مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بحران جهانی نیمه‌هادی‌ها و تاثیر آن در صنعت موتورسیکلت/ سخنرانی مدیرعامل یاماها موتور اروپا درباره کمبود نیمه‌‌رساناها

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مدیرعامل یاماها موتور اروپا درباره سه عامل که باعث تاخیر تولید و تحویل محصولات یاماها شد، توضیحاتی ارائه کرد. دی ساینس در سخنرانی خود به سه مورد اشاره کرد: کمبود جهانی نیمه‌هادی‌‌ها (semiconductor)، کویید 19 و کشتی مسدود کننده کانال سوئز.

در پایان ماه فوریه 2021 نیز باجاج گزارش داد که کمبود نیمه‌هادی‌ها بر توانایی تولید موتورسیکلت‌ها مانند هاسکوارنا، کی‌تی‌ام و دومینار تأثیر منفی می‌گذارد. نظر راجیو باجاج، مدیرعامل باجاج این است که اگر می‌توانستند روی این اجزای سازنده کار کنند، آن‌ها قادر بودند دو برابر بیشتر دوچرخ بفروشند.

در ادامه ابتدا یک توضیح کوتاه درباره تاثیر نیمه‌هادی‌ها در صنعت موتورسیکلت و خودرو ارائه می‌شود و سپس به صحبت‌های مدیرعامل یاماها می‌پردازیم. با موتورسیکلت نیوز همراه باشید.

اهمیت وجود تراشه‌ و نیمه‌هادی‌‌ها در صنایع

اهمیت نیمه‌هادی بیشتر به این دلیل است که تراشه‌ها و نیمه‌هادی‌ها در بسیاری از وسایلی که ما هر روز استفاده می‌کنیم وجود دارند. از تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها، کنسول‌های بازی ویدیویی و تلویزیون گرفته تا اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های مدرن، نیمه‌هادی‌ها کاملاً ضروری هستند.

دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها چیست؟

عوامل بسیاری در این کمبود تاثیر داشته‌اند، از جمله در سال 2020 که جهان با شیوع کویید 19 مواجه شد، مردم رانندگی را متوقف کردند و به همان اندازه تولیدکنندگان خودرو سفارشات نیمه‌هادی خود را به تامین‌کنندگان لغو کردند. اما، هنگامی که تقاضای خودرو مجدداً شروع شد، همان خودروسازان پشت سفارشات صنایع دیگر قرار گرفتند و در نتیجه به‌دلیل افزایش تقاضا در طی همه گیری، کارخانه‌ها به راحتی نتوانسته‌اند تامین کنند.

خودروسازان بزرگی مانند فورد، جنرال موتورز، جگوار لندرور، دایملر و مرسدس بنز به‌دلیل این‌که مجبور شدند سرعت تولید خودرو را به‌طور موقت کاهش دهند و حتی در برخی موارد متوقف کنند متضرر شدند. البته رنو و پژو فرانسه نیز موارد مشابهی را گزارش کرده‌اند و بدون شک شرکت‌های بیشتری در این صنعت حضور دارند که با این مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، صنعت موتورسیکلت نیز از این موضوع در امان نیست و تحلیلگران در بهترین حالت پیش‌بینی می‌کنند که کمبود نیمه‌هادی تا سال 2022 یا 2023 ادامه یابد. همچنین کارخانه‌های بیشتری در حال ساخت هستند تا خود را به افزایش تقاضا برسانند، اما این ساخت و سازها زمان‌بر است.

در حال حاضر، شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان در مورد کل ساختار زنجیره‌های تأمین و در مورد چگونگی ساخت آن در حال تجدید نظر هستند تا این اتفاق دوباره نیافتد. البته این موضوعات در حل مشکل کمبود امروز که همه جهان با آن مواجه است تاثیری ندارد.

دلیل تاخیرهای یاماها در تولید و توزیع چیست؟

در تاریخ 29 آوریل 2021، رئیس و مدیرعامل شرکت یاماها موتورز اروپا، اریک دی ساینس، در مورد این موضوع و سایر چالش‌هایی که شرکت در حال حاضر با آن روبرو است، در فیس بوک اعلامیه عمومی بیان کرد. در حالی که برخی از عوامل بیشتر مربوط به اروپا است، برخی دیگر بر مشتریان یاماها در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی، از زمان ابتلا به بیماری همه‌گیر کرونا، تقاضا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در نتیجه، یاماها اروپا انتظار داشت كه در اوایل سال 2021 كل محصولات خود را در تمام بخش‌های محصولات از جمله دوچرخه، اسكوتر، چهار چرخ و قایق را تحویل دهد. اما دو اتفاق رخ داد:

1- برای اولین‌بار در بیشتر خطوط تولید خود با کمبود نیمه‌هادی مواجه شدیم. در دوچرخه‌ها و اسکوترها، سیستم‌های ABS، کلیدهای هوشمند، ECUها و برخی از اجزای دیگر که تحت تأثیر قرار می‌گیرند. همان‌طور که در مورد آن صحبت کردیم، این یک مشکل جهانی است که در حال حاضر صنایع مختلفی را تحت تأثیر قرار داده است و احتمالاً تا سال 2022 یا احتمالاً حتی 2023 به‌طور کامل برطرف نخواهد شد.

2- جریان اخیر کانال سوئز را با کشتی باری عظیم به یاد بیاورید، آیا تا به حال آن کشتی تحویل داده شده؟ ظاهراً یاماها اروپا چندین هزار محصول و اجزای خود را در آن کشتی داشت که برای توزیع به نمایندگی‌ها راهی اروپا می‌شد. مشخص نیست که وضعیت این محموله‌ها در پایان ماه آوریل چگونه خواهد بود. زیرا مدیرعامل توضیحات خاصی نداده است. با این حال، ظاهرا پس از حرکت مقامات مصری آن را توقیف كردند تا از صاحبانش بخواهند خسارت تأخیر در حمل‌ونقل که میلیاردها دلار می‌شود را پرداخت کنند. بدون شک تاخیرهای اضافی به‌دلیل محموله‌ای که در آن بود، به‌وجود آمد.

به گفته مدیرعامل یاماها موتور اروپا، وضعیت همچنان روز به روز بهبود می‌یابد. مهم‌تر از همه، وی ضمن ادامه کار یاماها برای حل این مشکلات، از فروشندگان و مشتریان به‌خاطر صبر و درک آن‌ها تشکر کرد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
rideapartmotociclismo
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا