مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

درخشش دانشجویان اسپانیایی در طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی هوشمند/ داینا برای عملیات نجات در رویدادهای ورزشی طراحی شده است

به گزارش موتورسیکلت نیوز، موتورسیکلت‌های برقی هنوز مورد استقبال گسترده قرار نگرفته‌اند، اما محبوبیت آن‌ها رو به افزایش است. اگرچه برد، زمان شارژ و زیرساخت‌های الکتریکی ممکن است کاملا ایده‌آل نباشد، اما، موتورهای برقی در خدمات تخصصی به خوبی عمل می‌کنند.

به‌عنوان مثال Cake Osa برای تحویل غذا مناسب است و در حال حاضر نیز دانشجویان الیساوا در دانشکده طراحی و مهندسی دانشگاه بارسلونا اخیراً یک اندورو الکتریکی با استفاده از چاپ 3 بعدی طراحی کرده‌اند.

دانشجویان دوره 4 مهندسی طراحی صنعتی با نام داینا، اولین موتورسیکلت آفرود و 100 درصد الکتریکی را طراحی و تولید کرده‌اند که برای ارائه خدمات امداد و نجات در مسابقات ورزشی طراحی شده است.

این وسیله‌نقلیه دو چرخ دسترسی سریع‌تری را برای تیم‌های امداد، نجات و پزشکی به منطقه‌ای که فرد آسیب دیده در آن قرار دارد، فراهم می‌کند تا بتواند در ابتدا او را معالجه کند و سریعاً تصمیم بگیرد که آیا تخلیه وی با استفاده از سایر حمل‌ونقل‌های پزشکی ضروری است یا نه! داینا شامل تجهیزات پزشکی و مواد لازم برای انجام اقدامات درمانی اولیه و تثبیت آسیب دیدگان است.

این پروژه که Dayna نام دارد، به عهده تیم مسابقه‌ای Elisava Racing Team (ERT) است.

این مسابقه از دانشجویان سراسر جهان می‌خواهد تا بهترین طراحی موتورسیکلت برقی را توسعه دهند. داینا اولین دوچرخ تمام برقی و جاده‌ای است که برای عملیات نجات در رویدادهای ورزشی طراحی شده است.

این پروژه همچنین از چاپ سه بعدی برای ایجاد 19 صفحه از بدنه استفاده می کند.

جدا از جایگزینی سریع، چاپ سه بعدی همچنین به دانش آموزان کمک کرد تا طراحی داینا را به روشی تسریع یافته توسعه دهند. به جای ایجاد مدل‌های خشتی یا نمونه‌های اولیه، تیم می‌تواند با سرعت و شتاب زیاد از ایده به واقعیت برسد.

با استفاده از روشی به نام ساخت فیبرهای فیوژن، ERT می‌تواند مواد مختلفی را از نظر کیفیت تقویت کننده آزمایش کند.

برای گلگیر، دانش آموزان بر روی ترکیبی به نام PPGF GF30 کار کردند. نوعی ترموپلاستیک که با الیاف شیشه تقویت شده است.

غیر از توسعه ابتکاری چاپ سه بعدی، داینا همچنین دارای سنسورها، بلوتوث و GPS است.

این سیستم‌ها به نظارت بر تلاش‌های نجات و ارسال ارتباطات برای کمک بیشتر حمایت می‌کنند. تیم ERT امیدوار است که در آینده داینا را تجاری کند.

البته، وسیله نقلیه نجات پزشکی تأثیر زیادی در رویدادهای ورزشی خواهد داشت. اما روند چاپ سه بعدی که پیشگام آن بود نیز می‌تواند در صنعت تأثیرات ماندگاری داشته باشد.

داینا از طریق دستگاه تلفن همراه برای افزایش قابلیت‌های ارتباطی، با GPS داخلی و اتصال ماهواره‌ای متصل می‌شود. در شرایط عدم پوشش کافی از طریق تلفن یا رادیو، موتورسیکلت می‌تواند ارتباط ماهواره‌ای را مستقیماً فعال کرده و امکان برقراری ارتباط سریع را فراهم کند.

این موتورسیکلت همچنین صفحه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که امکان تنظیم پارامترهای رانندگی را فراهم می‌کند. بسته به زمین و باتری باقیمانده، حالت‌های مختلف را انتخاب می‌کند. از طریق صفحه نمایش، چراغ‌های ویژه سرویس مداخله را نیز می‌توان فعال کرد تا به افرادی که در محدوده عملکرد موتورسیکلت هستند، هشدار دهد.

داینا دارای دو باتری قابل تعویض و قابل جابه‌جایی، چراغ‌های اضطراری و یک صندوق عقب با فضای لازم برای حمل وسایل لازم برای نجات است.

تیم مسابقه‌ای الیساوا توسط 11 دانشجو تشکیل شده و از اکتبر سال 2019 روی طراحی موتورسیکلت کار کرده‌اند.

تیمی که همه در اواسط بیماری همه‌گیر کرونا کار می‌کنند کل پروژه را توسعه داده‌اند. یک کار میدانی با خدمات اورژانس پزشکی (SEM)، گروه نجات و اقدامات ویژه (GRAE)، مهندسان برنامه‌های حفاظت از خود و موتورسواران شناخته شده از سراسر جهان انجام داده اند.

همچنین آن‌ها از ابزارهای دیجیتال پیشرو مانند تجزیه‌وتحلیل، شبیه‌سازی و نرم‌افزار بهینه‌سازی برای دنبال کردن روند توسعه، بسیار نزدیک به آنچه در صنعت موتورسیکلت استفاده می‌شود، بهره برده‌اند.

داینا دومین موتورسیکلت الکتریکی است که توسط دانشجویان الیساوا ساخته شده است و در چارچوب شرکت تیم مسابقه ای الیساوا در چالش Moto Smart Barcelona ایجاد شده است.

این مسابقات بین‌المللی به‌دلیل بیماری همه‌گیر به تعویق افتاده است و انتظار می‌رود در تابستان سال 2021 برگزار شود و دانشگاه‌های جهان را برای تولید موتور سیکلت تمام برقی به چالش بکشد.

سرمایه‌گذاری پروژه

تیم مسابقه‌ای الیساوا برای جبران هزینه‌های تولید موتورسیکلت، 3600 یورو از طریق یک برنامه سرمایه‌گذاری جمعی در بستر Verkami جمع‌آوری کرد. نتایج این کمپین علاقه‌ای را که این پروژه برای نوآوری خود ایجاد کرده نشان می‌دهد.

شرکایی که در روند ساخت و طراحی همکاری داشته‌اند

TORROT, GAS GAS, OLLÉ, TALLERS FONTANET, ARIBELL, DS MANTENIMENT INDUSTRIAL, BCN3D, ARRK, SICNOVA, PROMETAL 3D, TECNIPROTOS, CODICAD, ROTPAR, DINAMICA, SEVTRONIC, RM ELECTRONICS, CERO, IBO, ADDITION, XTRIM, PTC, ALTAIR, ASORCAD, HEBO, MORAD, AFV INICIA, TALLERS FABI, J. JUAN, GALFER, MOTOS PRÍNCEP, RIEJU, DIGIFAB, SKF, BÖLLHOFF, IGUS, SIGNES, FARMÀCIA LA PUNTUAL, ENERGUS, RS, ALBUFERA ENERGY STORAGE, RADIKAL ENDURO, ROCCOS RANCH i ENGINYERS BCN.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا