مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمدعلی نژادیان: مقاومت برخی فعالان صنعت موتورسیکلت در برابر تدوین استراتژی از عدم آگاهی است/ هر صنعتی در هر جای دنیا پیشرفت کرد دارای برنامه و راهبرد مدون بوده است

نژادیان: مصاحبه‌های فعالان این صنعت را در اینترنت جستجو کنید و بخوانید. اکثرا محور صحبت‌های این افراد دو جمله است: «دولت حمایت کند» یا «دولت حمایت نمی‌کند». خب با چنین تفکری چه توقعی باید از تحول درون صنعتی داشته باشیم. یادمان نرود که صنایعی پیشرفت کردند که به دانش چنگ زدند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: متاسفانه در صنعت موتورسیکلت ایران اگر کسی بخواهد علمی صحبت کند و یا عیب و ایراد کار را بیان کند، عده‌ای به‌جای استقبال جبهه‌گیری می‌کنند که البته دلیلش این است که تفکر مدیریتی بعضی از فعالان این صنعت اکثرا بر اساس منافع شخصی و سود امروز استوار است.

از شماره 1 نشریه صنعت موتورسیکلت با بررسی این صنعت در کشور هند خواستیم بحث اهمیت برنامه و استراتژی را برای فعالان این صنعت و مسئولان توضیح دهیم.

ما در صنعتی هستیم که فعالان آن هیچ هماهنگی با هم ندارند و هر کسی کار خود را بر اساس منافع شخصی انجام می‌دهد. همچنین به‌دلیل نبود یک استراتژی مدون مهم‌ترین کار انجمن صنعت موتورسیکلت ایران جابه‌جایی مشکلات به آینده بوده است. البته اگر رئیس فعلی انجمن نبود و مسائل را پیگیری نمی‌کرد همین اتفاق هم رخ نمی‌داد و تا الان بارها این صنعت به تعطیلی‌های بلندمدت دچار می‌شد.

اگر قرار بود که صنعت موتورسیکلت ایران از داخل با تحول مواجه شود، الان باید تعداد قطعه‌سازان ما نسبت به دهه‌های گذشته بیشتر می‌شد. اما الان شاهد کاهش آن‌ها هستیم که دلیل اصلی آن عدم وجود استراتژی مکتوب برای این صنعت است.

این که دو سه شرکت بیایند چند قطعه را تولید کنند و شعار «ساخت داخل» بدهند که داخلی‌سازی صنعت موتورسیکلت ایران نمی‌شود.

 بارها عرض کرده‌ام که برای تدوین استراتژی نیاز است خود فعالان و کارشناسان صنعت موتورسیکلت حضور داشته باشند و با همفکری دستگاه‌های دولتی و خود این صنعت تدوین شود. بنده مخالف تصمیم‌گیری برای این صنعت پشت درهای بسته بوده و هستم.

این که عده‌ای می گویند ما استراتژی داریم درست می‌گویند. آن‌ها استراتژی برای واردات و نابود کردن قطعه‌سازی در ایران را دارند.

همان‌طور که در شماره اول نشریه صنعت موتورسیکلت بیان شد “در سال‌­های اخیر صنعت موتورسیکلت هندوستان رشد بی‌سابقه‌­ای را تجربه کرده است و هم‌­اکنون این کشور دومین تولیدکننده بزرگ موتورسیکلت در جهان محسوب می­‌شود. [1]

در کنار کشورهایی مانند ژاپن و چین، هندوستان نیز به‌عنوان یکی از دارندگان تکنولوژی و پلتفرم[2] تولید موتورسیکلت در جهان به شمار می‌آید. افزایش سطح تولید به همراه داخلی­‌سازی نزدیک به 100 درصدی از یک طرف و همچنین افزایش کیفیت و رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنایع سیکلت هندوستان محقق شده است.

پیشرفت چشم‌گیر صنایع سیکلت این کشور ناشی از برنامه جامع صنایع سنگین هندوستان[3] بوده است که در سال ۱۹۹۹ به تصویب دولت این کشور رسید. در این برنامه علاوه بر برنامه‌ریزی صنعتی و صادراتی سایر عوامل موثر بر تولید از جمله تعرفه‌ها، میزان مالیات و سایر مشوق‌­ها و امتیازات دولتی و… نیز در جهت اجرای هرچه بهتر برنامه در نظر گرفته شده است.

از طرفی در این برنامه انعطاف‌پذیری لازم جهت مقابله با بحران‌های مالی و چالش‌های اقتصاد بین‌المللی نیز به چشم می‌خورند. همچنین در برنامه فوق منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح در طی ۱۲ سال پیش‌بینی شده است، به نحوی که در صورت ایجاد هرگونه بحران مالی برای دولت هندوستان صنایع سنگین این کشور از آسیب مصون بمانند. نتایج این برنامه که در سال 2012 به پایان رسید، جایگاه صنایع سنگین هندوستان از جمله موتورسیکلت­‌سازی را از صنایع کوچک و نسبتا وابسته به صنایع بزرگ و تعیین کننده در سطح جهان تبدیل نمود.”[4]


[1] International Association of Motorcycle Manufacturers annual report, 2015, www.immamotorcycles.org

[2] Platform

[3] Comprehensive program of India’s Heavy Industries, Approved in 1999

[4] حسینی‌مجد، سیدعباس(1397)، بررسی سیاست صنعتی کشور هندوستان در صنعت موتورسیکلت، ص 57-59، فصلنامه صنعت موتورسیکلت، شماره1، پاییز.

برای دریافت فایل‌های pdf نشریه صنعت موتورسیکلت اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج می‌برد

روند خودکفایی موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران چگونه است؟

مسیر پیشرفت صنعت موتورسیکلت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه می‌گذرد/ کاری کنیم با شنیدن نام ایران واژه انصاف به اذهان خطور کند

آیا ساخت موتورسیکلت برقی آسان است؟/ در طراحی محصولات جدید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا