مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

توسعه و تجهیز مراکز معاینه فنی مشهد جهت صدور رایگان گواهی برای موتورسیکلت‌ ها

به گزارش موتورسیکلت نیوز، امروز در یکصدوهفتدهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، لایحه جامع کاهش آلودگی هوای مشهد با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید. محمد حاجیان شهری، عضو شورای شهر، در خصوص این لایحه و با اشاره به روز هوای پاک، اظهار کرد: همه ساله با شروع فصل سرد، آلودگی هوا در کلان‌شهرها امری جدی می‌شود. در دی‌ ماه با بدترین نوع این آلودگی به لحاظ آماری مواجه بودیم. باید دانست آلودگی سبب مرگ‌ومیر می‌شود.

وی افزود: سالانه ۱۳۰۰ نفر به دلیل تنفس یکی از ذرات معلق در هوای آلوده می‌میرند. ما جزو کشورهای پیشرفته در زمینه قانون هوای پاک هستیم اما در اجرای آن با مشکل مواجه هستیم. در این لایحه ۲۲ نهاد ذی‌ربط با هماهنگی شهرداری برای کنترل آلودگی هوا قدم خواهند برداشت.

حاجیان‌شهری خاطرنشان کرد: در کشور ما قانون برای آلودگی هوا زیاد است اما در سیاست‌های اجرایی آن مشکل داریم. باید همه نهادهای مربوطه پای کار بیایند. در این لایحه استانداری خراسان رضوی محور گذاشته شده تا نهادهای دیگر پای کار بیایند. 

برخی از مهمترین موارد این لایحه به شرح زیر است:

۱- کنترل انتشار آلایندگی ذرات معلق:

 – شهرداری مشهد مکلف است نسبت به انجام مطالعه و ارائه برنامه نصب فیلتر ذرات خودروهای دیزلی مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه، به شورای اسلامی شهر اقدام کند.

 – شهرداری مشهد مکلف است در راستای اجرای ماده دو آیین‌نامه ماده دو قانون هوای پاک در خصوص پایش محتوای گوگرد سوخت دیزل توزیعی در همه جایگاه‌های شهر مشهد و همچنین سوخت تحویلی به سازمان اتوبوس‌رانی و شرکت‌های بخش خصوصی، پیگیری لازم را از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست انجام داده و گزارش مربوط را هر ۶ ماه یک‌ بار از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.

 – شهرداری مشهد مکلف است براساس آمار و نتایج استخراج شده از سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد، نسبت به ارائه گزارش تعداد وسایل موتوری زمینی دیزلی سنگین فرسوده و برنامه نوسازی ناوگان ظرف مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر اقدام نماید.

 – شهرداری مشهد مکلف است گزارش پیگیری‌های خود را براساس تبصره‌های سه و چهار ماده ۱۱ و ماده ۱۲ قانون هوای پاک با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و داده‌های پایش برخط آلایندگی صنایع را در دسترس عموم قرار داده و گزارش اولویت بندی صنایع مذکور بر مبنای ایجاد خطر برای سلامت عمومی را به همراه راهکارهای پیشنهادی برای کاهش میزان آلودگی هوا ظرف مدت یک‌سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر مشهد ارایه نماید.

۲-کنترل انتشار آلایندگی اکسیدهای نیتروژن:

– شهرداری مشهد(معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک) مکلف است ضمن پیگیری از اداره کل راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای استان در این خصوص، گزارش منظم فصلی اجرای طرح LEZ و صدور مجوز برای تردد خودروهای سنگین غیر بومی در سطح شهر مشهد را از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه نماید.

– شهرداری مشهد(معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک) مکلف است برنامه عملیاتی منع ورود خودروهای فاقد سطح معاینه فنی برتر به محدوده LEZ را ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است با همکاری اداره کل راهداری و سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط نسبت به اجرای برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوا در کلیه پایانه‌های اتوبوس شهری و بین شهری، با اقداماتی از قبیل آموزش رانندگان، نظارت مستمر، استفاده از تجهیزات الکترونیکی جلوگیری از کارکرد درجا و نصب فیلترهای موقت برای زمان تردد و کارکرد در محدوده پایانه مسافربری، ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه اقدام و نتیجه را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است بر اساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک و آیین نامه آن ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به اخذ معاینه فنی برای موتورخانه‌های کلیه ادارات و سازمان‌های ذی‌ربط شهرداری که در تملک شهرداری است، از شرکت‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد اقدام نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است با همکاری استانداری خراسان رضوی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای ماده ۱۲ قانون هوای پاک و آیین نامه مربوط به این ماده ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه براساس مطالعات سیاهه انتشار شهر مشهد، برنامه تجهیز نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده عمده به تجهیزات پایش و کنترل انتشار آلاینده‌های هوا را پیگیری و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

۳-کنترل انتشار آلایندگی ناشی از تبخیر سوخت:

– شهرداری مشهد مکلف است با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مطابق ماده ۱۶ آیین نامه ماده دو قانون هوای پاک پیگیری و تمهیدات لازم را جهت الزام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان خراسان رضوی نسبت به ارائه گزارش آخرین وضعیت اجرای طرح کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین(کهاب) در سه مرحله، همراه با جزئیات تجهیزات عملیاتی و غیر عملیاتی مورد نیاز، موانع و مشکلات اجرایی و برآورد هزینه‌های عملیاتی، ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر مشهد اقدام نماید.

۴- کنترل آلایندگی اکسیدهای گوگرد (SOx):

– شهرداری مشهد مکلف است با محوریت استانداری خراسان رضوی و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پخش ملی گاز، شرکت برق منطقه‌ای استان خراسان رضوی و سایر دستگاه‌های متولی براساس ماده ۲۳ آیین نامه ماده دو قانون هوای پاک پیگیری‌های لازم را نسبت به تدوین برنامه عملیاتی حذف کامل سوخت مایع از نیروگاه‌های شهر مشهد اقدام و نتیجه را ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه نماید.

۵- کنترل انتشار آلایندگی فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز در سطح شهر مشهد و حومه:

– شهرداری مشهد مکلف است با همکاری پلیس راهور استان خراسان رضوی نسبت به تهیه دستورالعمل اجرایی و قانونی جهت منع تردد انواع وسایل نقلیه حمل مصالح و پسماندهای ساختمانی به صورت روباز یا دارای قابلیت انتشار گرد و غبار اقدام نماید.

۶- کنترل نشر آلاینده‌ها:

– شهرداری مشهد(معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک) مکلف است گزارش تاثیر اجرای مصوبات مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک بر کاهش نشر آلاینده‌های هوا در شهر مشهد در انطباق با نتایج مطالعات سیاهه انتشار را ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه جهت طرح در برنامه عملیاتی شهرداری به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است، با توجه به انجام مطالعات جامع برقی سازی حمل و نقل شهر مشهد، اقدامات لازم در خصوص هماهنگی و اخذ نظرات مشاور طرح در خصوص “اثر بخشی تغییر نوع سوخت ناوگان حمل و نقل شهر مشهد بر آلودگی هوا” را انجام داده و نتایج حاصل از آن را ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به توسعه و تجهیز مراکز معاینه فنی جهت صدور رایگان گواهی معاینه فنی موتورسیکلت اقدام نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است زمینه انجام معاینه فنی نیمه بهاء را برای ناوگان سبک وانت بارها دارای پروانه فعالیت و اشتغال از سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری را در مراکز معاینه فنی منتخب(یک بار در سال) فراهم نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است نسبت به تنظیم موتور رایگان ناوگان سبک (وانت بارها)، تاکسی‌های عمومی و اینترنتی توسط نمایندگی‌های مجاز با همکاری اتحادیه مربوطه برای یک بار در سال اقدام نماید.

۷- پایش، پژوهش، نظارت و بازرسی

– شهرداری مشهد مکلف است با همکاری اداره کل محیط زیست استان نسبت به به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای شهر مشهد به صورت هر سه سال یک‌بار بر اساس سال مبنا یعنی ۱۳۹۶ اقدام نموده و ویرایش بعدی سیاهه انتشار شهر مشهد را در قالب یک سامانه بر خط با قابلیت دسترسی عموم و متخصصین ارایه نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است نسبت به اجرای مدل پیش‌بینی کیفیت هوای ۲۴ ساعت آینده شهر مشهد اقدام نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است به صورت پیوسته نسبت به نمونه‌برداری و آنالیز ذرات معلق هوای شهر مشهد اقدام نموده و یافته‌های حاصل را منتشر نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است با هماهنگی استانداری خراسان رضوی نسبت به عقد تفاهم نامه مشترک فی مابین دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون هوای پاک حداکثر طی مدت شش ماه اقدام نماید.

– شهرداری مشهد مکلف است در راستای اجرایی نمودن این مصوبه و بهبود کیفیت هوا، مشوق‌های لازم عمومی را در صورت لزوم به صورت برنامه مجزا جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارایه نماید .

– شهرداری مشهد مکلف است با محوریت پلیس راهور و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، ساز و کار محدودیت و ممنوعیت تردد ناوگان فرسوده دیزلی و بنزینی و … را در سطح شهر مشهد تدوین نماید.

۸- در راستای اجرایی شدن لایحه مذکور ، شهرداری مشهد موظف است حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تعیین ساختار اجرایی جهت پایش و نظارت اقدام نماید.

۹- شهرداری مشهد مکلف است بار مالی ناشی از اجرای بندهای این مصوبه را در بودجه سنواتی شهرداری پیش بینی و لحاظ نماید.

تصویب طرح سهام شهرداری مشهد در شرکت‌ها و موسسات 

یکی دیگر از مصوبات این جلسه طرح سهام شهرداری در شرکت‌ها و موسسات بود. براساس این لایحه شهرداری مشهد مکلف است که با توجه به اهمیت حفظ حقوق مالکیت و منافع خود به عنوان یکی از سهام‌داران عمده در بانک شهر، نسبت به پیگیری لازم جهت حفظ جایگاه و نماینده شهرداری مشهد در هیأت مدیره بانک شهر و  پیگیری لازم جهت افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها با تشکیل جلسه هماهنگی با سایر شهرداری‌های سهامدار بانک شهر اجرا و اقدام کند و گزارش این امر را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراشدن مصوبه به شورای اسلامی شهر ارایه کند. همچنین شهرداری مشهد مکلف است، با توجه به درصد بالای سهام شهرداری در شرکت آب و فاضلاب مشهد و جایگاه خود در هیات مدیره این شرکت، ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به تهیه گزارش تصمیمات و اقدامات مرتبط با شرکت مزبور و ارایه آن، به شورای اسلامی شهر، اقدام کند.

تصویب لایحه اصلاح و به‌روزرسانی میانگین ارزش روز املاک بلوک‌های همگن

همچنین امروز لایحه اصلاح و به‌روزرسانی میانگین ارزش روز املاک بلوک‌های همگن نیز به تصویب اعضای شورای شهر رسید. این لایحه مربوط به تخلفات ساختمانی است. براساس این مصوبه افزایشی برای تخلفات ساختمانی برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. میزان افزایش در جدول زیر آمده است.

پرداخت الکترونیک شهروندی بر بستر اپلیکیشن‌های تلفن همراه توسعه می‌یابد

بررسی لایحه توسعه پرداخت الکترونیک شهروندی بر بستر اپلیکیشن‌های تلفن همراه یکی دیگر از دستور کارهای امروز شورای اسلامی شهر مشهد بود. براساس این مصوبه به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود به ‌منظور افزایش مشارکت شرکت‌های مجاز دارای اپلیکیشن(مورد تایید هیات مدیره سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات) به عنوان درگاه‌های مجازی وصول درآمد در کنار سایر درگاه‌های مجازی وصول درآمد شهرداری، نسبت به انعقاد قرارداد با ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های پرداخت، به ‌منظور ارایه سرویس‌های پرداخت عوارض خودرو، عوارض نوسازی و عمران شهری، کسب و پیشه، بهای خدمات حمل‌‍ونقل عمومی(قطار شهری، اتوبوس، تاکسی و BRT)، بهای خدمات استفاده از پارکینگ‌ها، بلیت اماکن فرهنگی و تفریحی(پارک‌ها، نمایشگاه‌ها و شهربازی‌ها) و… با دریافت حق آبونمان ماهانه سرویس مطابق تعرفه مصوب بودجه سالانه اقدام کند.

براساس این مصوبه، در ازای پرداخت بهای خدمات حمل و نقل عمومی چهار درصد و پرداخت بلیت اماکن فرهنگی و تفریحی، ۲ درصد از مبلغ هر تراکنش، به عنوان کارمزد شرکت‌های طرف قرارداد تعیین شد. همچنین حق‌الزحمه وصول قبوض عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض کسب و پیشه و عوارض خودرو، در صورت صدور قبض و پرداخت توسط اپلیکیشن مربوط، ۲ درصد و تا سقف مبلغ ۱۰۰ هزار ریال برای هر قبض خواهد بود. حق‌الزحمه وصول عوارض نوسازی و عمران شهری و عوارض کسب و پیشه و عوارض خودرو به صورت ماهانه محاسبه و پرداخت می‌شود. پرداخت‌های عوارض موضوعات تبصره ۲ این مصوبه به‌صورت آنی و سایر موارد، مطابق دستورالعمل‌های بانک مرکزی به حساب شهرداری مشهد واریز خواهد شد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا