مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بهبود وضعیت صنعت موتورسیکلت پاکستان در سه ماهه اول 2021/ هوندا با رشد 35 درصدی برتری دارد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، صنعت موتورسیکلت پاکستان با نزدیک به نیم میلیون فروش در ماه مارس 2021 شتاب گرفته و بهترین نمره را از آن خود کرده است. یعنی 27.7 درصد نسبت به سال 2020 و 14.5 درصد بیشتر از سال سال 2019 فروش داشته است.

بازار دوچرخ پاکستان به‌دنبال از دست دادن بازار در سال گذشته، در حال تسریع و بهبود است. در سه ماهه اول سال 2021 کل فروش 487.565 دستگاه بوده و کل سال مثبت پیش‌بینی می‌شود.

عرصه رقابت تحت سلطه هوندا با رشد 35.6 درصدی است. پس از آن یونایتد اتو (+16.0٪) و راد پرینس (+10.2٪) قرار دارند.

پاکستان در سال 2020، حدود 8.9 درصد از سهم بازار خود را برای دو و سه چرخ از دست داد. یعنی پس از تسریع در بهبود فروش در سه ماهه سوم سال (+22٪)، در ماه اکتبر بازار دو و سه چرخ با تعداد 175.568 فروش (+12.0٪) رشد دو رقمی را تجربه کرد و در نوامبر با فروش 171.122 دستگاه (+ 17.0٪) شتاب بیشتری گرفت و در دسامبر نیز با تعداد 157.269 فروش (+22.1٪) بالاترین سطح فروش سال را به خود اختصاص داده است.

سال تقویمی 2020 با 1 میلیون و 520 هزار دستگاه فروش (-8.9٪) به پایان رسید و بازار پاکستان با پیشی گرفتن از تایلند یک رتبه در رتبه‌بندی جهانی به‌دست آورد و اکنون در مکان پنجم قرار دارد.

تاریخچه بازار موتورسیکلت پاکستان

قبل از سال 2004، هیچ کس فکر نمی‌کرد که صنعت موتورسیکلت پاکستان در چنین مقیاس گزافی شکوفا شود. در آن سال‌ها حجم بازار سالانه کمتر از یکصد هزار دستگاه بود و فقط دو شرکت (اطلس هوندا و داوود یاماها) در بازار فعالیت می‌کردند. سوزوکی و چینگقی (Qingqi) سهام جزئی داشتند.

اما با سیاست باز دولت، تولیدکنندگان جدید با پشتیبانی فناوری چینی وارد بازار شدند و در حال حاضر این بخش برای تداوم توسعه اقتصادی پاکستان بسیار حیاتی است. در 15 سال گذشته، موتورسیکلت مورد علاقه برای تحرک شخصی شده است.

عوامل زیر در این پیشرفت نقش حیاتی داشتند:

1- فناوری ارزان اما قابل اطمینان از چین

2- تأمین مستقل فناوری یعنی قوای محرکه از چین و قطعات بدنه از فروشندگان محلی

3- مونتاژ کنندگان مارک‌های ژاپنی مجبور شدند مبلغ زیادی را به‌عنوان حق امتیاز به شرکت مادر خود بپردازند، در حالی که مونتاژ کنندگان جدید به‌طور مستقل همه چیز را تهیه می‌کنند و توانستند هزینه دوچرخه را کاهش داده است.

4- هزینه‌های سربار اندک است. زیرا بیشتر شرکت‌ها در مناطق محدودی فعالیت می‌کنند.

5- تسهیلات تأمین مالی/ لیزینگ در سطح محلی در دسترس است. این امر با وجود منابع محدود، افراد کم درآمد را به خرید دوچرخه ترغیب می‌کرد.

در سال‌های اخیر، صنعت موتورسیکلت پاکستانی در بین سریعترین‌ها در جهان قرار داشته است. در واقع، نقطه عطف 1 میلیون دستگاه برای اولین بار در سال 2015 بود و اکنون بازار در آستانه فروش 2 میلیون فروش سالانه است. به دنبال بیش از 1.4 میلیون فروش در سال 2017، بازار در سال 2018 با رکورد 1.9 میلیون فروش بیشتر رونق گرفت.

با این حال، استهلاک روپیه همراه با افزایش مالیات و پول نقد کمتر موجود، بازار را از پایان سال 2018 صدمه زد و باعث افزایش بیشتر قیمت موتورسیکلت و کمتر شدن تقاضا شد و بازار مسیر منفی را در پیش گرفت.

این مقاله با مشارکت آقای Imtiaz Ahmad، یک متخصص موتورسیکلت که در پاکستان زندگی می‌کند، نوشته شده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی صنعت موتورسیکلت پاکستان در پایان سال۲۰۲۰/ از داود یاماها و اطلس هوندا تا کسب پنجمین تولیدکننده جهان

تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا