مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

از این پس نظارت بر مراکز معاینه فنی تشدید مى‌شود/ یک سال حبس در انتظار مخدوش کنندگان پلاک


مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور از رصد و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های نظارتی برون‌شهری خبر داد.

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سردار سید تیمور حسینی در مصاحبه اختصاصی در خصوص اهمیت شناسایی وسایل نقلیه اظهار داشت: پلاک مهمترین مشخصه شناسایی وسیله نقلیه، مالک و ثبت تخلفات می‌باشد که ضوابط مرتبط با آن در قانون مجازات اسلامی، آیین نامه راهور و جداول تخلفات رانندگی تعیین شده است.

وی ادامه داد: اخیراً در پی توسعه سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات و اعمال محدودیت و ممنوعیت تردد ناشی از شیوع بیماری کرونا برخی از رانندگان متخلف و هنجار شکن برای دور زدن قانون و فرار از مجازات تعیین شده اقدام به دستکاری در ارقام و اعداد پلاک و مخدوش نمودن آن کرده اند.

سردار حسینی ادامه داد: همین موضوع منجر می‌شود که تخلفات برای پلاک شخصی دیگر ثبت شود و این اقدام اخلاقی نیست، زیرا باعث متضرر شدن راننده‌ای دیگر خواهد شد. 

وی از اهتمام جدی پلیس برای برخورد با مخدوش کنندگان پلاک خودرو‌ها خبر داد و گفت: به لحاظ ضرورت کنترل و برخورد با این گونه رانندگان پرخطر در چرخه ترافیک و جلوگیری از تسری قانون گریزی به سایر رانندگان دستورالعمل عمل برخورد شدید با مخدوش کنندگان پلاک وسایل نقلیه به مأمورین این پلیس در سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح که از ۵ تیرماه شروع شده است تا امروز تعداد ۱۵هزار خودرو اعمال قانون، و به مراجع قضایی معرفی شده است.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مستندات قانونی برخورد با رانندگانی که اقدام به مخدوش کردن پلاک خودرو می‌کنند اظهار داشت: طبق ماده۷۲۰ قانون مجازات اسلامی و ماده یک آیین نامه راهنمایی رانندگی مصوب سال ۱۳۸۴ و ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی پلیس موظف به برخورد با اینگونه تخلفات و جرائم است.

وی تصریح کرد: علاوه بر اعمال جریمه و توقیف، باتوجه به اینکه هرگونه دست کاری پلاک وسیله نقلیه جرم محسوب می‌شود، لذا مخدوش کنندگان پلاک خودرو‌ها به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند و دادگاه می‌تواند از ۶ ماه تا یک سال مجازات حبس تعیین کند.

سردار حسینی افزود: هدف پلیس اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، توسعه انضباط ترافیکی پایدار و برخورد هدفمند و موثر با تخلفات رانندگی و پیشگیری از سایر جرائم مرتبط است.

تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی

عبدالله متولی در تشریح روند رصد خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین های نظارتی برون شهری و به دنبال آن جریمه این خودروها گفت: در راستای وظایف قانونی خود و بر اساس مصوبات هیئت دولت در جهت ایمن سازی و  رفع نواقص خودرویی ، بهینه سازی وکاهش  مصرف سوخت، کاهش آلایندگی وسایل حمل و نقل و افزایش ضریب ایمنی خودروهای سبک و سنگین؛  ضمن همکاری با نیروی انتظامی،  پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی با جدیت پیگیر اجرای آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک می‌باشد و طبق توافقات اخیر به زودی علاوه بر محدوده طرح ترافیک و LEZ  شهری؛ دوربین های نظارتی برون شهری در محورهای جاده ای  نیز جهت حفظ سطح ایمنی و آلایندگی خودروها در محورهای مواصلاتی کشور با تخصیص شماره (کد) جریمه فاقد گواهی معاینه فنی و خودروهای فرسوده توسط سازمان و ادارات ذیربط اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به آیین نامه ماده ( ۸) قانون هوای پاک در خصوص سن فرسودگی خودروها، افزود: چنانچه هر خودرویی پس از دو دوره متوالی مطابق آیین نامه مذکور نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ نماید، مشمول محدودیت های ماده (۸ ) قانون فوق الذکر خواهد شد.

وی با تاکید بر تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: مراکز معاینه فنی علاوه بر رصد و پایش دائمی از طریق مرکز داده کاوی اطلاعات سامانه سیمفا؛ به صورت مستمر  از طریق بازدیدهای حضوری و سرزده توسط کارشناسان معاینه فنی اتحادیه مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

متولی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مقوله معاینه فنی از این پس نظارت بر مراکز معاینه فنی تشدید و مسئولیت ناظران دوچندان خواهد شد به طوری که ستادهای معاینه فنی شهرداری ها و کارگروه های استانداری براساس مصوبه هیئت دولت موظف به نظارت حداکثری بر عملکرد مراکز معاینه فنی با افزایش بازرسی های سرزده خواهند بود.

در روزهای چهارشنبه دوم تیرماه و پنجشنبه سوم تیرماه وقوع تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران که به ماموریتی با دعوت سازمان حفاطت محیط زیست رفته بود و نیز تصادف اتوبوس حامل سربازان موجب به فوت مهشادکریمی، خبرنگار ایسنا، ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و چهار سرباز معلم شد. حادثه ای که پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا «بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور)» و «بی مبالاتی و قصور مسئولان هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک» را به عنوان دلیل وقوع حادثه برای اتوبوس خبرنگاران و «بی‌مبالاتی و عدم مهارت راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از بکارگیری وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی مستمر (نقض ماده ۵۴ و ۹۸ آیین نامه راهور)» و « بی مبالاتی مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان به علت صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه دارای نقص فنی» را به عنوان دلایل وقوع حادثه برای اتوبوس سربازان اعلام کرد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبرگزارى صدا و سيماايسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا