مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آمارهای ضد و نقیض درباره میزان ساخت داخل موتورسیکلت در ایران/ صنعت دوچرخ از نگاه انجمن

ضیاءمقدم: تا حدودی می‌توان گفت، صنعت موتورسیکلت داخلی، صنعتی مونتاژکاری است اما نه مطلقا.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، طی چند سال گذشته به علت عدم حمایت مونتاژکنندگان موتورسیکلت از قطعه‌سازان میزان ساخت داخل کاهش زیادی داشته است. با این حال فعالان این صنعت هر کدام بدون ارائه یک الگوی استاندارد همیشه اعداد و ارقام متناقضی را برای میزان ساخت داخل اعلام می‌کنند که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

علی رستگارفر، نایب رییس هیات مدیره متین خودرو در 12 اردیبهشت 1400 در گفتگو با فارس گفت:

تولیدات داخلی ما در حدود 20 تا 40 درصد است که بستگی به نوع موتورسیکلت دارد. البته انجین همه موتورسیکلت‌ها وارداتی است و قطعاتی مانند چرخ، لاستیک، باک، تنه، فرمان، زین و… ایرانی است و معمولا 30-40 درصد قطعات داخلی مربوط به اجزاء جانبی تنه موتورسیکلت است.

در تاریخ 4 اردیبهشت امسال بهمن ضیاءمقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:

اکنون 65 درصد موتورسیکلت در داخل تولید می شود و حدود 35 درصد باقی مانده وارد می شود که بیشترین میزان واردات از کشور چین است و کشورهای وارد کننده دیگر شامل تایوان، تایلند، مالزی می شود که بیشترین سهم واردات را از آن خود کرده اند.

اما ضیاءمقدم در تاریخ 15 تیر 1400 با کاهش 5 درصدی از آخرین آماری که حدود دوماه پیش اعلام کرده در گفتگو با خبرخودرو اعلام کرد:

35 تا 40 درصد قطعات اصلی موتورسیکلت وارداتی است و 60 درصد قطعات بر اساس مدل موتورسیکلت که عموما موتورهای کار هستند، در داخل کشور تولید می‌شود.

صنعت موتورسیکلت ایران از نگاه انجمن

بهمن ضیاء مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: از سال 95 تاکنون تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده و کارخانجات داخلی تنها موتورهای انژکتوری تولید می‌کنند، اما با وجود این امر، تعداد موتورسیکلت‌های کاربراتوری موجود در بازار بیش از انژکتوری‌ها است.

وی علت اصلی تعداد زیاد موتورسیکلت‌های انژکتوری در حال تردد در بازار و در سطح شهرها را حذف ماده 8 قانون هوای پاک اعلام کرد و افزود: بر اساس این قانون، سن فرسودگی برای خودرو و همچنین موتورسیکلت‌ لغو شد و در حال حاضر، خدمات موردنیاز موتورسیکلت‌های کاربراتوری ارائه می‌شود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در گذشته بیمه موتورسیکلت‌های فرسوده با هدف ممانعت از نقل و انتقال آنها متوقف شده بود اما پس از حذف سن فرسودگی، استفاده از موتورسیکلت‌ فرسوده، صرفا منوط به دریافت معاینه فنی شده و بدین ترتیب تعمیر، تردد و خرید و فروش موتورسیکلت‌های دست دوم کاربراتوری افزایش یافته و از رده خارج‌ها به چرخه مصرف بازگشته‌اند.

ضیاء مقدم بیان کرد: قانون معاینه فنی موتورسیکلت موجود است اما عملا اجرایی نمی‌شود، زیرا ابزار کنترلی و نظارت بر آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: تعمیرکاران موتورسیکلت بیشتر از شیوه‌های سنتی تبعیت می‌کنند و تعمیر موتورسیکلت‌های کاربراتوری برای آنها سهل‌تر است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه استفاده از سیستم انژکتوری عمری 5 ساله دارد، گفت: البته تمامی تعمیرکاران از تجهیزات کنترلی و ابزار لازم برای دیاگ سیستم انژکتورها برخوردار هستند.

ضیاء مقدم در خصوص ویژگی‌های کاربراتوری‌ها و مقایسه آنها با انژکتوری‌ها و برقی‌ها گفت: تنظیمات موتورسیکلت کاربراتوری به طور تقریبی پایدار نیست و امکان اعمال تغییراتی بر روی سرعت یا مصرف موتورسیکلت، از سوی کاربر وجود دارد، اما امکان اعمال هیچ گونه تغییری در سیستم سوخت‌رسانی موتورسیکلت‌های انژکتوری وجود ندارد، بدین معنا که مصرف سوخت آن ثابت بوده و آلایندگی آن نیز بسیار پایین‌تر از نوع کاربراتوری است.

وی در خصوص ویژگی‌های موتورسیکلت‌های برقی و چالش‌های استفاده از این موتورها در داخل کشور گفت: یکی از محدودیت برقی‌ها نسبت به بنزینی‌ها، پیمایش حداکثر 100 کیلومتر در موتورسیکلت‌های برقی است و از سوی دیگر عمر باتری موتورسیکلت‌های برقی حداکثر دو سال است و بهای باتری نیز نصف بهای تمام شده موتورسیکلت است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه سهم بازار از موتورسیکلت‌های برقی بسیار محدود است، گفت: بیشتر مصرف‌کنندگان برقی‌ها با فرا رسیدن موعد تعویض باتری، استفاده از این موتورسیکلت‌ها را متوقف می‌کنند.

ضیاء مقدم اذعان داشت: موتورسیکلت‌های برقی به دلیل محدودیت در بخش شتاب، سرعت و میزان پیمایش در زمره موتورهای کار محسوب نمی‌شوند، زیرا پیمایش روزانه موتورسیکلت‌های کار 200 تا 300 کیلومتر برآورد می‌شود و برقی‌ها پس از 100 کیلومتر پیمایش، به میزان 5 تا 6 ساعت نیازمند شارژ هستند.

وی در خصوص وضعیت واردات موتورسیکلت‌های برقی یادآور شد: موتورسیکلت به شکل CVU وارد نمی‌شود، بلکه برخی از قطعات آن وارد شده و برخی از قطعات آن داخلی است و یا به دنبال واردات به شکل فول سی‌کی‌دی، مونتاژ در داخل انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت موتورسیکلت داخلی، صرفا مونتاژکاری است، خاطرنشان کرد: تا حدودی می‌توان گفت، صنعت موتورسیکلت داخلی، صنعتی مونتاژکاری است اما نه مطلقا. زیرا قطعات اصلی که 35 تا 40 درصد قطعات تمام شده محصول را شامل می‌شود، وارداتی است و 60 درصد قطعات بر اساس مدل موتورسیکلت که عموما موتورهای کار هستند، در داخل کشور تولید می‌شود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
باشگاه خبرنگاران جوانفارسخبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا