چگونه از سال 2015 سهم بازار یاماها و هوندا در مراکش رشد کرد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بازار موتورسیکلت مراکش در سال گذشته بهبود یافت، اگرچه همهگیری کوئید19 بر اقتصاد تاثیر داشت، اما فروش در سال 2020 به 103 هزار دستگاه رسیده و چشمانداز آینده تقریباً مثبت است و انتظار می رود در 5 سال آینده فروش دو برابر شود.
بازار مراکش به دو قسمت تقسیم میشود:
1- موتورسیکلتهای تا 100 سیسی تحت سلطه چندین برند چینی
2- بخشهای بیش از 100 سیسی تحت سلطه ژاپنیها (هوندا و یاماها) و SYM، کیمکو، پیاجیو، پژو و…
همه موتورسیکلتها باید پلاک داشته باشند
صنعت موتورسیکلت مراکش پس از اواسط سال 2015 قوانین جدید برای واردات و همسان سازی محصولات (0 تا 50) سیسی را کاملاً تغییر داد. در واقع، هیچ قانونی قبل از آن وضع نشده بود و دولت قصد داشت استانداردی را برای کیفیت تعریف کند.
دولت در سال 2010 قانونی را در این زمینه صادر کرد و به این صنعت 5 سال وقت داد تا از 20 مه 2015، موتورسیکلتهای کمتر از 50 سیسی را نیز ثبتنام کنند. همانطور که قبلا برای مدلهای بالاتر از 50 سیسی لازم بود.
پس از این مقررات جدید، عملکرد مارکهای چینی پایین آمد و در عوض سهم برندهای ژاپنی یعنی یاماها و هوندا رشد کرد. البته بیشتر بازار به بخش 125 سیسی منتقل شد.
پیش از این میزان فروش از 180،000 دستگاه در سال 2014 به زیر 100،000 دستگاه در 2018 کاهش یافته بود. تا اینکه طی دو سال گذشته با وجود همهگیری کرونا تقریبا در یک مسیر مثبت باقی مانده است.
پایان پیام/