مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت‌ها دلیل عدم استفاده از حمل‌ونقل عمومی در یزد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، شصت و سومین نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با محوریت ارزیابی بخش حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی شهر یزد به ‌صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا قمی گفت:۲۵۰ هزار موتور پلاک شده و به نقل از پلیس راهور حدود ۵۰ هزار موتورسیکلت پلاک نشده سهم بسزایی در نبود انگیزه استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارد.

دکتر حبیب انصاری سامانی، دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد در این نشست، مسئله حمل‌ونقل را دارای ابعاد مختلفی ازجمله بعد اقتصادی معرفی کرد که می‌تواند در خدمت توسعه شهری قرارگرفته و اثرات غیرمستقیمی بر توسعه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: به‌عنوان یک اصل توسعه اقتصادی می‌توان پذیرفت که برای دستیابی به مشارکت تمامی طبقات جامعه در فعالیت‌های شهری، وجود سیستم حمل‌ونقل مناسب الزامی است، درحالی‌که گستردگی شهری و سهم بالای استفاده از خودروی شخصی در کنار عدم توجیه‌پذیری اقتصادی این بخش، مشکلات بسیاری را رقم‌زده است.

دکتر عباس علوی‌راد، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد، حمل‌ونقل را در دسته خدمات شهری متعلق به گروه‌های مختلف شامل ساکنان و گردشگران قرار داد که در سطوح بالاتر می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مطرح شود.

وی با بیان اهمیت کیفیت این بخش، مسئله پایداری زیستی شهر را شامل تناسب خدمات حمل‌ونقل نقلی با نیاز شهروندان به لحاظ فرهنگ و گستردگی، عنوان کرد.

علوی‌راد سهم هزینه حمل‌ونقل در استان یزد برای هر خانوار را حدود ۱۴ درصد از کل هزینه‌های موجود عنوان کرد که در مقایسه با دیگر شهرهای کشور رقم بالایی محسوب می‌شود.

وی پیامدهای مثبت حمل‌ونقل عمومی را علت متقاعدشدن دولت‌ها به حمایت از این مسئله دانست که باوجود عدم سودآوری اقتصادی این بخش، دولت‌ها شروع‌کننده و حامی اصلی سیستم حمل‌ونقل شهری تلقی می‌شوند.

امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد ضمن بررسی موانع توسعه حمل‌ونقل در یزد گفت: طی ۵ دهه اخیر، مساحت شهر یزد حدود ۱۷ برابر و جمعیت آن تنها ۶ برابر شده است.

به گفته وی سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی تا پیش از همه‌گیری کرونا  تنها ۴ درصد بوده که نشانگر کاهش اعتماد و وابستگی شهروندان به حمل‌ونقل عمومی است.

دکتر مرتضی محمودی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام جواد (ع)، گسترده شدن شهر یزد را تا حد زیادی مرتبط با مسئله انتقال آب دانست و نوع ناوگان و خدمات شهری قابل‌ارائه در سایه این گستردگی را نامتناسب با نوع سلیقه، فرهنگ و خواست مردم عنوان کرد.

دکتر رضا تقی‌زاده، استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد نیز این شهر را متعلق به ماشین‌ها و آجرها خواند که فاقد جذابیت‌های شهری جهت سپری کردن اوقات فراغت است.

در همین راستا دکتر سعید عطار، رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد یکی از علل مجهول بودن مسائلی از قبیل موانع توسعه سیستم حمل‌ونقل را عدم آسیب‌شناسی و مستندسازی اقدامات صورت گرفته گذشتگان در این حوزه عنوان کرد و گفت: باوجود پیچیدگی مسئله حمل‌ونقل و عدم سودآوری اقتصادی، بخش خصوصی تمایلی به مشارکت نداشته و از طرفی بخش عمومی نیز فاقد توانمندی‌های مالی کافی جهت رسیدگی و توسعه سیستم حمل‌ونقل است.

علیرضا رجبی‌ پور میبدی، استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، استفاده از وسیله نقلیه شخصی را ناشی از عوامل فرهنگی دانست که نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی فرهنگی را دوچندان می‌کند.

به گفته او سرعت متوسط خودروهای شخصی در یزد ۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده که تصادفات بسیاری را رقم‌زده است و شاید از ترجیحات شهروندان یزدی پرده بردارد که حتی باوجود ناوگان لوکس، باز هم به سمت حمل‌ونقل عمومی ترغیب نشوند.

دکتر کاظم یاوری، عضو هیئت‌علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد، ساختار انگیزه‌ افراد و هزینه را از مهم‌ترین سیگنال‌های مطرح در استفاده از وسیله نقلیه دانست. به عقیده او هزینه پایین نگهداری از خودرو شخصی، نبود زیرساخت‌های شهری و ضعف نظام تنبیه و تشویق، انگیزه استفاده از حمل‌ونقل عمومی را کاهش می‌دهد.

دکتر غلامحسین مرادی، عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد نیز طراحی سرمایه‌گذاری را امری مؤثر دانست که الزام وجود جامعه‌ای ثروتمند برای بهره‌مندی از ناوگان حمل‌ونقل مناسب را لغو می‌کند.

دکتر داریوش فرید، دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد نیز در این رابطه شهرداری را ارگانی دانست که از طرح‌های پیشنهادی مرتبط و متناسب استقبال می‌کند و در صورت سودآور بودن می‌تواند جذب سرمایه‌گذار نیز به همراه داشته باشد.

حمیدرضا قمی عضو شورای شهر یزد، نبود بخش خصوصی واقعی، فقدان شرکت‌های دارای ناوگان متعدد و مدیریت متمرکز را از مشکلات موجود در سیستم حمل‌ونقل کشوری تلقی کرد که شامل سیستم حمل‌ونقل داخلی و برون‌شهری است.

به عقیده وی ناوگان خویش‌فرما به‌نوعی بدعت در  سیستم حمل‌ونقل بخش خصوصی است که ارثیه تصمیم‌گیرندگان مدیران شهری از گذشته است.

عضو شورای شهر یزد از وسایل حمل‌ونقل با قدرت مانور بالاتر همچون موتورسیکلت به‌عنوان عاملی برای عدم استفاده از حمل‌ونقل عمومی یادکرد.

به گفته او ۲۵۰ هزار موتور پلاک شده و به نقل از پلیس راهور حدود ۵۰ هزار موتورسیکلت پلاک نشده سهم بسزایی در نبود انگیزه استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارد.

در این نشست، مصطفی نجاتی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، دکتر محمد دهقان منشادی معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، امید عسکری کارشناس روابط عمومی و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا