مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جزئیات اصلاح طبقه‌بندی انواع گواهینامه جهت ایجاد شرایط قانونی و فضای انگیزشی برای تولیدکنندگان موتورسیکلت و بهره‌برداران چه بود؟

باتوجه به بازنگری صورت گرفته در طبقه‌بندی انواع گواهینامه موتورسیکلت، وزارت کشور متن اصلاحی آیین نامه صدور انواع گواهينامه مربوطه را به هیئت دولت ارائه نموده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، به تعبیر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای است مجهز به قوای محرکه، دارای دو محور و وزن خالص حداکثر (۵۵۰) کیلوگرم که برای حرکت در معابر عمومی طراحی گردیده است. در چهارچرخ‌های موتوری الکتریکی، وزن باطری‌ها به وزن وسیله نقلیه افزوده می‌شود و نباید دارای توان بیش از (۱۵) کیلووات باشد.

مطابق آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی، صرفاً یک نوع گواهینامه برای رانندگی با موتورسیکلت در نظر گرفته شده است. بر این اساس، دارنده گواهینامه مجاز است با موتورسیکلت‌های تا حجم (۲۰۰) سی‌سی رانندگی نموده و پس از سه سال از اخذ گواهینامه و رسیدن به سن ۲۳ سال تمام می‌تواند با موتورسیکلت‌های با حجم موتور بیش از (۲۰۰) سی‌سی رانندگی نماید.

در چند سال اخیر، استفاده از موتورسیکلت در نظام حمل‌ونقل در کنار تولید و ورود انواع موتورسیکلت‌های با حجم، نوع سوخت متفاوت(بنزینی و برقی) و تنوع شکل و کاربری آن ها بسیار گسترش یافته است به‌گونه‌ای که شاید بتوان اذعان نمود بخشی از مشکلات و مسائل مختلف ترافیک مانند چالش‌های مربوط به فضای پارک حاشیه‌ای و آلودگی هوا در زمره استفاده از موتورسیکلت‌های با استاندارد آلودگی بالا و به ویژه، موتورسیکلت‌های برقی می‌باشد.

در همین راستا و به منظور فراهم آوردن شرایط قانونی و فضای انگیزشی برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران و نیز ساماندهی موتورسیکلت، وزارت کشور نسبت به اصلاح طبقه‌بندی انواع گواهینامه موتورسیکلت (دوچرخ، سه‌چرخ، چهارچرخ، برقی و بنزینی) با همکاری نیروی انتظامی اقدام کرد، در حال حاضر نیز متن اصلاحی آیین نامه مربوط به انواع گواهينامه این وسیله نقلیه موتوری را جهت سیر مراحل تصویب به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است این متن پیشنهادی، مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت طی می کند.

برای اطلاع از جزئیات اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
پایگاه اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا