مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دولت سری‌لانکا به‌دلیل کمبود ارز واردات موتورسیکلت‌ها و خودروها را ممنوع کرد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، فروش داخلی صنعت دوچرخ این کشور در حال کاهش است و در رتبه‌بندی بازار هجدهمین در جهان است. در واقع، پس از دستیابی به رکورد در سال 2015 که فروش به نیم میلیون فروش در یک سال رسید، سقوط اقتصاد داخلی هزینه‌های خرید را کاهش داده و بخش اصلی در صنعت حمل‌ونقل احساس ضعف کرد.

فروش کل سال 2019 (از جمله موپد، موتورسیکلت و سه چرخ) کمی بیش از 300 هزار دستگاه بوده است که 14.4 درصد نسبت به سال قبل از آن دست داده بود. قابل ذکر است که بازار این کشور تحت کنترل وسایل نقلیه وارداتی از هند و ژاپن است.

در سال 2020، زمانی که بحران همه‌گیری کرونا به موازات اوضاع اقتصادی سخت و دشوار پیش آمد، دولت تصمیم سخت و جنجالی را برای ممنوعیت موقت واردات همه وسایل‌نقلیه اتخاذ کرد و فروش کل سال در 268 هزار دستگاه (-30.6٪) کاهش یافت.

چشم‌انداز رقابتی

هوندا در دهه هفتاد میلادی در بازار پیشتاز بود و با همکاری با هیرو هندی آن را تقویت کرد. در سال‌های اخیر مارک‌های ژاپنی فضا را به هندی‌ها واگذار کرده‌اند. مانند: باجاج، TVS (با آپاچی بسیار محبوب)، هیرو، ماهیندرا (در واقع کاهش یافته است) و رویال انفیلد. البته تمام ژاپنی‌ها نمایندگی دارند. در حالی که KTM به لطف همکاری با باجاج و وسایل‌نقلیه‌ای که از هند می‌‍آیند در بین مارک‌های برتر جایگاه نخست را دارد.

خلاصه تاریخچه صنعت موتورسیکلت سری‌لانکا

اولین موتورسیکلت در 20 ژانویه 1903 وارد این جزیره شد. موتورسیکلت‌های اولیه تک سرعته بودند و برای روشن شدن از پدال‌ استفاده می‌کردند. در دهه 1960 در سری‌لانکا موتورسیکلت‌های وارداتی انگلیسی مانند نورتون، BSA، رویال انفیلد و تریومف تا دهه 1960 بسیار محبوب بودند. قابل ذکر است که اهرم تعویض دنده این موتورسیکلت‌های انگلیسی در سمت راست موتور قرار داشت. بعضی از مدل‌ها نیز اهرم دنده داشتند که با دست کنترل می‌شد.

بعدا موتورسیکلت‌های هوندا ساخت ژاپن تا سال 1970 در سری‌لانکا معرفی شدند. در ابتدا موتورسیکلت‌های کوچک هوندا با صدای کمتر و اهرم تعویض دنده در سمت چپ توجه زیادی را در برابر مدل‌های انگلیسی جلب نکردند.

سپس وقتی دولت اجازه واردات موتورسیکلت‌های دست دوم از ژاپن را داد، موتورسیکلت‌های 90 سی‌سی هوندا (Super Cub و Postman Bikes) در سری‌لانکا مورد توجه قرار گرفت و مردم به‌دنبال موتورهای با قیمت کمتر ژاپنی با ظرفیت موتور متفاوت بودند. پس از این، یاماها، کاوازاکی، سوزوکی و سایر شرکت‌ها شروع به گسترش بازاریابی خود در سری‌لانکا کردند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا