تصاحب شرکت کوچک نروژی برودلی‌تک (BrudeliTech) است که موتورسیکلت‌های سه‌چرخه‌ بر مبنای تجهیزات فنی برند KTM تولید می‌کند.

برودلی‌تک در سال ۲۰۰۱ توسط جیر برودلی تأسیس شد که اکنون تنها کارمند تمام‌وقت این شرکت است. علاقه‌مندی برودلی به وسایل نقلیه غیر متعارف در اواخر دهه ۹۰ میلادی به وجود آمد؛ زمانی که او با دوچرخه ارتش سوئد روبرو شد درحالی‌که قسمت جلوی آن برای اسکی باز شده بود. برودلی با پیشینه قوی در مهندسی و اشتیاقی که برای تولید موتورسیکلت داشت، تصمیم گرفت موتورسیکلت‌های نامتعارف را طراحی و توسعه دهد. برودلی در سال ۲۰۰۱ با مشارکت جتیل اید (Kjetil Eide) اقدام به تأسیس شرکت برودلی‌تک کرد و با اولین پیشنهاد دریافتی فعالیت آن آغاز شد.

B0024P 0019

در ماه فوریه سال ۲۰۰۳، برودلی اولین پروتوتایپ مقیاس واقعی سه‌چرخه را کامل کرد؛ یک خودروی زمستانی که بر اساس مدل همه‌جارو (ATV) پولاریس تریل بلیزر ساخته شده بود. برودلی‌تک در ادامه با هدف تولید یک خودروی مفهومی جدید، همکاری خود را با شرکت طراحی برجسته نروژی یعنی هرید دیزاین (Hareide Design) آغاز کرد. در نتیجه این همکاری یک پروتوتایپ جدید ساخته شد که نه‌تنها کوتاه‌تر و ظریف‌تر از نمونه اولیه بود، بلکه به لطف طراحی صنعتی هرید دیزاین عملکرد بسیار بهتری نیز داشت.

محصول نهایی این شرکت با نام برودلی 625L، سال ۲۰۰۵ در نمایشگاه EICMA رونمایی شد. مدت کوتاهی پس از آن، سرمایه‌گذاران بزرگ‌تری در لیست سهام‌داران برودلی‌تک قرار گرفتند و این شرکت شروع به کار روی یک طرح مهم‍‌تر برای تولید کرد. موتورسیکلت جدید بر اساس نمونه اولیه برودلی 625 و سوپرموتور KTM 690 طراحی شده بود که بعدها برودلی 654L لینستر نامیده شد. در نمایشگاه اینترموت ۲۰۰۸، برودلی‌تک از سه‌چرخه کج 654L با پیشرانه چهارزمانه تک‌سیلندر و حجم ۶۵۴.۷ سی‌سی رونمایی کرد که قادر بود در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند. بیشینه سرعت این سه‌چرخه بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بود و می‌توانست تا ۴۵ درجه خم شود درحالی‌که کف آن به موازات زمین باقی می‌ماند.

در سال ۲۰۱۰، کسب‌وکار شرکت تحت بازسازی مالی قرار گرفت و جیر برودلی تنها مالک این شرکت شد. طی دو سال پس از آن، برودلی‌تک به کسب‌وکار مشاوره خودرو پرداخت و در این حوزه رشد بسیار خوبی داشت. متأسفانه وقوع آتش‌سوزی در این شرکت باعث تخریب کامل کارخانه، تجهیزات و قطعات آن شد. پس از آتش‌سوزی، برودلی‌تک زمان خود را بین تحقیق و توسعه خودروهای سه‌چرخه و مشاوره خودرو تقسیم‌بندی کرد. این روند تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت؛ هنگامی که یاماها وارد شد و تمامی مایملک برودلی‌تک از جمله سهام، کارخانه و کلیه دارایی‌ها را خرید.

با معرفی سه‌چرخه نسبتا جدید یاماها با نام نیکن (Niken)، این شرکت به‌وضوح علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی بازار سه‌چرخه محسوب می‌شود و به دست آوردن برودلی‌تک نیز نشان می‌دهد علاقه زیادی به گسترش زیرمجموعه‌های خود و تولید وسایل نقلیه غیرمتعارف دارد. از آن‌جا که تفاوت‌های زیادی بین یاماها نیکن و برودلی 654L وجود دارد، ممکن است یاماها بخواهد از عناصر طراحی اختصاصی لینستر در پیشنهادات آینده خود استفاده کند.

جیر برودلی درباره این الحاق گفت:

من این را به‌عنوان افتخاری باورنکردنی برای خود می‌دانم که یاماها تصمیم گرفته است کاری را که ما در نروژ شروع کردیم، به دست آورد. با شناختی که از شایستگی، دانش و شور و شوق یاماها داریم، هیجان‌انگیز خواهد بود که محصولات آینده این غول موتورسیکلت ژاپنی را ببینیم.

در حال حاضر هدف نهایی یاماها مشخص نیست؛ اما همان‌طور که این شرکت به خرید انواع طرح‌های اختصاصی اقدام می‌کند، کمک می‌کند این پاسخ برای ما آشکارتر شود. هنوز یاماها اطلاعاتی در مورد نوع استفاده از طرح برودلی ارائه نداده است و مشخص نیست که آیا از آن در وسایل نقلیه جاده‌ای استفاده می‌کند یا دقیقا به همان شکلی که برودلی‌تک ارائه می‌داد. در آینده خبررسانی بیش‌تری در این زمینه خواهد شد.

نويسنده: ابوالقاسم اسلامى

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا