مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

برگزاری نشست تخصصی تولید ملی در کویر موتور

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از سایت شرکت کویر موتور، روز سه‌شنبه 19 اسفندماه در محل ساختمان شرکت کویرموتور نشست خبری با حضور رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران، فعالان حوزه خبر و مدیران ارشد کویرموتور با موضوع «همگرایی قطعه سازان و صنعتگران برای تولیدات ملی ایران عزیز» برگزار شد. برای اطلاع از جزییات بیشتر با ما همراه باشید.

در ابتدا رحیم خداپسند؛ مدیرعامل کویرموتور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در رابطه با خودکفایی و تولید ملی گفت: ما بومی‌سازی دو نوع موتورسیکلت برقی و بنزینی را در برنامه کاری خود داشته‌ایم و تا خرداد سال 1400، حدود چهل‌درصد از موتورسیکلت‌های تولیدی را بومی‌سازی خواهیم کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بعضی از قطعات موتور‌سیکلت‌های «سی‌جی» را تولید می‌کنیم. همچنین کارخانه باتری‌سازی «کویر پارت» نیز درحال پیشرفت است و خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خداپسند اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید کارخانه‌های کویرموتور حدود 220هزار دستگاه در سال است.

مدیرعامل کویر موتور در زمینه خدمات پس از فروش و توسعه این واحد گفت: در تهران سه مرکز خدمات پس از فروش خوب داریم و امیدواریم که مانند سال‌های گذشته مجدد در رتبه‌بندی خدمات پس از فروش کشور، رتبه اول را کسب کنیم.

در ادامه نشست، فریبرز نامور؛ قائم مقام مدیرعامل شرکت کویرموتور با عرض خیرمقدم به مدعوین از نکات فنی و چگونگی پیشرفت در زمینه تولید و خودکفایی این شرکت گفت: طی چند سال گذشته کویر موتور در خصوص تامین قطعات داخلی فلزی اقدامات مفیدی را انجام داده است.

نامور افزود: ما با کاری که عمدتا بر روی قطعات و اقلام پلاستیکی و پلیمری انجام داده‌ایم، توانستیم محصولاتی حتی با کیفیت بالاتر نسبت به نمونه‌های خارجی عرضه کنیم که انتظار داریم با اقدامات انجام شده موتورسیکلت‌های جدید، جایگزین موتورسیکلت‌هایی مانند «سی‌جی» شود.

وی عنوان کرد: روی موتورسیکلتی که کویرموتور به نام «اس1» وارد بازار کرده است – که محصول بسیار خوبی بوده و توانسته در بازار جای خودش را باز کند – نیز کار بومی‌سازی قطعات را انجام داده‌ایم و با پیمانکاران داخلی در این زمینه سال‌هاست همکاری می‌کنیم و در نهایت تمام ایرادهای تکنیکی را رفع کرده‌ایم. همچنین محصول نسل آینده؛ «اس2» است که بازار آینده موتورسیکلت ایران به سمت این نوع از محصولات در حال گذار است.

قائم مقام مدیر عامل کویر موتور اظهار کرد: تا این لحظه از برنامه‌هایی که برای کویر موتور تدوین شده فراتر رفته‌ایم و بیشتر اقلام این موتورسیکلت‌ها را بومی‌سازی کرده‌ایم که انتظار داریم تا خردادماه سال آینده این بومی‌سازی، تکمیل شود.

وی افزود: کویرموتور در هر سال برای محصولاتی که تولید دارد، جدولی را به وزارت صمت ارایه می‌کند که در آن درصد ارزشی هر قطعه مشخص شده است.

مهندس گودرزی (مشاور صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت) گفت:

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید بالاخره تحولی در صنعت موتورسیکلت‌سازی در حال به‌وجودآمدن است و این حرکت دومنظوره یکی به موضوع تنوع محصول مرتبط است، به‌عنوان مثال؛ در سال‌های گذشته در شهر تهران دو یا سه مدل موتورسیکلت بیشتر دیده نمی‌شد – آن‌ هم تکراری با سبک‌های یکسان – که بعضا خیلی در شان مردم ایران نبودند. دوم اینکه در این سالن و هم در نمایشگاه برندهای معتبر جهانی موجود است که در یک دوره نسبتا طولانی این فرهنگ تغییر پیدا کرد. در نتیجه با دانش مهندسی که جوانان ما به آن دسترسی دارند، بحث ساخت داخل را افزایش دادند وامید است که این حرکت ادامه‌دار شود.

همچنین امیدوارم با توسعه شرکت‌ها و بخش خدمات پس از فروش که بسیار مهم است و همچنین در دسترس بودن نمایندگی‌های این شرکت‌ها، کاهش نگرانی‌های مردم به تعمیرات و تامین قطعات اصلی رفع شود.

احمد منصوری (رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم جانبی) گفت:

تولید مشکلات بسیاری دارد و حمایت دولت اندک است. ازاین‌رو، حمایت بیشتری نیاز داریم. البته خوشبختانه کویرموتور و خانواده رضایی با دید خاصی که نسبت به موتورسیکلت داشته‌اند، اقدامات باارزشی را انجام داده‌اند که امیدواریم در بخش قطعات یدکی موتورسیکلت‌هایی که تکنولوژی روز را دارند، برای خدمات پس از فروش آماده‌تر شود تا نیاز مردم برآورده گردد.

دکتر مجید رضایی سهامدار کویر موتور گفت: این شرکت بر اساس دو شاخص مهم ارکان خود را تشکیل داده است؛ یکی از آن شاخصه‌ها شعار سازمانی با عنوان «تمایز در حرکت» است. یعنی هرآنچه که ما در کویر انجام می‌دهیم، باید تفاوت داشته باشد و در واقع نباید ما «دنباله‌رو» باشیم و شاخصه دیگر کویر موتور؛ رسالت سازمانی‌ آن، یعنی «تغییر نگرش جامعه نسبت به موتورسیکلت» است. البته فکر می‌کنم این موضوع در جامعه کاملا قابل لمس باشد.

وی در ادامه افزود: با این نگرش به مرور زمان شاهد این موضوع خواهیم بود که با ورود یک موتورسیکلت به خیابان، در اصل یک خودرو تک سرنشین (1500 تا 3000) سی‌سی از شهر خارج می‌شود که با این اتفاق سالانه حدود 200 میلیون لیتر صرفه‌جویی سوختی در کشور را شاهد خواهیم بود.

رضایی عنوان کرد: در حوزه تولید نیز فقط یکی از موتورسیکلت‌های ما با نام تجاری (اس2)، به ازای هر دستگاه، تقریبا 200 یورو صرفه‌جویی در پی خواهد داشت که البته کار بومی‌سازی برروی آن تا خردادماه 1400 ادامه دارد.

سهامدار کویر موتوردر نهایت اظهار کرد: موتورسیکلت‌های اسکوتر تا سال 1395 حدود 1.5 درصد از سهم بازار ایران را در اختیار داشتند و امروز سهم این نوع از محصولات به 28 درصد رسیده است و این موضوع یعنی بخش جدیدی به بازار موتورسیکلت کشور اضافه شده است. در نتیجه می‌توان گفت که موتورسیکلت از یک کالای کار خارج شده و در حال تبدیل شدن به یک کالا برای استفاده شخصی است.

بیشتر بخوانید:

دعوت کویر موتور از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی برای خودکفایی صنعت موتورسیکلت ایران

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا