چند نکته مهم برای موتورسواری
چند نکته مهم برای موتورسواری
نگاهی به آمار و ارقام تصادف‌های جرحی و فوتی موتورسیکلت سواران گواهی بر این مدعاست که وضعیت این دسته از کاربران ترافیکی چندان خوشایند نیست.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، امکان ندارد پشت ترافیک منتظر سبز شدن چراغ باشیم و با این صحنه مواجه نشویم که موتورسیکلت سواری همه تلاش خود را به کار می‌بندد تا از لابه لای خودرو‌ها ولو با فاصله میلی متری خود را به زیر چراغ راهنمایی و رانندگی برساند و با نیم نگاهی به طرفین، چراغ قرمز را رد کند. صحنه آشنای دیگری که در معابر به چشم می‌آید لایی کشیدن و انجام حرکت‌های مارپیچ و نمایشی است که انگار با ترافیک شهر گره خورده است و جزء جدایی ناپذیر رانندگی عده‌ای از موتورسیکلت سواران به شمار می‌آید. بماند که رعایت اصلی به فرعی، گذر از ورودممنوع‌ها و حتی رانندگی خلاف جهت و در پیاده رو‌ها از دیگر بی قانونی برخی موتورسیکلت سواران است که باعث بروز تصادف در شکل‌های مختلف شده است. نگاهی به آمار و ارقام تصادف‌های جرحی و فوتی گواهی بر این مدعاست که وضعیت این دسته از کاربران ترافیکی چندان خوشایند نیست.  

تفاوت موتور با خودرو

احتیاجی به ثانیه‌ای تفکر نیست، زیرا هر عقل سلیمی می‌داند که هر مدل موتورسیکلت در مقایسه با خودرو از ایمنی کمتری برخوردار است. بیشتر تفاوت این ۲ وسیله نقلیه که در تصادف‌ها و برخورد‌ها باعث شدت حادثه می‌شود نداشتن سقف، شیشه، بدنه ایمن، در، سپر، کمربند ایمنی و کیسه هواست.

انتخاب کلاه ایمنی مناسب سر

  • کلاه ایمنی که در کاهش صدمات به سر نقش بسزایی دارد نباید گوش‌ها را تحت فشار قرار دهد بلکه باید به اندازه سر، و راحت و آزاد باشد. در بسیاری از تصادفات که کلاه برای سر راکب تنگ بوده، هنگام بیرون آوردن کلاه مصدوم، مشکلات جدی به سر او وارد شده است.
  • اگر راکبی عینکی است، کلاه باید به اندازه عینک جا داشته باشد.
  • لبه پشتی کلاه باید کمی بالا باشد به طوری که وقتی سر را عقب می‌کشیم، با مهره گردن تماس پیدا نکند.
  • هیچ قسمت کلاه نباید جوش خوردگی داشته باشد.
  • بهترین نوع کلاه مدلی است که دارای قاب صورت و محافظ چانه باشد. از صورت، آرواره و گونه محافظت می‌کند و حفاظت از چشم در مقابل باد، خورشید و ضربه را بهتر انجام می‌دهد.

مهم‌ترین عوامل تصادف‌های موتورسواران

  • کوچک بودن وسیله نقلیه
  • حرکات و مانور‌های سریع هنگام ورود به خیابان‌ها یا جاده‌های اصلی
  • تغییر پی درپی مسیر بدون علامت، و ظاهر شدن ناگهانی جلو وسایل نقلیه دیگر به ویژه زمانی که نور کافی وجود ندارد
  • تیره بودن لباس راننده در شب

صرفا جهت اطلاع

توجه به آینه‌ها پیش از هرگونه تغییر سرعت یا موقعیت یا زمانی که قصد دورزدن یا تغییر خط داریم ضرور است.
چنانچه وسیله نقلیه‌ای عقب‌تر با فاصله بسیار کمی از موتورسیکلت در حرکت است، راکب موتورسیکلت باید سرعت خود را به تدریج کاهش دهد تا فضایی که در جلو موتور قرار دارد افزایش یابد. این عمل باعث می‌شود اگر موتورسوار خطری را در جلو خود تشخیص داد، به تدریج ترمز بگیرد. در ضمن، وسیله نقلیه پشت‌سری هم فرصت بیشتری برای توقف خواهد داشت.
فشار فرمان، وزن بدن و تغییرات سرعت، همگی، بر کنترل موتورسیکلت اثرگذار است.
چشمان موتورسوار باید در برابر باد، گرد و خاک، باران، حشرات و سنگ‌هایی که ممکن است توسط سایر وسایل نقلیه پرتاب شود حفاظ داشته باشد. بهترین محفاظت کننده‌های چشم هنگام رانندگی کلاه‌های ایمنی دارای حفاظ هستند نه عینک‌های آفتابی.

ضرورت بازدید فنی

  • سطح روغن: در صورت لزوم روغن اضافه و نشتی کنترل شود.
  • سطح بنزین: باک در صورت نیاز پر باشد.
  • ترمزها: به طور متداول عملکرد آن‌ها را چک کنیم.
  • لاستیک ها: وضعیت ظاهری و فشار باد باید کنترل شوند.
  • چراغ‌ها و بوق: علاوه بر کارکرد صحیح بوق، چراغ‌های جلو، عقب، ترمز، راهنما و نشانگر باید درست کار کنند.
  • باید در هر شرایطی از عملکرد فنر‌ها و گردش فرمان اطمینان حاصل کرد.

دلایل توقیف موتورسیکلت‌ها

  • دستور‌های قضایی
  • فاقد پلاک و بیمه نامه بودن
  • تصادفات منجر به جرح و فوت
  • بروز تصادفات حادثه ساز مثل حرکات نمایشی (تک چرخ و مارپیچ).
  • ورود به پیاده رو، عبورممنوع، عبور از چراغ قرمز، حرکت در مسیر‌های ویژه و نداشتن کلاه ایمنی

دقت در شب

خطر برخورد با حیوانات، تشخیص ندادن درست قوس‌ها در طول مسیر یا بروز هر گونه مشکلی در سطح معابر و جاده در شب بیش از روز است. اگر مجبور به رانندگی با موتورسیکلت در شب هستیم، سرعت خود را تا اندازه‌ای کاهش دهیم که بتوانیم کنترل وسیله نقلیه را به دست بگیریم تا با خطرات احتمالی روبه رو نشویم. در ضمن، یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی در شب توجه به سالم بودن چراغ هاست.

وضعیت بدن روی موتور

  • به طور صحیح به سمت جلو بنشینیم
  • سر خود را بالا نگه داریم و چانه خود را در امتداد مسیر حرکت قرار دهیم
  • بازو‌های خود را شل کنیم و کمترین فشار را به کمر خود وارد کنیم
  • عضلات پشت را شل کنیم و وزن بدن را با ماهیچه‌های شکم تحمل کنیم
  • پا‌ها و زانو‌ها را محکم به موتور بچسبانیم
  • در قوس‌ها باید سر در جهت قوس باشد و با چشمان مسیر را بررسی کنیم

قانون برای همه یکسان است

برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، همه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور درباره موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا مخالف جهت مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار نامتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوس رانی با موتورسیکلت تخلف محسوب می‌شود و مأموران موظف اند ضمن صدور قبض جریمه، به توقیف موتورسیکلت حداکثر یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند.

روش‌های ایمن راندن

  • موتور چه در ترافیک در حرکت باشد چه ساکن، نباید بدون توجه به دیگران.
  • مسیر حرکت وسایل نقلیه دیگر را قطع کند.
  • موتور برای راکب و ترک نشین باید یک نشیمن و یک جفت جای پای استاندارد داشته باشد.
  • در هر مسیر نباید بیش از ۲ موتورسیکلت پهلوبه پهلوی هم حرکت کنند.
  • یک نفر ترک نشین مجاز است و سن ترک نشین باید بیش از ۸ سال باشد.
  • راکب و ترک نشین باید کلاه مناسب و به اندازه سر داشته باشند.

پایان پیام/

  • منبع خبر : شهرآرا نیوز