مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفی موتورسیکلت الکتریکی ایمفلاکس وان هندی

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تاریخچه موتورسیکلت‌های الکتریکی  اسپرت بسیار کوتاه به نظر می‌رسد؛ اما در همین مدت کوتاه، شرکت‌هایی مانند میشن موتورز، MotoCzysz و لایتنینگ موتورسایکل (Lightning Motorcycle) وارد بازار موتورسیکلت  شدند. مدتی است که دیگر خبری از میشن موتورز یا لایتنینگ نیست و اگرچه از لحاظ فنی در بازار حضور دارند، اما محصول جدیدی ارائه نمی‌دهند. به علت این‌که هند در حال حاضر دارای بزرگ‌ترین بازار دوچرخه و موتورسیکلت در جهان است، منطقی به نظر می‌رسد که شرکت‌های نوپایی در ارتباط با موتورسیکلت الکتریکی در آنجا شروع به فعالیت کنند. اخیرا استارتاپ ایمفلاکس موتورز (Emflux Motors)‌ با کمک ۶ سرمایه‌گذار اصالتا بنگالی و ۲۵ کارمند، در زمینه تولید موتورسیکلت الکتریکی شروع به کار کرده است و اولین مدل تولیدی خود را در نمایشگاه خودرو دهلی‌نو ۲۰۱۸ به نمایش گذاشت.

این موتورسیکلت اسپرت  الکتریکی که با نام ایمفلاکس وان (Emflux One) شناخته می‌شود، با وزن ۱۶۹ کیلوگرم قادر است در زمان ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. این ادعای جسورانه‌ای است که به نظر می‌رسد به کمک موتور الکتریکی  القایی AC با حداکثر توان ۵۰ کیلو وات و با حداقل بهره‌وری ۹۵ درصد ممکن شود. موتور الکتریکی قدرتی معادل ۷۱ اسب بخار و ۸۴ نیوتن‌متر در ۸۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند و این قدرت از طریق زنجیر به چرخ عقب می‌رسد. چنین قدرتی به موتورسیکلت الکتریکی اجازه می‌دهد که به بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. محدوده رانندگی این محصول با یک بار شارژ کامل به ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. 

موتور AC القایی انرژی خود را از پکیج باتری ماژولار ایمفلاکس دریافت می‌کند که دارای باتری لیتیوم-یون ۹.۷ کیلو وات ساعت با سلول‌‌های یکپارچه پرقدرت SDI سامسونگ است و توسط مایع خنک می‌شود. علاوه بر محدوده رانندگی شهری تقریبا ۲۰۰ کیلومتر و محدوده بزرگراهی ۱۵۰ کیلومتر، بسته باتری ایمفلاکس وان می‌تواند در مدت زمان ۳۶ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ برسد؛ البته در صورتی که از شارژر مخصوص وارپ (WARP Charger) استفاده شود. اما به کمک شارژ دیواری معمولی ۱۵ آمپری، باتری به سه ساعت زمان نیاز خواهد داشت؛ باتری دارای ضمانت ۵ ساله (۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد) از شرکت سازنده است.

بقیه قسمت‌های موتورسیکلت برقی وان همگی فوق‌العاده و ساخت برندهای درجه یک و معروف هستند؛ فریم و شاسی کمکی و دوشاخه عقب ظاهرا اولین قطعاتی هستند که توسط یک شرکت هندی ساخته می‌شوند و همگی از واحدهای ورق فولادی لوله‌ای تولید شده‌اند. شاسی موتورسیکلت به دوشاخه ۴۳ میلی‌متری جلو متصل شده است و دوشاخه عقب توسط کمک‌فنر بادی ۴۶ میلی‌متری، کنترل ارتعاش را بر عهده دارد. می‌توان هر دو قسمت تعلیق جلو و عقب را با هزینه بیش‌تر به کمک‌فنرهای قابل تنظیم و مرغوب اُهلینز (Ohlins) ارتقاء داد. تمامی سخت‌افزار سیستم ترمز از برند بربمو تأمین می‌شود و شامل دیسک ۳۰۰ میلی‌متری دوگانه با کالیبرهای شعاعی و چهار پیستون در چرخ جلو و یک دیسک ۲۲۰ میلی‌متری مجهز به کالیبر دوگانه در عقب است. هر دو ترمز جلو و عقب توسط سیستم ضد قفل ABS کنترل می‌شوند.

بدنه موتورسیکلت اسپرت الکتریکی ایمفلاکس وان که به عنوان «مدل یک» شناخته می‌شود، بسیار به طرح‌های تولیدکنندگان بزرگ ایتالیایی شبیه است. یک مخزن (باک)‌ جعبه‌ای زاویه‌دار به‌عنوان حالت استاندارد، بسته‌ی باتری را در خود جای می‌دهد ولی با پرداخت هزینه بیش‌تر می‌توان آن را به پوشش فایبرگلاس سبک‌وزن نیز ارتقاء بخشید. کار ساخت رینگ‌های آلیاژی چدنی در کارخانه سازنده انجام می‌شود و در لاستیک پیرلی دیابلو روسو (Pirelli Diablo Rosso II) قرار می‌گیرد. البته با پرداخت هزینه‌ی بیش‌تر می‌توان از رینگ‌های آلیاژی فولادی نیز بهره‌مند شد. 

موتورسیکلت اسپرت الکتریکی جدید هندی‌ها دارای تمام امکانات پیشرفته‌ای است که دیگر موتورسیکلت‌های مدرن دنیا در اختیار دارند. این امکانات شامل نمایشگر لمسی هوشمند ۶.۸ اینچی با قابلیت تشخیص عیب همزمان، ناوبری GPS، دو دوربین داخلی در جلو و یکی در عقب، بلوتوث کامل، WiFi، چراغ‌های LED کامل در سرتاسر بدنه و برنامه کاربردی (اپلیکیشن)‌ Emflux است؛ این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد محل ایستگاه شارژ را پیدا کنند یا از طریق آن جا رزرو کنند. همچنین سیستم ۴G به نرم‌افزار نصب‌شده اجازه می‌دهد تا به روزرسانی آب و هوا را دریافت کند.

تیم مهندسی ایمفلاکس با استفاده از موتور الکتریکی این امکان را فراهم کرده است که با فشار دادن یک دکمه می‌توان دستیار پارک موتورسیکلت را فعال کرد. دستیار پارک به راننده اجازه می‌دهد که با سرعت ۳.۲ کیلومتر بر ساعت به جلو یا عقب حرکت کند. از این سیستم برای شرایطی می‌توان بهره برد که راننده بخواهد با سرعت کمی بدون گاز دادن حرکت کند.

هنوز قیمت موتورسیکلت اسپرت الکتریکی ایمفلاکس وان مشخص نشده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به نیاز بازار هند قیمت ارزانی داشته باشد. ایمفلاکس فعلا سفارشات اولیه خرید موتورسیکلت را آغاز کرده است و تولید آن از ابتدای سال ۲۰۱۹ شروع خواهد شد. با توجه به شاخصه‌های جمعیت‌شناسی جامعه هند، جالب توجه است که یک شرکت هندی بتواند موتورسیکلت برقی اسپرت با مشخصات مدرن تولید کند. البته گذشت زمان موارد بیش‌تری را مشخص خواهد کرد و باید تا سال ۲۰۱۹ منتظر ماند. 

نویسنده: ابوالقاسم اسلامی

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا