مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قانون هوای پاک مهم‌تر است یا صنعت موتورسیکلت ایران؟/ آیا فقط قوانین مانع تحول این صنعت است؟

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران: صنعت موتورسیکلت‌سازی اکنون با چالش‌های متعددی مواجه است و تا زمانی که تغییر قوانین اتفاق نیفتد، شاهد تحول در این صنعت نخواهیم بود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، بهمن ضیاءمقدم الزام به اعمال استاندارد یورو 5 را از اهم مشکلات صنعت موتورسیکلت اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پیاده‌سازی این استاندارد به دلایل مختلف تا سه، چهار سال آینده، قابلیت اجرایی ندارد که عدم آمادگی منابع تامین صنعت موتورسیکلت و محدودیت‌های ارتباطی ناشی از تحریم‌ها از دلایل عمده آن است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران همچنین گفت: قرار بر این بود که استاندارد یورو 5 از ابتدای سال 1400 اجرایی شود اما در ماه‌های پایانی سال گذشته، انجمن نسبت به ارائه مدارک و مستندات و تهیه جدول زمانی برای اجرای استاندارد یورو 5 اقدام کرد.

ضیاء مقدم بیان کرد: جدول زمانی ارائه شده به طور تقریبی، هماهنگ با نرم استاندارد اروپا در اجرای استانداردها و قوانین جدید است، به طوری که می‌بایست هر چهار سال یک بار نسبت به تغییرات استاندارد آلایندگی مبادرت نمود اما در خصوص صنعت موتورسیکلت، این مهلت زمانی تاکنون مورد رعایت قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: از سال 95 تا 99 حدود سه تا چهار قانون و مصوبه برای صنعت موتورسیکلت به اجرا درآمد در حالی که در سایر نقاط دنیا، حداقل برای اجرای هر قانونی، یک مدت چهار ساله در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران همچنین به قانون هوای پاک اشاره کرد و افزود: قانون هوای پاک از بدو اجرا تاکنون، صنعت موتورسیکلت را با چالش‌های متعددی مواجه کرده، به طوری که بارها موجب تعطیلی خطوط تولید این صنعت گردیده است.

ضیاء مقدم ادامه داد: می‌بایست یک بررسی کارشناسی دقیق بر روی مصوبه هوای پاک انجام شود و نسبت به رفع مشکلات این قانون اگر خواستار اجرای آن هستیم، اقدام گردد.

وی در پایان ضمن اشاره به مشکلات تامین ارز و همچنین تامین قطعات در کلیه صنایع از جمله صنعت موتورسیکلت‌سازی خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت سیزدهم به بخش صنعت و به ویژه صنعت موتورسیکلت توجه بیشتری داشته باشد.

توسعه از دل صنعت

مدیرعامل شرکت نیکران موتور پاسارگاد در گفتگو با دنیای اقتصاد درباره مشکلات و چالش‌های تولید موتورسیکلت در کشور گفت: یکی از مهم‌‎ترین چالش‎‌های تولیدکنندگان فعال در این صنعت ناهماهنگی نهادهای اجرایی کشور درباره شماره‎‌گذاری محصولات است. این مساله مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در حوزه پلاک‌‎گذاری محصولاتشان به‌وجود آورده است.

وی افزود: مساله بعدی که فکر می‎‌کنم مشکل عمومی برای عمده صنایع و تولیدکنندگان فعال داخلی است موضوع ارز و نوسانات بازار آن بوده که این امر هم ناشی از تحریم‎‌های خارجی است.

مسعود غلامی گفت: بیشتر کارشناسان حوزه موتورسیکلت عنوان می‌کنند این صنعت از نبود سیاستی مدون و استراتژی مشخص برای توسعه رنج می‌برد. غلامی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای ارتقای صنعت موتورسیکلت کشور پس از نیم قرن فعالیت چیست، گفت: با طرح‌‎ریزی استراتژی از سوی به اصطلاح کارشناسان برای صنعت موافق نیستم. استراتژی‎‌های رشد و‌ توسعه باید در دل شرکت‌ها باشد نه افراد خارج از آن.

این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: در این‌باره هم به‌‎طور قطع هر شرکتی استراتژی‎‌های خاص خود را دارد. البته با سیاست‎گذاری‎‌های صنعتی جامع برای کل کشور در دل برنامه‌‎های مدون کلی به‌وسیله دولت‌ها و تاکید می‌‎کنم به دور از تصمیم‌‎های خلق‌‎الساعه، موافق هستم.

غلامی در پایان گفت: هیچ جای دنیا در جوامع آزاد اقتصادی، استراتژی از خارج سازمان به داخل آن تزریق نمی‌‎شود. در مقابل این نوع اندیشه، نگاهی هم از تفکرات تصمیم‎‌گیری فردی برای جمع و اقتصادهای بسته دولتی وجود دارد که نمی‎‌تواند کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: مقاومت برخی فعالان صنعت موتورسیکلت در برابر تدوین استراتژی از عدم آگاهی است/ هر صنعتی در هر جای دنیا پیشرفت کرد دارای برنامه و راهبرد مدون بوده است

خطر اصلی در درون صنعت موتورسیکلت ایران است

محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج می‌برد

روند خودکفایی موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران چگونه است؟

مسیر پیشرفت صنعت موتورسیکلت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه می‌گذرد/ کاری کنیم با شنیدن نام ایران واژه انصاف به اذهان خطور کند

آیا ساخت موتورسیکلت برقی آسان است؟/ در طراحی محصولات جدید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است

تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودرودنیای اقتصاد
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا