مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پیامبر خدا دست کارگر را بوسید/ با دست‌هایی که کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشانند برخورد شود

به گزارش موتورسیکلت نیوز، رهبر انقلاب رهبر معظّم انقلاب، عصر امروز (یکشنبه ۱۲ اردیبهشت) به مناسبت روز کارگر و روز معلم، با اشاره به اهمیت نقش معلمین و کارگران در جامعه، نکات مهمی را درباره نقش این دو قشر گوشزد کردند.

محورهای مهم بیانات رهبر معظم انقلاب را در ذیل بخوانید:

اما روز کارگر؛ ما سال گذشته روز کارگر برنامه خوبی داشتیم. ارتباط تصویری با کارگران و کارآفرینان برگزار شد و دیدار بیادماندنی بود. امسال متأسفانه به خاطر رواج اخیر این ویروس منحوس امکان این هم فراهم نشد که کارگران در جایی جمع شوند و با آن‌ها از دور صحبت کنیم و این نوع انگلیسی این ویروس خطرش بالاتر است آن‌طور که می‌گویند.

یک مسئله بحث حمایت از کارگران است یک موضوع هم ایجاد کار. درباره تمجید از کارگر همین بس که دست کارگر دستی است که خدا و پیغمبرش او را دوست دارند. پیامبر دست کارگر را بوسید.

جامعه کارگری حق بزرگی به گردن همه آحاد جامعه دارد. چون در اقتصادی که می‌خواهد روی پای خودش بایستند و تکیه به خارج از کشور ندارد در چنین اقتصادی کارگر نقش مهمی ایفا می‌کند و ستون اصلی است. تولید وابسته به کارگر است.

این نقش هم از آن نقش‌هایی است که مردم باید به آن توجه کنند و به فرهنگ عمومی تبدیل شود. اینجا هم دستگاه‌های تبلیغی باید در این زمینه کار کنند.

در جمهوری اسلامی البته حق کارگران بیش از جاهای دیگر است. چون از اول تشکیل این نظام بدخواهان تلاش کردند جامعه کارگری را در مقابل نظام قرار دهند امّا این جامعه در کنار نظام ایستاد و حق بزرگی بر گردن نظام جمهوری اسلامی دارند.

امّا مسئله حمایت از کارگران، که مسئله بسیار مهمی است و در صحبت‌هایی که درباره کارگران کرده ام تکیه کرد‌ه‌ام و می‌کنم، این شعار امسال ما، پشتیبانی یکی از انواع پشتیبانی از تولید، حمایت از کارگران است.

اگر می‌خواهیم از تولید ملی کشور حمایت کنیم باید از کارگران حمایت کنیم. این یک قلم مهم از پشتیبانی است

البته حمایت از کارگر حمایت از ثروت ملی است. اگر کارگر یک کشور بانشاط باشد ثروت ملی ایجاد می‌کند و این ثروت ملی آبرو برای کشور ایجاد می‌کند. اگر از کارگر حمایت کردند چنین اثراتی دارد.

البته حمایت از کارگر این نیست که پایه حقوقی آن‌ها را بالا ببریم. این یک نوع حمایت است. حمایت‌های دیگری هست که باید توجه بشود از جمله مسئله مهارت‌آموزی کارگرها و باید برنامه‌ریزی وسیعی صورت بگیرد که برای انواع کارگرها مهارت بیاموزیم و سطح تخصص آن‌ها را بالا ببریم که هم برای آن‌ها نافع است هم به کار ارزش بیشتر می‌دهد.

مسئله بیمه و درمان یک مسئله دیگری از حمایت است. اینها لازم است که در برخی بنگاه‌های مردمی این به خوبی رعایت می‌شود. همه باید رعایت کنند و یکی از مسائل اصلی بحث کارگری همین باید باشد.

امنیت شغلی هم یکی از انواع حمایت‌هاست. کارگر نباید دغدغه داشته باشد که کارش را می‌گیرند یا نه. اینکه به تعطیلی کارخانجات حساس هستیم به همین علت است. کارگر باید امنیت شغلی داشته باشد و بداند که شغل او تضمین شده است.

مسئله مهم دیگر مسکن کارگر است که بخش مهم درآمد آن‌ها صرف اجاره بها می‌شود که برای مسکن آن‌ها باید فکر اساسی کرد. من شنیده‌ام که مجلس این را در بودجه گنجانده که اگر اینطور است و محقق شود کمک بزرگی است.

یک حمایت دیگر ایجاد روابط منطقی و عادلانه بین کارگر و کارفرما و دولت است که این از وظایف وزارت کار است.

یک مسئله مهم دیگر تولید اشتغال و کار است که اگر دولت‌ها برنامه‌ریزی درستی در ایجاد اشتغال داشت باشند و این برنامه‌ریزی را با دقت دنبال کنند و از ظرفیت‌های بخش خصوصی ایجاد کنند این کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد

ایجاد اشتغال فقط برکات اقتصادی ندارد بلکه برکات اجتماعی و سیاسی هم دارد. خود کار و اشتغال برای مردم بخصوص نسل جوان مایه نشاط و تحرک و سرحال بودن است. کارگر یا کارآفرینی که می‌تواند کار و تلاش کنند ببیند چطور بانشاط اشت. در مقابل بیکاری بستر فساد و بدبینی و بدگویی است. بستر اعتیاد و انحرافات اخلاقی و حتی امنیتی است. دولت‌ها بایستی یکی از برنامه‌های مهم خود را ایجاد اشتغال قرار دهند.

من یک هشداری باید بدهم به کسانی که منجر به تعطیلی کارخانه‌ها شدند. متأسفانه کارخانه‌های زیادی به تعطیلی کشیده شده‌اند. کسانی که به خاطر منافع خودشان کارخانه را به شکلی می‌گیرند و برای اینکه از زمین آن استفاده کنند کارگر را اخراج و بعد زمین را نگه می‌دارند تا در فرصت مناسبتی تبدیل به ساختمان کنند تا ازش افزوده باطل و حرامی را برای خود ایجاد کنند. چه بدانند چه نه، خیانت است. برخی قصد خیانت ندارند امّا این خیانت به کشور و کارگران و تولید است.

دستگاه‌های ذیربط باید به جد کار کنند. وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی که کار تولید می‌کنند این‌ها باید نقش ایفا کنند. البته ابعاد موضوع وسیع‌تر است و باید بنشینند و یکی از برنامه‌های اصلی کشور این است. باید با دست‌هایی که کارخانه‌های را به تعطیلی می‌کشانند برخورد شود.

وقتی کارگر بیکار شد و کارخانه از کار افتاد محصول آن باید از خارج بیاید و همین مشکلات پیش می‌آید. علاوه بر اینکه منابع ارزی ما به خارج می‌رود با همین مشکلات ارزی مواجه می‌شویم.

علاوه بر این وقتی عده زیادی از کارگران بیکار شدند کسانی هم که شاغل هستند به آن‌ها ظلم می‌شود چون کارگر که زیاد بود ارزش کار او هم پایین می‌رود.

یکی از چیزهایی که عرض کرده‌ام همیشه که اظهارنظر کارشناسان است که کارگاه های متوسط و کوچک در سطح کشور باید فعال شوند. گسترش این کارگاه‌های کوچک هم تولید ثروت برای طبقه متوسط و ضعیف است هم ایجاد اشتغال برای کشور است. باید این‌ها را زنده کنند.

این روزها صحبت تحریم می‌شود البته چندسال است که مطرح است. به نظر ما بهترین و موفق‌ترین کار برای خنثی کردن تحریم تلاش واقعی نه شعاری تقویت تولید ملی است. اگر این را به معنای واقعی کلمه تولید کردیم و دنبال کردیم مطمئن باشید خنثی و برطرف می‌شوند. چون وقتی دیدند کشور از تحریم ضربه نخورد و تلاش درونی او بیشتر شد ناگریز می‌شود تحریم را بردارد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا