مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بین 2 تا 2.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در پایتخت

به گزارش موتورسیکلت نیوز، میرزایی قمی در خصوص مباحث آلایندگی موتورسیکلت ها و نحوه از رده خارج شدن آن ها گفت: معضل اصلی ما در حوزه موتورسیکلت، موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده هستند. طبق آمار ارائه شده از سوی پلیس بیش از  80 درصد موتورسیکلت هایی که در کشور تردد می کنند، فرسوده هستند. در پایتخت بین 2 تا 2.5 میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد و این رقم در کل کشور به عدد 9 میلیون دستگاه می رسد که غالبا یا فرسوده و یا کاربراتوری هستند. عمده آلودگی هوا نیز متوجه همین وسایل نقلیه است.

او افزود: امروز استاندارد آلایندگی موتورسیکلت ها در جهان یورو 4 است و ما در عرصه تولید نیز همین استاندارد را مدنظر قرار می دهیم. از ابتدای سال 2020 تولید موتورسیکلت در اروپا فقط با استاندارد یورو 5 ممکن است که قرار است این تغییر در ایران نیز به زودی اتفاق بیفتد. باید گفت که فاصله استانداردها در ایران با جهان فاصله زیادی ندارد اما به علت این که موتورسیکلت های فرسوده از چرخه خارج نمی شوند، ما تغییر زیادی در کاهش آلودگی هوا مشاهده نمی کنیم. زمانی به نتیجه خواهیم رسید که به ازای هر موتورسیکلت تولیدی جدید، یک موتورسیکلت فرسوده از چرخه خارج شود که متاسفانه امروز این اتفاق در کشور رقم نمی خورد.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: تبصره هایی در قانون هوای پاک وجود دارد که می تواند خروج موتورسیکلت های فرسوده را از چرخه تسهیل کند. طبق آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک به ازای هر یک موتورسیکلت تولید شده بنزینی باید یک برگ اسقاط موتورسیکلت فرسوده ارائه شود. در یک ماده دیگر تاکید شده است که موتورسازان باید 10 درصد تولید خود را به تولید موتورسیکلت های برقی اختصاص دهند و در صورتی که این اقدام را انجام ندهند، به ازای هر یک موتورسیکلت تولیدی باید سه موتورسیکلت از چرخه تولید خارج کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست ادامه داد: این قانون سبب می شود تا موتورسیکلت های فرسوده سریع تر از چرخه خارج شوند  و در کنار این موارد ما به ستاد سوخت و پلیس تاکید کرده ایم برای شماره گذاری هر موتورسیکلت صرفا مدارک اسقاط موتورسیکلت فرسوده را قبول کنند زیرا بعضا از گواهی های معادل استفاده می کردند به این شکل که گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده را ارائه کرد و به ازای آن 7 موتورسیکلت را شماره گذاری می کردند. پیرو مذاکراتی که صورت گرفت ما تاکید کردیم که حتما موتورسیکلت باید اسقاط شود تا اجازه پلاک گذاری موتورسیکلت جدید داده شود و این امر از ابتدای سال 99 اجباری شده است اما تا این لحظه به صورت کامل انجام نشده است.

او افزود: مشکلاتی بین ستاد سوخت و پلیس راهور در خصوص سامانه این امر وجود دارد که هنوز به صورت کامل برطرف نشده است و همین امر سبب شده است تا این طرح به صورت 100 درصدی به مرحله اجرا درنیاید.

محیط زیست بر مراکز معاینه فنی نظارت می کند

میرزایی قمی در ارتباط با خلا های موجود در معاینه فنی خودروها گفت: بر اساس قانون هوای پاک، حدود مجاز آلایندگی را سازمان محیط زیست هر سال باید اعلام و ابلاغ کند. این اقدام در سال 99 برای موتورسیکلت ها، خودروهای سبک و سنگین انجام شده است و نسبت به سال قبل نیز شاخص ها سخت گیرانه تر شده است تا معاینه فنی طبق آن انجام گیرد. در معاینه فنی دو دسته از استانداردهای خودرو مورد بررسی قرار می گیرد. نخست ایمنی خودرو و در مرحله بعد مسائل آلایندگی مورد بررسی قرار می گیرد و در سامانه سیمفا ثبت و معاینه فنی به صورت آنلاین صادر می شود.

این مقام مسئول در محیط زیست اظهار کرد: محیط زیست از طریق ادارات استانی خود به صورت کامل بر واحدهای معاینه فنی نظارت می کند و فرم های ممیزی نیز در اختیار قرار داده شده است تا حتی زمان انجام آزمون های معاینه فنی بررسی شود و اگر در زمان ها تطابق وجود نداشته باشد مشخص می شود که آزمون ها به درستی انجام نشده است. در مرحله بعد تجهیزات مربوط به اندازه گیری آلایندگی است که اگر در مراکز معاینه فنی وجود نداشته باشد با آن ها برخورد می شود.

او افزود: در ادامه کالیبره بودن دستگاه ها مورد سنجش قرار می گیرد، به این معنا که آیا دستگاه می تواند به درستی میزان آلایندگی را تشخیص دهد یا خیر و این نیز به صورت جدی مورد بررسی قرار می گیرد. در همین راستا با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد و طبق تخلفاتی که کرده است، جریمه و یا پلمب خواهد شد. 

تهرانی ها برای اخذ معاینه فنی به سفر می روند

میرزایی قمی با اشاره به معضلات معاینه فنی گفت: بعضا مشاهده می شود که خودروهای ساکنین تهران برای انجام معاینه فنی به شهرهای دیگر برده می شود تا در آن جا به راحتی معاینه فنی را طی کنند و طبق آماری که ارائه شده است نزدیک به 60 درصد خودروهای موجود در تهران برای انجام معاینه فنی به شهرای دیگر می روند که یک رقم بسیار زیاد است. مراکز موجود در تهران بسیار زیاد هستند و شلوغی زیادی در آن ها وجود ندارد و اگر ترافیکی بعضا دیده می شود به این علت است که همه شهروندان معاینه فنی را به آخر سال موکول می کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست خاطرنشان کرد: علت اصلی این که شهروندان تهرانی به خارج از تهران برای معاینه فنی مراجعه می کنند این است که برخی مراکز سخت گیری کمتری دارند و یا تخلفاتی در آن ها صورت می گیرد که بدون مراجعه معاینه فنی صادر می کنند. برای مقابله با این تخلف ما به وزارت کشور پیشنهاد داده ایم تا در تهران و 7 کلانشهر دیگر معاینه فنی صرفا در همان شهر انجام شود و این طرح به زودی در شهر تهران کلید خواهد خورد.

او افزود: در ابتدا برای این طرح معاینه فنی برتر را در دستور کار قرار داده ایم تا هر شخصی بخواهد معاینه فنی برتر اخذ کند تا از تخفیفات طرح ترافیک بهره مند شود، صرفا در تهران می تواند اقدام به اخذ معاینه فنی برتر کند و به مرور این اقدام گسترش خواهد یافت.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا