روشهای تقویت شتاب موتورسیکلتها

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از وسیلهنقلیه موتورسیکلت استفاده میکنید و علاقهمند هستید که سرعت و شتاب بیشتری را در حین رانندگی با موتورسیکلت خود تجربه کنید، میتوانید با مطالعه این متن روشهای تقویت شتاب موتورسیکلت را پیدا کنید.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل ازآموزشگاه فنآموزان، موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیهای است که به وسیله یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه به عنوان یک وسیله برای جابهجایی افراد مورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله نقلیه در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد و علاوه بر مصرف سوخت کم و ارزان قیمت بودن در بعضی از مواقع بسیار کاربردی میباشد.
اولین موتورسیکلت در کشور آلمان توسط دو مخترع آلمانی در سال 1885 ساخته شد، موتور اولیهای که توسط این مخترعان طراحی شد، شبیه به یک دوچرخه بود که مخترعان آن را ریت واگن نامیدند، موتور سیکلتها مزایایی زیادی دارند، که از جمله آنها میتوان به صرفه جویی در سوخت، امکان جابهجایی سریع با آنها، دارا بودن هزینههای کمتر نسبت به خودروها و … اشاره کرد.
یکی از عوامل مهم در کیفیت موتور سیکلتها سرعت یا شتاب آنها میباشد، به طور طبع تمام اشخاصی که از موتور سیکلت برای جابهجایی و عبور و مرور استفاده میکنند و یا متقاضی خرید این وسیله نقلیه میباشند، تمایل دارند که شتاب و قدرت موتور سیکلت آنها زیاد و مناسب باشد.
بالا بودن کیفیت سرعت و شتاب به ویژه برای اشخاصی که از موتور سیکلت برای شرکت در مسابقههای ورزشی و موتور سواری استفاده میکنند، بسیار پراهمیت است؛ اما طبیعی است که با گذشت زمان و به وجود آمدن یک سری مشکلات یا فرسودگیها باعث کاهش شتاب موتور سیکلت میشود،.
در این مطلب قصد داریم که به علت کم شدن شتاب موتور سیکلت و روشهای رفع آن به طور مفصل و جامع بپردازیم، اما برای درک بهتر علل و روشها بهتر است که ابتدا به یک آشنایی اجمالی و تعریف مختصری از اجزا و قطعات موتور سیکلت بپردازیم.

اجزا و قطعات موتورسیکلت
موتور یا Engine
موتور در دستگاه موتور سیکلت وظیفه کنترل کردن انتقال و سایر فرآیندهای مربوط به کار این وسیله نقلیه را بر عهده دارد، موتورِ موتور سیکلت از بخشهایی مثل شیر که نقش احتراق در گردش هوا و سوخت رسانی به قسمتهای دیگر موتور را دارد، تشکیل شده است. موتور یکی از قطعههای مهم و اصلی تشکیل دهنده هر وسیله نقلیه از جمله موتور سیکلت میباشد.
کاربراتور موتورسیکلت
کاربراتور موتور سیکلت در واقع بخشی از موتور است که شامل شیرها، محفظهها و یک سری لولههایی میباشد که این مجموعه ذکر شده توانایی ترکیب و مخلوط کردن هوا و سوخت را در جهت کمک به موتور در فرآیند احتراق دارند.
سیلندر موتورسیکلت
موتورِ هر موتور سیکلت معمولا دارای 2 سیلندر است که در واقع نقش سیلندر در موتور مشابه نقش کبد در بدن انسان است، بعضی از موتورهای خاص و فانتزی و یا موتورهای مسابقه میتوانند تا 6 سیلندر نیز داشته باشند.
پیستون موتورسیکلت
وظیفه پیستون این است که با انجام حرکات نوسانی بالا و پایین داخل سیلندر باعث انتقال حرکت انرژی از موتور به سایر بخشها میشوند، علاوه بر این انجام این حرکت نوسانی که به صورت بالا پایینی شدن انجام میشود، به حرکت تایرها نیز کمک میکند.
مخزن سوخت
مخزن سوخت که به راحتی بر روی بدنه موتور سیکلت قابل مشاهده است، معمولا از جنس فلزهای محکم میباشند و با توجه به ظرفیت موتور گنجایش مقدار مشخصی از سوخت را دارد و میتواند سوخت را در خود ذخیره کند.
فیلترهای روغن و سوخت
در موتور سیکلت یک سری فیلترهایی وجود دارد که به منظور جلوگیری از مخلوط شدن گرد و غبار و سایر ذرات در روغن و سوخت به کار میرود.
چرخها یا wheels
همهی موتور سیکلتها دارای دو چرخ هستند و قسمت جلویی و عقب موتور که شامل قطعاتی مثل تایر، رینگ، توپی و … است، به حرکت کشویی موتور کمک میکند.
دستگیرههای موتورسیکلت
موتور سیکلت نیز مانند خودرو که با فرمان هدایت میشود، دارای دستههایی است که کار فرمان را در خودرو انجام میدهند، و به موتور سوار در کنترل کردن و حفظ تعادل در حین رانندگی کمک میکنند، علاوه بر این، این دستهها توانایی کنترل، کاهش و افزایش سرعت و شتاب را نیز دارند.
کیلومتر شمار موتورسیکلت
کیلومتر شمار که به آن سرعت سنج نیز گفته میشود، یک وسیله دیجیتالی است که برای نشان دادن میزان سرعت و عملکرد چراغها و راهنمایی کردن راننده در وسط فرمان قرار میگیرد.
ترمز موتورسیکلت
هر وسیله نقلیهای برای این که از حرکت بایستد نیاز به ترمز دارد، ترمز در موتور سیکلت نیز در کنترل سرعت و نیز در مواقعی که باید ناگهان موتور را از حرکت بازدارید به شما کمک خواهد کرد، ترمزها در موتور سیکلت به دو نوع دیسکی و درام تقسیم بندی میشوند.
باتری موتورسیکلت
موتورسیکلتها با توجه به جثه کوچک باتری کوچکی هم در مقایسه با اتومبیلهای سواری دارند، که معمولا در اکثر مدلهای موتور سیکلت از باتری 12 ولت با 6 سلول دارای اسید سولفریک استفاده میشود.

روشهای تقویت شتاب موتورسیکلت
بعد از آشنایی با قطعات موتور سیکلت و کارکرد آنها میتوانیم به بحث اصلی یعنی روشهای رفع کاهش شتاب موتور سیکلت اشاره کنیم، روشهای مختلفی برای رفع کاهش شتاب موتور سیکلت وجود دارد که بعضی از این روشها به سادگی انجام میشوند و برخی نیز پیچیده هستند، در ادامه با این روشها آشنا خواهید شد.
حذف وسایل اضافی
یکی از عواملی که میتواند باعث کاهش شتاب موتور سیکلت شود، وجود وسایل اضافی و سنگین و نیز قطعات سنگین بر روی دستگاه باشد. هر چه وزن موتور سیکلت بیشتر شود، موتور مجبور است توان بیشتری برای به حرکت درآوردن موتور سیکلت صرف کند و استفاده بیش از حد توان از موتور در دراز مدت باعث کاهش شتاب اولیه موتور سیکلت خواهد شد.
بنابراین بهتر است با تهیه قطعات سبکتر برای موتور سیکلت خود وزن آن را کم کنید تا فشار از روی موتور برداشته شود؛ یعنی بهتر است تمام وسایل که باعث وارد شدن فشار اضافه و یا مقاومت در برابر جریان هوا میشود را حذف کنید.
از جمله وسایلی که اضافه محسوب میشوند میتوان به آینههای سنگین، طلق زمستانی، بادگیر و … اشاره کرد. وزن موتور سیکلت و همچنین وزن سر نشین عامل مهم و تاثیر گذاری در افزایش سرعت و شتاب موتور میباشد و هر چه وزن کمتر باشد، باعث تقویت شتاب موتور سیکلت خواهد شد.
افزایش کیفیت سوخت
کیفیت و میزان اشتعال سوخت در قدرت و افزایش گشتاور موتور سیکلت اهمیت زیادی دارد. اگر میخواهید موتور سیکلت خود را قویتر کنید تا شتاب و قدرت بیشتری داشته باشد، بهتر است از بنزین با کیفیت بالا استفاده کنید. جهت این امر بنزینهای سوپر با عدد اکتان بالا که درجه اشتعال بالایی دارند، مناسب میباشد.
اگر از بنزین بی کیفیت و ناخالص استفاده کنید، درون باک موتور سیکلت زنگ زدگی به وجود خواهد آمد که وجود زنگار در داخل باک باعث میشود که درصد اوکتان بنزین کاهش پیدا کند و این زنگار با بنزین واکنش شیمیایی میدهد که علاوه بر آثار زیست محیطی مخرب و به وجود آمدن بیماریها باعث کاهش شتاب و قدرت موتور سیکلت نیز میشود.
توصیه میگردد که اگر به دنبال افزایش قدرت و تقویت شتاب موتور سیکلت هستید، از گاز نیتروژن استفاده نمایید؛ یعنی داخل سیلندر موتور سیکلت مقداری گاز نیتروژن وارد کنید که البته میزان وارد کردن این نیتروژن باید دقیق و محاسبه شده باشد، زیرا اگر بدون محاسبه این کار را انجام دهید خسارات مالی و جانی زیادی میتواند به بار آورد و حتی باعث به وجود آمدن انفجار گردد.
تمیز کردن فیلتر هوا و کاربراتور
فیلتر هوا که در ابتدای مطلب به آن به صورت مختصر اشاره کردیم، وظیفه دارد که از ورود گرد و غبار و ذرات دیگر به داخل محفظه احتراق موتور سیکلت جلوگیری نماید. نقش فیلتر هوا در موتور سیکلت همانند شش در بدن انسان است، وجود ترکیب مناسب سوخت و هوا به اندازه کیفیت و خالص بودن بنزین در افزایش قدرت و شتاب موتور سیکلت تاثیرگذار و با اهمیت است.
اگر کاربراتور موتور سیکلت نتواند به درستی فرآیند ترکیب هوا و بنزین را انجام دهد و نسبت ترکیب هوا و بنزین مناسب نباشد، باعث میشود نقطه اشتعال بنزین کاهش یابد و کاهش نقطه اشتعال باعث به وجود آمدن انفجار ضعیف در محفظه سیلندر خواهد شد و در پی این امر از میزان قدرت، گشتاور و شتاب موتور سیکلت کم خواهد شد.
هر چه قدر فیلتر هوا کار تصفیه هوای ورودی را بهتر انجام دهد، کیفیت بنزین بالاتر خواهد رفت و زمانی که فیلتر هوا کثیف است مقدار هوای عبوری از فیلتر کاهش پیدا میکند که این امر باعث میگردد میزان ترکیب هوا و بنزین تغییر کند.
معمولاً توصیه میشود که به ازای هر 5000 کیلومتر کار کرد موتور سیکلت فیلتر هوا را به وسیله شناور کردن آن در بنزین تمیز نمایید و کاربراتور را نیز لازم است که به ازای هر 12000 کیلومتر کارکرد موتور سیکلت تمیز نمایید.
همچنین برای تقویت کاربراتور موتور سیکلت می توانید قبل از محل ورود بنزین به کاربراتور یک فیلتر کاغذی استاندارد قرار دهید.
تعویض شمع
شمع موتور سیکلت یکی از قطعات و بخشهایی است که باعث کمک کردن به فرآیند سوخت بنزین و بهتر انجام شدن آن میشود. شمعهای معمولی که در ولتاژهای 50 هزار ولتی تولید جرقه میکنند، جرقههای کوچیکی ایجاد میکنند.
هرچه جرقه بزرگتر باشد بهتر است، زیرا باعث میشود سوختی که به محفظه سیلندر وارد میگردد دچار انفجار کاملتری شود که این امر باعث تقویت قدرت و شتاب موتور سیکلت میشود.
بهترین نوع شمعهای مورد استفاده در موتورسیکلتها شمعهای سوزنی ایریدیوم که دارای یک الی چهار الکترود هستند میباشد. این شمعها توانایی این را دارند که جرقههایی ده برابر بزرگتر از شمعهای معمولی B8RTC ایجاد کنند.
همچنین یکی دیگر از مواردی که در ارتباط با شمعها باعث کاهش راندمان و شتاب موتور سیکلت میشود، پلاتینهای شمع میباشد. برای عملکرد درست شمعها خوب است که به صورت منظم شمع تعویض گردد، زمان مناسب برای تعویض شمع بعد از هر 10000 کیلومتر کارکرد موتور سیکلت میباشد.
آیرودینامیک مناسب
شکل آیرودینامیکی موتورسیکلت نیز از عواملی است که در میزان سرعت و شتاب موتور سیکلت تاثیر دارد؛ به این صورت که هر چه قدر ارتفاع بدنه موتور سیکلت از سطح زمین کاهش یابد، سرعت و شتاب بیشتر خواهد شد.
علاوه بر این اگر سطحهای جانبی موتور سیکلت توسط کایتهای با کیفیت و مرغوبی پوشیده گردد، میزان جریان هوای کمتری به سمت قطعات نفوذ میکند؛ در نتیجه سرعت و شتاب زیاد میشود.
انجام گریس کاری موتورسیکلت
روانکاری کردن قسمتهایی از موتورسیکلت که متحرک هستند، تاثیر مناسبی بر روی تقویت شتاب و عملکرد موتور سیکلت دارد. اگر روان کاری قسمتهای متحرک به صورت منظم و دورهای انجام نشود، باعث میشود که بین قطعات اصطکاک به وجود بیاید و باعث کاهش سرعت و شتاب موتور سیکلت شود.
بنابراین لازم است که برای تقویت موتور سیکلت همیشه قسمتهای توپیهای چرخ را بعد از هر 5000 کیلومتر کارکرد موتور سیکلت با استفاده از گریس نسوز اورجینال و با کیفیت، روان کاری نمایید.
قسمتهای دوشاخ عقب و قسمت گردن فرمان را هم باید بعد از هر 10000 هزار کیلومتر کارکرد موتور سیکلت گریس کاری و روان کاری کنید و زنجیر چرخ موتورسیکلت را نیز بعد از هر 1000 کیلومتر کارکرد موتور سیکلت به وسیله روغن موتور به منظور روان کاری آغشته نمایید.
استفاده از رینگ و لاستیک مناسب
گاهی اوقات شرکتهای تولید کننده موتور سیکلت برای این که هزینه تمام شده محصول را کاهش دهند، از نمونههای ارزان قیمت و بیکیفیت رینگ برای موتور سیکلتها استفاده میکنند.
وقتی رینگ نامناسب بر روی موتور سیکلت باشد قطعاً سیستم تعلیق و سایر سیستمهای جدید نیز عملکرد چندان مناسبی نخواهند داشت. در این راستا برای تقویت موتور سیکلت و افزایش سرعت و شتاب آن میتوانید رینگهای فوق سبک با جنسهای مرغوب تهیه کنید و در موتور سیکلت خود از آن استفاده کنید.
با انجام این کار تفاوت شتاب و سرعت در موتور سیکلت را به صورت واضح حس خواهید کرد. رینگهای فوق سبک که معمولاً جنس آلومینیومی دارند، چون وزن کمی دارند باعث میشوند که نیروی حرکت تولید شده توسط موتور هدر نرود.
البته قابل ذکر است که رینگ خوب در صورتی عملکرد خوب دارد که لاستیک هایی از جنس مناسب و دارای مقدار باد کافی بر روی موتور سیکلت وجود داشته باشد تا رینگ درون آن جای بگیرد.
هر لاستیک برای هدف خاص و مسیرها و آب و هوای خاصی طراحی میشود و باید هر لاستیک مناسب شرایط خاص استفاده گردد. معمولاً لاستیکهایی که عرض کمی دارند و عاج آنها کم عمق است، چون با هدف کاهش اصطکاک طراحی میشوند، باعث افزایش سرعت و تقویت شتاب موتورسیکلت میشوند.
تغییر دادن خورشیدی
یکی دیگر از روشهایی که باعث تقویت موتور سیکلت و افزایش شتاب آن میشود، تغییر خورشیدی عقب یا جلوی موتور میباشد که با هزینه بسیار اندکی قابل انجام است،.
خورشیدی یا چرخ دنده قسمت جلویی موتورسیکلت هر چقدر بزرگتر باشد و یا خورشیدی قسمت عقب موتور سیکلت هر چه قدر کوچکتر باشد به همان میزان سرعت و شتاب موتور سیکلت افزایش خواهد یافت.
البته بزرگتر کردن بیش از حد چرخ دنده جلویی یا کوچک کردن زیاد چرخ دنده عقب باعث کاهش قدرت موتور می گردد و در مواقعی که موتور از سربالایی ها عبور میکند و یا به صورت دو ترکه حرکت میکند فشار بیشتری به انجین وارد میگردد.
اگر خورشیدی یا چرخ دنده قسمت جلویی بزرگتر از چرخ دنده عقب باشد، باعث ایجاد استهلاک در موتور میشود،. برای افزایش سرعت و شتاب باید چرخ دنده جلویی یک شماره بزرگتر و یا چرخ دنده قسمت عقب موتور سیکلت را یک شماره کوچک نمایید.
توجه داشته باشید که تغییر دادن خورشیدی یا چرخ دنده به صورت غیر اصولی باعث میشود فشار وارد شده به میل لنگ، شاتون و گیربکس افزایش یابد، در نتیجه موتور دچار آسیبهای جدی میگردد،
تغییر گیربکس
برای موتورسیکلتها با توجه به اساس و رده موتورسیکلتها توسط شرکتهای سازنده گیربکسهای متفاوتی بر روی موتور سیکلت قرار داده میشود.، برای موتور سیکلتهای معمولی معمولاً گیربکسهای قدرتی به کار برده میشود که برای ماکسیمم سرعت حدود 95 کیلومتر طراحی میشود.
بعضی از شرکتها گیربکس های دارای 5 یا 6 دنده بر روی موتور سیکلتهای معمولی داخل شهری طراحی میکنند، که این امر به این جهت است که اگر شخصی تمایل داشت با سرعت و شتاب بالاتری رانندگی کند بتواند با افزایش حجم سیلندر ( برای مثال افزایش حجم از 200 سی سی به 250 سیسی ) در دنده 5 یا 6 حدود 5 الی 10 درصد سرعت و شتاب را افزایش دهند.
البته این موضوع به این معنا نیست که اگر موتور سیکلت تعداد دندههای بیشتری داشته باشد، سرعت و شتاب بیشتری خواهد داشت. بلکه تعداد دندههای بیشتر با کنترل تقسیم سرعت و قدرت باعث تاثیر بر مصرف بهینه سوخت میگردد و باعث میشود که در سرعتها و شتابهای بالا مثلا ۸۰ کیلومتر لرزش کم شود و موتور به صورت نرم کار کند.
اضافه کردن اگزوز
اگزوز یک قطعهای است که در صورتی که آن را روی موتور سیکلت اضافه کنید، وظیفه دارد که دودهای حاصل از احتراق بنزین از محل خروجی محفظه احتراق و رساندن هوا را خارج کند.
نقش اگزوز در میزان شتاب وسیله نقلیه غیر قابل چشم پوشی است و نقش بسزایی در این امر دارد. اگزوزهایی که حجم دود حاصل از سوخت بنزین را بیشتر و سریعتر خارج میکنند، باعث افزایش حدود 20 الی 50 درصدی شتاب و قدرت موتور سیکلت میشوند.
بنابراین با اضافه کردن یک اگزوز به سیستم موتور سیکلت خود میتوانید علاوه بر سرعت بخشیدن به ورود بنزین و هوا به داخل موتور قدرت و شتاب آن را نیز افزایش دهید. البته باید توجه داشت که به علت اثرات زیست محیطی مخربی که دود خروجی از اگزوزها دارد، لازم است که در صورت اضافه کردن اگزوز حتماً از کاتالیست در آن استفاده کنید.
جمعبندی
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از وسیله نقلیه موتور سیکلت استفاده میکنید و علاقهمند هستید که سرعت و شتاب بیشتری را در حین رانندگی با موتور سیکلت خود تجربه کنید، میتوانید با مطالعه این متن روشهای تقویت شتاب موتور سیکلت را پیدا کنید.
روشهای زیادی برای افزایش و تقویت شتاب موتور سیکلت وجود دارد که در این مطلب به رایجترین و مهمترین آنها پرداخته شده است.، البته حتما باید توجه داشته باشید که انجام بعضی از کارهای گفته شده نیاز به تخصص دارد و باید با رعایت نکات ایمنی و نهایت دقت و توجه انجام شود.
بنابراین بعد از مطالعه علت کم شدن شتاب موتور سیکلت و آگاهی از آنها برای رفع این معایب حتی الامکان به افراد متخصص مراجعه کنید و در صورتی که قصد دارید خودتان روشها را انجام دهید حتما مراقب باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید. زیرا موتور سیکلت یک وسیله مکانیکی است که در آن برق و سوخت و .. در کنار هم وجود دارد و از این جهت خطرناک میباشد.
پایان پیام/