مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در قانون به منع صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت برای زنان اشاره‌ای نشده است

به گزارش موتورسيكلت نيوز، گرامی‌زادگان ممنوع دانستن موتورسواری و دوچرخه‌سواری زنان را یکی دیگر از مشکلات قانونی حوزه خانواده می‌داند و یادآور می‌شود: ماده ۲۰ آئین‌نامه رانندگی متذکر شده است که «نیروی انتظامی موظف است برای مردان گواهی‌نامه صادر کند»، اما این موضوع دلیل بر نفی مجوز برای زنان نیست، حال آنکه نیروی انتظامی در این زمینه اظهار کرده است برای زنان مجوز صادر نمی‌کند. در همین راستا چندی پیش دیوان عدالت اداری در پی شکایت یک زن برای صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت موافقت کرد، اما ناجا که تنها ضابط قضایی بود مدعی شد که طبق قانون فقط برای مردان گواهی‌نامه موتورسیکلت صادر می‌کند. تاسف اینجاست که به جای آن که در رفع مسائل تسریع کنیم آن چنان مسائل را پیچیده‌ می‌کنیم که موضوع به این کوچکی به کوه بزرگی برای زنان تبدیل می‌شود، حال آن که هیچ منع قانونی برای صدور گواهینامه موتورسیکلت زنان وجود ندارد.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه می‌دهد: ضرورتی وجود ندارد که یک مسئله کوچک قابل حل را به قدری گسترش دهیم که هم جامعه داخلی متشنج شود و هم جامعه بین‌المللی را در زمینه حقوق بشر در ایران مورد تحریک قرار دهیم و از سوی دیگر با چنین نگاه‌هایی، حوزه خانواده را مورد تحدید و تهدید قرار دهیم. چنانچه به مسائل جهانی کلان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در حال حاضر از یک سو دچار تغییر اقلیم، هوای آلوده و گرم شدن کره زمین هستیم و از سوی دیگر امکانات عمومی به اندازه کافی موجود نیست و خیابان‌ها نیز به اندازه کافی گنجایش تردد وسایل عمومی را ندارند؛ از طرفی دیگر استفاده از خودروهای شخصی بسیار زیاد شده، این روند باعث افزایش آلودگی شهر تهران و کاهش روزهای پاک در کشور شده‌ است. با وجود این مشکلات دنیا به سمتی در حال حرکت است تا با بهره‌گیری از وسایلی مانند دوچرخه یا موتورهای برقی که فاقد سوخت‌های آلاینده هستند بتواند مشکلات را کاهش دهد، حال در کشور ما که زنان حداقل در شهرستان‌ها و روستاها می‌توانند از دوچرخه استفاده کنند، مخالفت می‌کنیم.

گرامی‌زادگان می‌گوید: این که مدعی شویم زنان نباید روی زین بنشینند چه استدلالی است؟. اینکه تصور کنیم نشستن زنان بر روی زین موجب تحریک مردان می‌شود، توهین به جامعه مردان است. در دین اسلام آمده است که زنان و مردان هر دو باید بر نفس خود کنترل کنند. معتقدم که ارزش انسان به کرامت، اخلاق، رفتار و وجدان اوست. در هیچ بخشی از قانون به منع صدور گواهی‌نامه موتورسیکلت برای زنان اشاره نشده است، حال باید دید چه موضوعی باعث شده در این زمینه با زنان اصفهان برخورد شود؟ اما در زمینه موتورسواری زنان نیز هیچ منعی وجود ندارد.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در حوزه زنان به صورت جدی و با اراده کامل در دستور کار قرار نگرفته است، ادامه می‌دهد: قانون باید در چارچوب مشخص و خاص خود رعایت شود، اما اگر زنی هم علاقه‌مند بود با دوچرخه به محل کار خود برود چه اشکالی در این زمینه وجود دارد؟.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا