مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

صنعت موتورسیکلت ایران از نگاه یک انجمن، یک سندیکا و یک اتحادیه فعال

به گزارش موتورسیکلت نیوز، صنعت موتورسیکلت ایران به‌دلیل عدم وجود یک استراتژی مکتوب و مدون همیشه با بی‌ثباتی همراه بوده است. در ادامه نظر فعالان این صنعت را بخوانید.

به گزارش خبرخودرو، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران ضمن اشاره به توان قطعه سازان موتورسیکلت کشور بر تقویت مالی و حمایت دولت از ظرفیت تولیدکنندگان داخل تاکید کرد.

مصطفی صفرخانی

مصطفی صفرخانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو عنوان کرد: قطعات موتورسیکلت تولید داخل از استانداردهای لازم برخوردار بوده و حتی در مقایسه با برخی از قطعات خارجی دارای کیفیت بهتری هستند.

وی با اشاره به توان قطعه سازان موتورسیکلت کشور اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم از پتانسیل قطعه سازان کشور به نحو احسن استفاده کنیم در صنعت موتورسیکلت حرف برای گفتن خواهیم داشت. ضمن اینکه بهره برداری از توان تولیدکنندگان کشور نیاز به تقویت مالی و حمایت دولتمردان، بانک ها و سازمان صمت از این بخش دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران افزود: در حال حاضر موتورسیکلت هایی که به کشور وارد می شوند از حالت مکانیک خارج شده و الکترومکانیک شده اند و اینکه قطعه سازان کشور نیز موفق به تولید قطعات الکترونیک موتورسیکلت به صورت مهندسی معکوس شده اند نشان می دهد که از این پتانسیل به نحو احسن استفاده کرده اند. لذا امیدواریم با حمایت های دولت جدید امکان بهره برداری از ظرفیت های تولید داخل فراهم شود.

صفرخانی در خصوص ظرفیت صادراتی صنعت موتورسیکلت کشور گفت: با توجه به اینکه تا کنون موتورسیکلت کاملا داخلی سازی شده در کشور تولید نشده برای صحبت از صادرات کمی زود است و در این زمینه نیازمند برنامه ای منسجم و بلند مدت هستیم.

وی درباره نحوه خدمات پس از فروش قطعات موتورسیکلت در کشور عنوان کرد: ارائه خدمات پس از فروش موتورسیکلت به نسبت سالهای گذشته بهتر شده و اکثر شرکت ها دارای تعمیرگاه مرکزی و نمایندگی مجاز و کادر مجرب و متخصص هستند و خوشبختانه دیگر شاهد سهل انگاری از سوی شرکت ها نیستیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران در پایان با انتقاد از وزارت دارایی تصریح کرد: متاسفانه ممیز سالاری و عدم رعایت عدالت در وزارت دارایی مشکلاتی را برای اصناف به وجود آورده است. لذا از دولت جدید انتظار داریم که در زمینه دارایی تعامل بیشتری با اصناف داشته باشند چرا که مالیات لطمه زیادی به کلیه اصناف وارد کرده است.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: مقاومت برخی فعالان صنعت موتورسیکلت در برابر تدوین استراتژی از عدم آگاهی است/ هر صنعتی در هر جای دنیا پیشرفت کرد دارای برنامه و راهبرد مدون بوده است

محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج می‌برد

مدیر کویر موتور: انسجام مابین تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد

قانون هوای پاک مهم‌تر است یا صنعت موتورسیکلت ایران؟/ آیا فقط قوانین مانع تحول این صنعت است؟

بهمن ضیا مقدم

به گزارش گسترش، بهمن ضیامقدم ابتدا اظهار کرد: دلایل مختلفی باعث شده که ما نتوانیم به تولید یک موتورسیکلت ملی با قابلیت صادرات به کشورهای دیگر برسیم. یکی از موارد مهم، نبود فضای ثابت کسب و کار است که در آن قوانین به صورت مداوم تغییر می‌کند. در نتیجه شرکت ها به خاطر این مشکلات سرمایه گذاری لازم را در زمینه تولید یک موتورسیکلت ملی انجام نمی‌دهند. در کشورهای اروپایی برای اجرای هر استاندارد حداقل زمان ۴ سال به سازنده فرصت می‌دهند تا خود را به استاندارد لازم برساند. اما در ایران از سال ۹۵ سالیانه یک استاندارد جدید تعیین می‌شود و این قوانین با توجه به توان تولیدکنندگان داخلی یا غیرممکن بود یا به سختی انجام می‌شد.

توان رقابت با چین را نداریم

وی ادامه داد: رقیب بزرگ ما در موتورسازی چین است و ما هرکاری که بکنیم در قیمت تمام شده نمی‌توانیم با چین رقابت کنیم. هزینه های تولید ما بسیار بالاتر از کشور چین است و قیمت تمام شده در نتیجه تفاوت خواهد داشت. دو عامل اصلی ذکر شده باعث شد که ما نتوانیم در زمینه های بین المللی با سایر کشورها در موتورسازی رقابت داشته باشیم. اولین کاری که باید انجام شود این است که حداقل ۴ الی ۸ سال به تولیدکننده فرصت دهند و قوانین جدید تصویب نکنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص علت عدم استقبال از مدل های برقی اظهار کرد: بارها در رابطه با موتورسیکلت های برقی صحبت و مکاتبه داشتیم. در این زمینه نیز قیمت تمام شده عامل اصلی عدم استقبال از این محصولات است. در ایران با توجه به نوع مصرفی که از موتورسیکلت برای کسب درآمد می‌شود قیمت محصولات بالا است و به خصوص مشکل اصلی به بحث باتری  و قیمت آن مربوط می‌شود. حتی پیشنهاد دادیم که مالکیت باتری موتورسیکلت به عهده دولت باشد. زمانی که این اتفاق بیفتد قیمت باتری پایین می‌آید و در نتیجه انگیزه بیشتری برای استقبال از این موتورسیکلت ها ایجاد می‌شود.

علت عدم استقبال از موتورسیکلت های برقی

وی افزود: مصرف کنندگان موتورسیکلت مخصوصا پیک موتوری ها باید وسیله نقلیه ای داشته باشند که بتواند حداقل در یک روز ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. اما حداکثر پیمایش موتورسیکلت های برقی حدود ۱۰۰ کیلومتر است و باید دوباره باتری شارژ شود. زمان شارژ نیز در بهترین نوع موتورسیکلت حدود ۴ الی ۵ ساعت است. پیک موتوری ها معمولا از دو مدل یکی برای صبح تا ظهر و دیگری عصر به بعد مصرف می‌شود تا به مشکل کمبود شارژ برنخورند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت همچنین اظهار کرد: در کشور ما به خاطر موقعیت جغرافیایی که داریم بیشتر شهرها حالت کوهستانی و شیب دار هستند. در تهران هم بیشتر مناطق دارای شیب های تند است و موتورسیکلت های برقی توان پیمایش این مسیرها را ندارد. فقط موتورسیکلت های ۳ هزار وات به بالا این توان را دارند که قیمت آن ها نیز به نسبت بالا است. نوع مصرف ما از موتورسیکلت در ایران به گونه ای است که باعث شده استقبال خوبی از مدل های برقی نشود.

افزایش تنوع تولیدات

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در رابطه با شرایط تولید و تنوع بازار گفت: طی سال های اخیر تنوعی در شکل های موتورسیکلت داشتیم و کمتر مردم به سمت مدل های طرح سی جی ۱۲۵ رفتند. به طور کلی سال گذشته جهش خوبی در تولید مدل های جدید داشتیم. اما متاسفانه به دلیل گران شدن نرخ ارز و افزایش هزینه ها، قیمت موتورسیکلت نیز افزایش پیدا کرد و شیب تقاضا برای مدل های جدید کمتر شد و دوباره مردم به سمت خرید مدل های قدیمی تر رفتند.

ضیامقدم در پایان گفت: تیپ های خیابانی و کار تا بیش از ۶۰ درصد قطعاتشان در داخل کشور تولید می‌شود بنابراین توجیه اقتصادی برای ساخت قالب ها را دارند. اما مدل هایی که تیراژ پایین دارند و گران تر هم هستند با توجه به این تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد در نتیجه قطعات آن ها نیز به صورت وارداتی به کشور می‌آید. 

حبیب اله محمودان

به گزارش خبر خودرو، نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور به تشریح انتظارات صنعتگران موتورسیکلت از دولت سیزدهم پرداخت.

حبیب‌الله محمودان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: صنعت موتورسیکلت نیازمند نقطه عطفی است که امیدواریم در دولت سیزدهم محقق شود. چرا که اشتباهات گذشته و نیاز جامعه صنعتی و موتورسیکلت سواران کشور ضرورت تغییرات و اصلاحات در صنعت موتورسیکلت را بیش از گذشته کرده است.

وی با انتقاد از واردات بی رویه موتورسیکلت به کشور تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر با سیل عظیمی از موتورسیکلت های وارداتی به کشور مواجه هستیم و بازار 80 میلیونی و به بزرگی ایران را در اختیار وارد کنندگان قرار دادیم و به نوعی آن را به بهشتی برای واردکنندگان تبدیل کرده ایم بدون اینکه از آنها تقاضای مالیات کنیم.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور افزود: روند سرمایه گذاری و نقدینگی در صنعت موتورسیکلت همواره به سمت واردات بوده و کشور را با حجم عظیمی از نیازهای جامعه صنعتی تقدیم وارد کنندگان کرده ایم. البته این مشکل مربوط به امروز نیست و از 55 سال پیش با این فرمان حرکت کردیم و بدین ترتیب وارد کنندگان با توان و سرمایه بیشتر خود نظام توزیع را در اختیار گرفته و استثمار کرده اند.

محمودان با بیان اینکه وجود نمایشگاهی از موتورسیکلت های چینی در کشور ناشی از نظام اقتصادی مبتنی بر واردات است،اذعان داشت: تولیدکنندگان چینی متوجه مشکلات نقدینگی ایران شدند و از طریق گشاده دستی بازار ایران را فتح کردند و این حجم از واردات موجب استثمار نظام توزیع کشور شده است. بنابراین اکنون که به اشتباه خود پی برده و متوجه شده ایم دنیا در مقابل چین به مشکلات اقتصادی برخورد کرده بهتر است برای رسیدن به نقطه عطف صنعت موتورسیکلت بیش از این زمان را معطل نکنیم.

وی با ابراز تاسف از عدم استفاده از توان تولید کنندگان داخل در صنعت موتورسیکلت بیان کرد: موتورسیکلت هایی که در گذشته در ایران ساخته شده نیاز بازار بود و لزومی به این میزان تنوع و واردات موتورسیکلت هایی که مختص بازارهای دیگری است، وجود نداشت. چرا که بسیاری از این موتورسیکلت های اسکوتری در چین مربوط به بانوان است.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور درباره انتظارات قطعه سازان موتورسیکلت از دولت سیزدهم تشریح کرد: متاسفانه کارخانجات موتورسیکلت سازی ایران عقبه ای ندارند و اکثرا واردکنندگان قدیمی هستند که بیست مدل موتورسیکلت وارد کردند و اشرافی بر آن ندارند. بنابراین .قطعه سازان از دولت جدید انتظار دارند که با ایجاد خوشه صنعتی در کشور از توان قطعه سازان داخل استفاده شود.

محمودان در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیران فعلی در بدنه وزارت صمت حضور دارند نظام بوروکراتیک بر آن حاکم است که مانعی برای پیشبرد امور محسوب می شود. زیرا این مدیران تمایلی به خودکفایی و تولید داخل ندارند. لذا در دولت سیزدهم افرادی باید سر کار بیایند که علاقه مند به تولید ملی باشند و در گام اول طبقه بندی درستی از موتورسیکلت داشته باشند.همچنین برای واردات موتورسیکلت های فولCKD200 درصد عوارض گمرکی در نظر گرفته شود و کارخانجات موتورسیکلت سازی با ارائه خدمات پس از فروش(10 سال گارانتی و وارانتی) و با ایجاد تعمیرگاه های مجاز، قطعات را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

روند خودکفایی موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران چگونه است؟

آیا ساخت موتورسیکلت برقی آسان است؟/ در طراحی محصولات جدید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

مسیر پیشرفت صنعت موتورسیکلت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه می‌گذرد/ کاری کنیم با شنیدن نام ایران واژه انصاف به اذهان خطور کند

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است

تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودروگسترشخبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا