مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اگر موتورسیکلت انژکتوری دارید این خبر مهم را بخوانید

صاحبان موتورسیکلت‌های انژکتوری با رعایت چند نکته می‌توانند این وسیله‌نقلیه را از خراب شدن محافظت کنند. در ادامه خبر نکات مهم بیان شده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از قطعه نیوز، حدود 5 سال است که موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای کاربراتوری به بازار آمده‌اند و موتورسیکلت نو با سیستم کاربراتوری در بازار وجود ندارد. با این حال هنوز عده‌ای از خریداران درباره اینکه کارایی انژکتوری از کاربراتوری بیشتر است یا خیر تردید دارند.

این تردید وقتی قوت می‌گیرد که تعمیرکاران موتورسیکلت به عنوان مشاوران عامه مردم به آنها مشورت می‌دهند که سیستم انژکتوری کارایی خوبی ندارد و تعمیر آن نیز با مشکل روبه‌رو است.

كاربراتورها سیستم‌های ساده و ارزان برای كنترل انتقال هوا و سوخت به موتور هستند، اما دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا قدرت کافی و آلایندگی كم ایجاد کنند. علاوه بر آن، سیستم‌های كاربراتوری به مراقبت، تعمیر، شستشو و تنظیم دائم نیاز دارند.

واكنش کند، سرعت و شتاب ضعیف، روشن شدن سخت در هوای سرد و مصرف بالای سوخت از دیگر ویژگی‌های سیستم‌های كاربراتوری است. قدرت زیاد، حرکت نرم، کارآمدی بالا و كاهش مصرف سوخت نیز از ویژگی‌های موتورسیکلت‌های دارای سیستم‌های انژکتوری است.

تعمیرکاران در برابر تغییرات تکنولوژی مقاومت می‌کنند

یک کارشناس صنعت موتورسیکلت درباره علت تردیدهای موجود در بازار در برابر استفاده از موتورسیکلت‌های انژکتوری گفت: مکانیک‌ها مقاومت زیادی در برابر تغییرات جدید دارند و در تعمیر موتورسیکلت انژکتوری نابلد هستند، درواقع تعمیر نوع کاربراتوری برای آنها آسان‌تر است.

رضا سمیع‌فر ادامه داد: از آنجا که چراغ چک موتورهای انژکتوری برای هشدار درباره بنزین روشن می‌شود و سیستم الکترونیکی و سوخت‌رسانی پیچیده‌تری دارند، تعمیر آن برای تعمیرکاران کار دشوارتری به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: موتورسیکلت‌های انژکتوری مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و شتاب بهتری دارند و در دراز مدت برای مالکان خود دردسر کمتری درست می‌کنند اما موتورسیکلت‌های کاربراتوری مشکلات زیادی دارند. برای مثال روشن شدن آن در هوای سرد تمهیدات خود را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: مقاومت تعمیرکاران در برابر سیستم‌های انژکتوری در زمان تولید خودروی انژکتوری نیز اتفاق افتاد. برای مثال در ابتدای تبدیل پرایدهای کاربراتوری به انژکتوری مردم شایعاتی درباره عملکرد آن شنیده و باور کرده بودند.

باک بنزین موتورسیکلت‌های انژکتوری نباید خالی شود

وی افزود: ابتدای تولید خودروی انژکتوری نیز مکانیک‌ها مقاومت نشان می‌دادند. چراکه به تنظیم دلکو و پلاتین عادت کرده بودند و کاربراتور را شستشو می‌دادند و تنظیم می‌کردند. اما در سیستم انژکتوری سوخت‌رسانی خودرو تغییر کرده بود.

سمیع‌فر گفت: اکنون موتوسیکلت‌ کاربراتوری در بازار موجود نیست و مقاومت مکانیک‌ها در این زمینه بی فایده است.

وی عنوان کرد: صاحبان موتورسیکلت‌های انژکتوری با رعایت چند نکته می‌توانند این وسیله نقلیه را از خراب شدن محافظت کنند.

برای مثال دارندگان این وسیله نقلیه نباید اجازه دهند باک بنزین خالی شود. چراکه در این صورت چراغ چک روشن می‌شود و باید دیاگ بزنند تا خطای داده شده پاک شود.

نکات بسیار مهم در نگهداری موتورسیکلت‌های انژکتوری 

شرکت سهند سیکلت سپاهان از تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز در سایت خود چند نکته درباره نگهداری موتورسیکلت‌های انژکتوری بیان کرده است که در ادامه می‌خوانید.

  • برای حفظ و طولانی شدن عمر موتورسیکلت به مدت زمان آببندی اهمیت ویژه ای دهید و نکات آورده شده در دفترچه راهنما را بدقت مطالعه کنید.
  • به جدول نگهداری و تعمیرات را با توجه به فرکانس زمانی برای عملکرد بهتر موتور سیکلت مراجعه کنید.
  • قبل از هر استفاده از موتور سیکلت موارد آورده شده در دفترچه راهنما بررسی کنید سپس سواری را اغاز کنید.
  • در مدت زمان تعویض روغن انجین طبق جدول آورده شده فرکانس زمانی و نوع روغن مناسب موتور دقت زیادی شود.
  • در شستشو موتور سیکلت مراقب قسمت های الکتریکی و برقی باشید که آب به صورت مستقیم به آنها پاشیده نشود و از شستشوی موتور سیکلت در کارواش با آب فشار قوی جدا خوداری فرمایید.
  • عملکرد موتور سیکلت های انژکتوری به شدت به باطری بستگی دارد و در انتخاب باتری مناسب دقت لازم را داشته باشید.
  • از شستشوی موتور سیکلت در کارواش با آب فشار قوی جدا خوداری فرمایید.
  • به هیچ عنوان اجازه ندهید بنزین موتور سیکلت به انتها برسد و همیشه قبل از اتمام (حدود 1 لیتر باقی مانده) اقدام به سوخت گیری فرمایید (تخلیه کامل مخزن سوخت باعث آسیب پمپ بنزین میشود)
  • از پر کردن بیش از حد مخزن سوخت بپرهیزید زیرا باعث پاشیده شدن بنزین به قسمت های رنگی موتور سیکلت شده و از بین رفتن رنگ اولیه کارو ها میشود.
  • از باز گذاشتن سوییچ در حالت ON به مدت طولانی مدت که باعث خالی شدن باطری و عملکرد ضعیف آن میشود خود داری فرمایید.
  • در صورت بد روشن شدن یا بد کار کردن انجین حتما در اسرع وقت به تعمیرگاه مجاز برای رفع عیب مراجعه فرمایید
  • ترمز های موتور سیکلت را همیشه قبل از رانندگی امتحان کنید.
  • در صورت شنیده شدن صداهای ناهنجار و عملکرد نامناسب قسمت های مختلف به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید
  • در صورت روشن شدن چراغ چک انژکتور موتور حتما از سواری با موتور سیکلت اجتناب نمایید و در اسرع به تعمیرگاه مجاز برای رفع مشکل مراجعه کنید.
  • از قطعات غیر اصلی و تقلبی در اجزای موتور به هیچ وجه استفاده نکنید که باعث صدمه رسیدن به موتور سیکلت میشود.
  • در زمان استفاده نکردن طولانی مدت از موتور سیکلت مخزن سوخت و اتصالات را تخلیه نمایید و باطری موتور سیکلت را جدا نمایید و هر 3 ماه یکبار شارژ نمایید.
  • بهترا است بعد از هر یک ساعت رانندگی مستمر با موتور سیکلت 10 دقیقه انجین را خاموش کنید و استراحت کنید.
  • در مسیر های طولانی با سرعت یکنواخت حرکت ننمایید (برای روغن کاری بهتر انجین)
  • در صورت نداشتن تخصص کافی در قسمت های تعمیر و نگهداری موتور سیکلت حتما به یک تعمیرگاه برای انجام سرویس های ادواری و تعمیرات مراجعه کنید.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
سهند سیکلت سپاهانقطعه نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام.من موتورم رو تازه خریدم نصف بیشتر باک پرستش ولی چراغ بنزین روی دوخط پایانی هستش میشه راهنمای کنید ممنون میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا